Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 1670 ggr
TerreJ
2015-12-02 13:21

Svåra djur att hålla i djurpark

Svåra djur att hålla i Djurpark enligt mig att till exempel delfin,späckhuggare, giraff, elefant och så vidare. Eftersom att det är väldigt svårt att uppfylla alla deras naturliga beteenden. Giraffer till exempel äter ju löv osv från höga träd. I Djurpark är detta väldigt svårt utan får då ge pellets för att de ska få i sig alla vitaminer  de behöver. 

Vilka djur tycker ni är svårast att hålla i Djurpark, på vilket sätt och hur skulle du vilja lösa detta?

 Medarbetare på  djurparker                                                                                                                       För mer bilder http://nouw.com/theresefoto

Annons:
kamera0710
2015-12-02 15:17
#1

Elefanter, som du nämner, använder ju en stor del av sin vakna tid till födosök. (De är ju väldigt ineffektiva i sin ämnesomsättning, där mer än hälften passerar rakt igenom osmält.) I parker försöker man ju med så kallad miljöberikning dra ut på tiden för att inta födan, men det kanske inte räcker?

Allmänt känner jag mig väldigt kluven när jag ser de små inomhusanläggningarna för många tropiska djur, som elefanten, där de under vinterhalvåret vistas i uppåt 23 timmar per dygn. Hur djurvänligt är detta, även om man lever upp till lagkraven?

TerreJ
2015-12-02 21:57
#2

Jag förstår precis vad du menar #1. Det är ändå rätt tragiskt att många djur som vill undvika människor för att de i det vilda gärna går och gömmer sig inte har samma möjligheter för det. Även fast man uppfyller lagkraven blir det ändå inte en bra välfärd. Det finns bra djurparker som jobbar med att bevara och bryr sig om djurens naturliga beteenden. Sen finns det tyvärr vissa som bryr sig lite mer om pengar.

 Medarbetare på  djurparker                                                                                                                       För mer bilder http://nouw.com/theresefoto

Tjeja
2015-12-07 00:53
#3

Jag tänker att stora vattenlevande djur så som tex späckhuggare borde vara bland de svåraste att hålla i Djurpark och ändå ge dem all den stimulans och utrymme som de behöver.

Samtidigt ser jag inte alltid djurparker som något ont för djuren, utan det beror alldeles på hur parkerna ser ut och är utformade och sköts.

Fångenskap är per automatik inte fel.. längre.. t yvärr.. då vår jord och livsutrymmet för många vilda djur nu är allt mer krympt och förstört, så är tyvärr fångenskap i väl vårdade parker många gånger det minst dåliga alternativ som kan erbjudas många djur idag.. sorgligt nog.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

TerreJ
2015-12-09 16:42
#4

Det är några av de svårare djuren helt klart. Delfiner till exempel kan simma upp till 55 km varje dag. Och tillbringar stora delar av dagen åt att jaga. Detta går inte att tillfredsställa tyvärr. Men djurparker är bra att de finns anser jag. Annars hade en massa djur varit utrotade som inte är det nu! 🙂

 Medarbetare på  djurparker                                                                                                                       För mer bilder http://nouw.com/theresefoto

Upp till toppen
Annons: