Annons:
Etikettutrotningshotade
Läst 1114 ggr
Bettan
6/20/15, 11:26 AM

Sjätte massutdöendet är här

Det sjätte massutdöendet är här. Forskare vid Stanford University varnar för att djurarter försvinner mer än 100 gånger snabbare än normalt. 

Vad ska vi göra för att rädda djuren?

Aftonbladet

Ha en bra dag

Sport iFokus

Annons:
tlover
6/20/15, 11:34 AM
#1

Det har man ju vetat om i flera år. Men det är ju sällan nya nyheter bland nyheterna tycker jag. Iallafall då det gäller vetenskap.

l'm back

Bettan
6/20/15, 11:37 AM
#2

Visst är det så och de senare åren har några noshörningsarter helt försvunnit.

Ha en bra dag

Sport iFokus

kamera0710
6/20/15, 11:58 AM
#3

Själv tror jag att det är viktigt att synliggöra konflikterna. Vi lever i en värld där 20 procent av befolkningen står för 80 procent av förbrukningen/användningen av naturresurser.

Som Göran Greider så träffande uttryckte det:

"För det finns ju faktiskt djupgående konflikter i detta samhälle, mellan kapital och arbete, eller - mer komplicerat - mellan kapital och arbete å ena sidan och naturen och den biologiska mångfalden å andra sidan. När jag läser officiella texter och dokument från statliga verk ser jag numera så mycket av förlitan på allas egentligen goda vilja att jag blir alldeles trött på det. Särskilt när det gäller de riktigt kinkiga miljömålen vet jag inte riktigt hur mycket drömsk och god vilja jag orkar höra om. Giftfri miljö som ett mål - javisst - men vad säger de stora kemiföretagen som vill sälja så mycket som möjligt? (…) När jag tänker på de oerhörda insatser som krävs för en hållbar utveckling ser jag de svåra samhälleliga konflikterna torna upp sig och jag tänker att det kanske är det som informationen och folkbildningen borde syssla med."

Upp till toppen
Annons: