Annons:
Etikettorsadjurpark
Läst 1817 ggr
Leffe
2015-09-30 10:14

De hade rovdjur på schemat i Orsa Grönklitt

Det behövs fler djurvårdare till Sveriges djurparker i framtiden. Gymnasieelever från olika delar av landet har under hösten haft möjlighet att välja rovdjur under sin specialvecka.

En grupp elever kom till Rovdjursparken i Orsa Grönklitt där de bland annat fick säkra tigerstängsel.

Läs mer i Dalarnas Tidningar

Annons:
kamera0710
2015-09-30 11:43
#1

Det är ju dock hård konkurrens om djurvårdarjobb i svenska djurparker. När man läser artikeln får man nästan intrycket att parkerna har svårt att få tag i personal.

Tjeja
2015-09-30 22:01
#2

#1 Det är ju ändå skillnad på att hitta folk som vill jobba och hitta folk som är utbildade och kloka nog att veta vad dem gör och faktiskt kapabla att göra ett bra och rätt jobb!

Så jag kan mkt väl tänka mig att dem har svårt att hitta folk till djurparkerna. Djurskötare med rätt kunskaper för rovdjur och exotiska djur är nog inte så lätt som att hitta djurskötare som kan hästar och kor liksom. Tänker jag, men jag kan ju förstås ha fel. :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kamera0710
2015-10-01 06:42
#3

#2 Har läst en del i ämnet och är rätt bekant med flera djurvårdare på Skansen. Har inte hört att det är något problem att få tag i kompetent personal. Det verkar finnas många kompetenta som brinner för att jobba med djur och tycker att det är värt de låga lönerna.

Tjeja
2015-10-01 07:49
#4

#3 Ok men det ju toppen i så fall!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kamera0710
2015-10-04 08:08
#5

Kan här också nämna en bekant som sommarjobbade på Kolmården för några år sedan. Hon berättade att ledningens attityd om personalen kom med kritik ofta var: "Passar det inte så finns det andra som vill jobba." 

Och det verkar som sagt stämma.

Upp till toppen
Annons: