Orsa Grönklitt

Orsa: anställd allvarligt skadad av björn

2017-08-04 12:10 #0 av: [Carpinus]1

En anställd vid Rovdjursparken i Orsa har skadats allvarligt av en björn och förts till sjukhus med ambulanshelikopter.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GVEnl/anstalld-attackerad-av-bjorn-pa-djurparken

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-08-04 12:21 #1 av: Jimmy.L

Mycket olyckligt, jag hoppas parken utreder detta.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm Göta Kanal

Anmäl
2017-08-04 12:39 #2 av: [Carpinus]1

#1 Hörde en luchekointervju med Anders Blomqvist, (skidkommentatorn) som är VD för Orsa Grönklitt. Han lät av naturliga skäl skakad, men meddelade att man snarast kommer att utreda vad som brustit och hur man skall undvika liknande händelser i fortsättningen. Han påpekade att man har ett hög säkerhetsmedvetenhet i parken.

Det var en ungbjörn som anföll, och den är avlivad nu. Djurskötaren var vid medvetande i väntan på ambulanshelikoptern.

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-08-04 12:57 #3 av: kamera0710

Ser att det ska bli en presskonferens klockan 14:00.

Anmäl
2017-08-04 12:58 #4 av: Jimmy.L

Ja hur björnen lyckades komma in i den tomma buren måste utredas noga.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm Göta Kanal

Anmäl
2017-08-04 13:02 #5 av: kamera0710

#4 Verkar som den har grävt sig in, men det ska väl klarna. I Kolmården rymde vargar för några år sedan, de hade grävt sig ut. 

Anmäl
2017-08-04 13:04 #6 av: Jimmy.L

#4 Ska man inte kontrollera staketen varje dag? Om man inte har gjort det är det slarv. 

Anmäl
2017-08-04 13:38 #7 av: [Carpinus]1

Dessvärre har djurskötaren avlidit, enligt TT.

Anmäl
2017-08-04 14:01 #8 av: Jimmy.L

Tragiskt. Ledsen

Anmäl
2017-08-04 14:54 #9 av: kamera0710

Hör att journalisterna på presskonferensen återkommer till samma frågor gång på gång, trots att det bara gått några timmar. Ganska tröttsamt. En stor eloge till polisens och räddningstjänstens företrädare.

Vissa frågor låter ganska knäppa om jag får säga det själv. 

Anmäl
2017-08-05 13:37 #10 av: kamera0710

#6 Enligt gårdagens rapport kollas stängslen en gång i veckan. Men det ska väl klarna vad som hänt. 

(Var i Boråsparken för några år sedan och upptäckte en vargunge utanför hägnet på kvällen. Det visade sig vara ett hål i stängslet, men inte tillräckligt stort för att vuxna djur skulle ta sig ut. Det var också väldigt tät vegetation där, så det kanske slarvats med kontroll av den anledningen. Men de borde ju hålla vegetationen borta så att de har koll.)

Anmäl
2017-08-06 14:56 #11 av: [Nalaa]

Så hemskt! Stackars pojken och hans familj! En sådan här sak ska ju inte behöva hända:-(

Jag undrar varför de avlivade björnen? Var det för att komma åt pojken så fort som möjligt eller är det liksom rutin att man avlivar ett djur som gått till attack på en människa? Kommer björnen ihåg det och risken ökar för att den ska bli aggressiv och göra det igen?

Anmäl
2017-08-06 15:11 #12 av: Jimmy.L

Man avlivade björnen för att kunna rädda djurskötaren.

Anmäl
2017-08-08 05:25 #13 av: Tjeja

Hemskt allt ihop! Många stora rovdjur blir ju farligare för människor i djurparker än ute i det fria. De lär sig ju att inte vara rädda för människor så de vågar attackera. 😭

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2017-08-18 10:01 #14 av: [Carpinus]1

Åklagaren uppger nu att det var två björnar inne i hägnet vid tillfället och att båda angrep djurskötaren.

Källa.

Anmäl
2017-09-14 23:08 #15 av: Tjeja

#14 Aj då, det gör ju förstås inte saken mindre tragisk och hemsk. Ledsen

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2018-03-14 14:25 #16 av: Göstage

Arbetsmiljöverket har nu anmält djurparken för misstänkt arbetsmiljöbrott till åklagaren på Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål.

Källa.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-01-10 16:20 #17 av: Jimmy.L

Enligt anmälan så mår personal fortfarande dåligt efter dödsolyckan förra sommaren då en 18-årig djurskötare dödades av en björn i parken.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/orsa-bjornpark-anmaler-sig-sjalva-till-arbetsmiljoverket

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.