Annons:
Etikettutrotningshotade
Läst 1219 ggr
TerreJ
2015-09-09 15:40

Lite om hur Djurparker var förr

Idag hade jag för första gången kursen djurparksdjur1. Man läser den kursen i 3an. Vi pratade om varför djurparker var viktiga för vårt ekosystem.  Även om hur djurparker var i början. Det var verkligen stor skillnad från hur vi har det nu. Förr bodde tex Elefanter i små burar med betong som golv. Där de fick bland annat bröd och döda djur i mat. Eftersom att man inte visste vad djuren åt eller vad de behövde för att må bra. Utan det var bara för att visa upp djuren och tjäna pengar på det.  Det var närmare 1970 som djurparkerna började bli bättre på riktigt. 

Hur tror ni djurparkerna är om 20 år?

 Medarbetare på  djurparker                                                                                                                       För mer bilder http://nouw.com/theresefoto

Annons:
kamera0710
2015-09-09 16:18
#1

Kan nog tänka mig att en hel del anläggningar som vi i dag tycker är riktigt bra ses med skepsis om några decennier. Kolmårdens isbjörnsanläggning, t ex, var världens största när den byggdes på 60-talet, och den "stod sig" på denna punkt åtminstone en bit in på 70-talet. Sedan Orsa invigde sin jätteanläggning 2009 har jag hört många kommentarer om vilken tur det är att Kolmården inte längre håller arten (i både Orsa och Kolmården). Synen på djurhållning ändras, i positiv mening.

Det jag i dagsläget känner mest tveksamhet inför är inomhusutrymmena för en del tropiska arter, som inte kan gå ut mer än någon timme under vinterhalvåret. Hoppas att kraven skärps där, annars kanske vi inte ska ha dem på våra breddgrader.

Upp till toppen
Annons: