Annons:
Etikettskansen
Läst 959 ggr
[Jimmy.L]
6/7/18, 3:40 PM

När Skansen hade isbjörnar och elefanter

Att elefanter en gång i tiden badat i Djurgårdskanalen kan vara svårt att tro. Var tog Skansens exotiska djur vägen?

https://mitti.se/nyheter/skansen-isbjornar-elefanter/?omrade=hela-stockholm

Annons:
Niklas
6/7/18, 4:15 PM
#1

Elefanter, isbjörnar och pingviner kommer jag ihåg på Skansen. Isbjörnarna var särskilt sorgliga att se eftersom de bara gick bra och tillbaka i exakt samma spår i den lilla inhägnaden. Jag minns att det var urgröpningar i stenen där de satte sina fötter.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Jimmy.L]
6/7/18, 4:26 PM
#2

Jag kommer ihåg elefanterna och isbjörnarna och kan bara hålla med om att dom bodde för trångt.

kamera0710
6/15/18, 12:05 PM
#3

Visst får man vara glad att Skansen inte längre håller isbjörnar. Men på 30-talet när anläggningen byggdes var den nog ändå ett stort steg framåt, även med internationella mått. (Innan vistades de i ännu mindre burar.)

I boken Örnen Isak av Carl Fries (intendent vid Skansens Naturhistoriska avdelning 1937-1953) kan man läsa följande:

"Heinrich Hagenbeck, en av ägarna till den berömda djurparken i Hamburg-Stellingen, kom en gång på besök till Skansen för att se dess frianläggningar. Han hade vackra lovord särskilt för isbjörnarnas stora berglandskap med risslande vatten och en djup bassäng."

Och ändå märker man hur kluven han är till djur i fångenskap. Kolmårdens isbjörnsanläggning var för övrigt världens största när den byggdes på 60-talet. I dag klarar den inte svenska lagkrav för arten. Synen på djurhållning förändras glädjande nog, i positiv mening.

vallhund
7/7/18, 11:31 AM
#4

Ja både elefanter o isbjörnarna hade det eländigt på Skansen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

MonicaLagerquist
7/15/18, 6:08 PM
#5

Minns det ledsna isbjörnarna

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: