Annons:
Etikettdjurparker
Läst 574 ggr
[Jimmy.L]
7/28/16, 4:45 PM

Elefant på zoo kastade sten – sjuårig flicka dog

En sjuårig flicka togs till sjukhus efter att en elefant på Rabat Zoo i Marocko kastat en sten inifrån sin inhängnad. Stenen träffade flickan i huvudet och hennes liv gick inte att rädda.

http://www.metro.se/nyheter/elefant-pa-zoo-kastade-sten-sjuarig-flicka-dog/EVHpgB!qPUssGDYNRtbk/

Annons:
Snuffles
7/28/16, 4:52 PM
#1

Det här är en av anledningarna till att man inte ska ha djur i fångenskap bara för att människor ska få komma och glo på dem.

Urhasten
7/28/16, 4:54 PM
#2

#1 Kunde inte sagt det bättre själv.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[Jimmy.L]
7/28/16, 4:55 PM
#3

#1 Finns ju bra anledningar till att man har djur i djurparker. 

Som tex tjuvjakt som inte kommer upphöra för att man tycker det är fel.

Snuffles
7/28/16, 4:59 PM
#4

#3 Fast det är ju inte för djurens skull man låser in dem isåfall, utan för att människor vill att de ska finnas kvar. Djuren hade nog hellre levt där det är meningen att de ska leva och bli dödade istället för att spendera hela sitt liv på ett zoo med massa människor som stirrar på dem.

Och nej, det kommer inte upphöra för att folk tycker det är fel, det kommer alltid att finnas idioter, men det ger oss inte rätten att sätta de här djuren i fångenskap. De är inte våra att låsa in och ta rätten till ett naturligt liv ifrån.

[Jimmy.L]
7/28/16, 5:02 PM
#5

#4 Vad vet du om tillståndet för elefanterna i Afrika? Har tjuvjakten gått ner eller upp?

Snuffles
7/28/16, 5:05 PM
#6

#5 Enligt en artikel jag läste så kommer afrikanska elefanter vara utdöda om några år. Varför frågar du?

Annons:
[Jimmy.L]
7/28/16, 5:09 PM
#7

#6 Så du ser hellre att tjuvjägarna vinner än att djurparkerna gör vad dom kan för att rädda dessa vackra djur?

micki83
7/28/16, 5:11 PM
#8

Håller med #4 om att vi inte ska hålla djur i fångenskap för att rädda dem från tjuvjakt. Ända sättet att motverka tjuvjakt är att motverka marknaden för dessa produkter. Orsaken till att tjuvjakt existerar är att dessa produkter fortfarande kan säljas.

micki83
7/28/16, 5:13 PM
#9

#7 om du fick välja att leva ett liv som fri, men med risken att någon kommer att skjuta dig nån dag, eller att leva i en inhägnad resten av ditt liv, vad skulle du välja?

Snuffles
7/28/16, 5:18 PM
#10

#7 Det handlar inte om vad jag tycker. De har rätt till sina egna kroppar och ett fritt liv.

[Jimmy.L]
7/28/16, 5:20 PM
#11

#8 Marknaden i Kina kommer ni inte kunna stoppa, hur ni än tycker är det något som kinesiska myndigheter inte gör något åt. priset på benen ligger runt 2000 dollar kg, vilket är en god affär för dom som handlar med benen. 

#9 Vad du än tycker kommer djurparkerna inte försvinna för du tycker det är fel så är det bara.

[Jimmy.L]
7/28/16, 5:23 PM
#12

#10 Djur i fångenskap har inte rätt till fritt liv, så är det. Du kan tycka vad du vill om det, men djuren ägs av djurparken och varken du eller jag kan göra något åt det.

Snuffles
7/28/16, 5:25 PM
#13

#11 Med tiden kommer fler börja bry sig om vad djuren vill och sluta stödja djurparker 🙂

Annons:
Snuffles
7/28/16, 5:27 PM
#14

#12 Jo det har dem, bara det att de inte får det för att människor är egoistiska.

[Jimmy.L]
7/28/16, 5:29 PM
#15

#13 Tror du på det där? Kolmården hade som ett exempel rekordmånga besökare förra året och flera andra parker rapporterar om ökade antal besökare.

Snuffles
7/28/16, 5:37 PM
#16

#15 Veganism sprider sig så, ja, det tror jag :)

[Jimmy.L]
7/28/16, 5:42 PM
#17

#16 Drömma går ju. 🙂

Urhasten
7/28/16, 9:43 PM
#18

Om jag ska se det från en elefants perspektiv - om jag ska se det från ett djurs perspektiv överhuvudtaget - så hade jag betydligt mycket hellre dött fri och vild, än begränsad, instängd och finnas till för en annans nöje "bara för att spara arten". Det är skitsnack och egoistiskt av människor att driva djurparker eller evenemang där djur är någon form av underhållning.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Urhasten
7/28/16, 9:45 PM
#19
[Jimmy.L]
7/29/16, 7:33 AM
#20

#18 "begränsad, instängd och finnas till för en annans nöje"

Det gäller inte hästar förmodar jag?

"Det är skitsnack och egoistiskt av människor att driva djurparker eller evenemang där djur är någon form av underhållning."

Att träna hästar är väl underhållning?

Annons:
Urhasten
7/29/16, 8:38 AM
#21

#20 Jag tränar dock inte hästar och jag har dem inte som ett nöje. Och framför allt håller jag inte häst för andra att betala mig för att se på dem. Du har ingen rätt att göra påhopp för att delvis vet du inte ett skvatt om mig eller hur mina hästar lever som TAMDJUR. Det skrämmer mig att du inte kan hålla diskussionen på en nivå som är inom ramarna. I am out, för jag tänker inte ha pajkastning.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[Jimmy.L]
7/29/16, 8:44 AM
#22

#21 Nu var väl du som skrev att djur inte ska hållas i fångenskap och hellre leva i frihet än fångenskap Då måste även jag ha den åsikten om hästar som en gång levde i frihet.

Beklagligt att du kallar detta för pajkastning på en sajt som handlar om djurparksdjur! 

Elefanterna på zoo kan mycket väl vara uppfödda på zoo, skulle man bara släppa ut ett djur som inte vet hur man skaffar föda i det vilda?

micki83
7/29/16, 8:51 AM
#23

#22 de flesta veganer och andra som är emot att ha djur i fångenskap, tycker nog inte att tamdjur ska släppas ut. Det samma gäller vilda djur som blivit övergivna av sina föräldrar och blivit förtamade genom människans inblandning. Dock är det stor skillnad på ett zoo och ett reservat. Vi har vårt ansvar att ta hand om de djur som inte längre klarar sig i det fria, men vi har ingen rätt att frånta vilda djur sin frihet… om det inte är så att en viss individ är skadad och behöver vård. Jag tycker inte heller att vi ska föda upp djur till vilket syfte som helst. Jag är emot att föda upp djur för att arten skall leva vidare.

[Jimmy.L]
7/29/16, 9:02 AM
#24

**#23 de flesta veganer och andra som är emot att ha djur i fångenskap, tycker nog inte att tamdjur ska släppas ut.
**

Trots det så släpper man ut minkar som inte tillhör vår vilda natur? Även laxar släppte tomma burar ut som skadar den lilla laxbestånd som finns i det vilda med parasiter som finns hos den odlade.

Vi har ingen rätt att frånta vilda djur sin frihet.

Det stämmer inte överens med verkliga livet! Folk fångar, dödar och skadar djur hur vi än tycker illa om det så förekommer det varje dag.

Jag tycker inte heller att vi ska föda upp djur till vilket syfte som helst. Jag är emot att föda upp djur för att arten skall leva vidare. 

Är väl just det vi djurägare gör? Hästar, katter hundar, råttor, fåglar, mm föds upp för att arten ska leva vidare!

micki83
7/29/16, 9:09 AM
#25

#24 

1. Jag tycker inte vi ska släppa ut minkar och andra pälsdjur. En stor del av minkarna som släpps ut dör och de som inte gör det äter upp fåglar och andra djur.

2. Folk gör det ja, det betyder inte att det är rätt.

3. Ja, det är det djurägare gör.. och det är något veganer vill motverka. I alla fall abolitionistiska veganer. Djur ska inte födas upp för människans syften, oberoende om syftet är mat, underhållning eller som husdjur.

[Jimmy.L]
7/29/16, 9:26 AM
#26

#24 1. Jag tycker inte vi ska släppa ut minkar och andra pälsdjur. En stor del av minkarna som släpps ut dör och de som inte gör det äter upp fåglar och andra djur.

Men ändå sker det utsläpp! Vi kan kritisera utsläppen här på forumet, men vi kan inte påverka andra människors olagliga handlingar. Sen att minkfarmar bör helt förbjudas är en annan sak.

2. Folk gör det ja, det betyder inte att det är rätt.

Inte rätt ja, men det sker dagligen. Bara i Afrika vid skogarna förs det ut tonvis med skjutna eller fångade djur varje dag som vi inte kan göra något åt. Det skjuts elefanter, noshörningar för benens skull varje dag av så väl lagliga som olagliga jägare. Det kan vi tyvärr inte heller göra mycket åt. Självklart finns det reservat men där förekommer det med olaglig jakt. Så länge det finns en marknad för djur kommer man inte åt problemen som finns.

**3. Ja, det är det djurägare gör.. och det är något veganer vill motverka. I alla fall abolitionistiska veganer. Djur ska inte födas upp för människans syften, oberoende om syftet är mat, underhållning eller som husdjur.
**

Lite fel forum för att diskutera matfrågor men min syn på mat är att jag vill kunna äta fågel, fisk och kött. Människor kommer fortsätta att föda upp djur för hålla dom som husdjur även om vissa inom veganrörelsen tycker det är fel är dom för få för att kunna påverka det.

Upp till toppen
Annons: