Annons:
Etikettdjurparker
Läst 1090 ggr
[VSK]
2016-05-29 11:09

Gorilla dödad – treårig pojke kröp in i buren

"Anledningen till att djurparken beslutade sig för att skjuta gorillan i stället för att försöka söva den, beror på att sömnmedlet inte verkar omedelbart".

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22903605.ab

Jag har full förståelse för att de tvingades skjuta ihjäl gorillan. Men, varför inte skjuta med bedövningspil först och ändå vara beredd med skarp ammunition? -finns inget som säger att gorillan skulle dö till 100% med skarp ammunition. Finns både människor och djur som överlevt även skott i huvudet.

Vad hade hänt om gorillan överlevt skottet och sen dödat pojken? 

Oavsett vad så är detta tragiskt. Både gorillans död samt att en Djurpark inte har bättre koll på grejerna. Och en enorm tur att pojken trots allt inte blev värre skadad eller dödad.

Annons:
landsbygdsbo
2016-05-29 11:16
#1

Felet låg till 100% hos grabbens vårdnadshavare.

Personalens agerande var, eftersom syftet var att rädda grabbens liv, det rätta. Ett bedövningsmedel hade tagit för lång tid.

Med en bra skytt och skottet placerat i huvudet på gorillan blev det direkt dödande.

[VSK]
2016-05-29 11:20
#2

Vad hade hänt med två bedövningspilar? Man kan ju spruta in motmedel mot sömnmedel så gorillan inte hade somnat in för gott. Två bedövningspilar hade nog gott rätt fort.

Men hur som. Jag förstår beslutet. Får hoppas denna och alla andra djurparker ser över sin säkerhet.

[loveisall]
2016-05-29 11:21
#3

Ja det var en tragisk händelse.  Kan också förstå varför dom var tvungna att skjuta gorillan eftersom den redan hade pojken och släpade runt på honom. Det var ju fara för pojkens liv. Men sorgligt att händelsen skedde.

kamera0710
2016-05-29 11:21
#4

Att hindra att besökare tar sig in till djur är väl i det närmaste omöjligt. Detta är en orsak till att en del parker inte låter farliga rovdjur vistas ute nattetid, om de låter besökarna gå kvar på kvällstid.

[loveisall]
2016-05-29 11:23
#5

Håller med #1 också.  Föräldrarna borde varit mer vaksamma.  Tycker dom kan få betala en summa till djurparken pga allt som följde. Då går pengarna till djurens bästa.

[VSK]
2016-05-29 11:33
#6

#5

Vill inte gå OfT, men så där borde det vara överlag.

Annons:
starhawk
2016-05-29 11:36
#7

Defenitivt vårdnadshavarnas fel, skulle inte förvåna mig om dom stod och stirrade i sina mobiler, det verkar vara stilen numera föräldrar är mera intresserade av sina mobiler än sina barn

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Jimmy.L]
2016-05-29 12:48
#8

Ja detta är föräldrarnas fel.

Leffe
2016-05-29 14:33
#9

Helt kallt säger jag att det var den eller de som hade ansvaret för barnet som dödade gorillan.

Ser ofta på Skansen hur barnen klättrar och klänger på räckena medan de ansvariga står och pratar med andra

kamera0710
2016-05-29 14:35
#10

#9 Det har även varit vuxna som exempelvis har försökt klättra ner till björnarna. Dock sällan, tack och lov.

[VSK]
2016-05-29 14:41
#11

Sjukt skrämmande.

Verkar som IQ minskar hos viss del av befolkningen.

Leffe
2016-05-31 01:44
#12

Det senaste är att man tror gorillan försökte skydda barnet

Aftonbladet

Itchy
2016-05-31 03:28
#13

på videoklippen jag såg från det hela så tyckte jag oxo att det såg ut som att han försökte skydda pojken, inte skada honom på ngt sätt, och det gör mej helt bestört att de inte kunde undvika att skjuta gorillan.

och vad sysslade mamman med som man hör på videon säga "mommy loves you" inte kan hon älska sin son tillräckligt för att hålla koll så att han inte riskerar sitt och djurparksdjurens liv 😡

You can't spell Bitchy without Itchy

Annons:
starhawk
2016-05-31 07:42
#14

Det var ju en liknande situation i någon annan Djurpark, där satte sig gorillahanen ner bredvid och skyddade barnet från resten av flocken, och när skötare kom för att hämta upp barnet gick gorillahanen lugnt därifrån. Skulle inte förvåna mig om det här var samma sak men besökarna och djurplatspersonalen överreagerade. Verkade som vd:n mer var intresserad av attityden "vi står minsann på vakt med bössan i hand"

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sommarek
2016-05-31 08:25
#15

Jag tycker det är helt åt fanders, men har ju inte heller köpt myten om människans oöverträffliga värde..

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[loveisall]
2016-05-31 08:27
#16

När jag såg videon så såg det ut som att det var fara för pojkens liv.  Ett barn i den åldern är väldigt skör och han släpade ju runt på honom i armen i hög fart flera gånger.  Jag tror gorillan själv var lite förvirrad . Det såg ut som om han ville leka med pojken, men det såg farligt ut.

Upp till toppen
Annons: