Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 3188 ggr
Alwyn
2015-04-27 12:25

Vilka arter mår sämst i djurparker?

Jag är intresserad av att forska kring djurs välmående i djurparker världen runt och undrar därför vilka arter som mår sämst i djurparker idag, för att min forskning ska ge som mest nytta. Vilka arter mår som sämst i Djurpark skulle ni säga? Tack för svar.

Annons:
Velinga1984
2015-04-30 17:11
#1

De som får för små utrymmen, saknar vettig aktivering och de som är uppvuxna i det vilda. 

Tex så såg jag tigrar på Parken Zoo som hade hyfsat bra inhägnad men dessa tre tigrar gick fram och tillbaka på en smal, upptrampad, stig. Vi stod och kikade en stund, men de gick bara på samma stig med nedsänkta huvud.  Det var sorgligt att se, och för mig är det ett under att parken får vara kvar för när vi var där så var de flesta inhägnader under all kritik.  

Jag älskar djurparker, och hoppas kunna hinna med en Djurpark i Danmark när vi är där på semester. Men man måste även inse att djurparker måste arbeta hårt för att tillgodose det vilda djurets behov.

WiggoLina
2015-05-01 15:51
#2

Skulle säga de arter som i naturen vandrar/rör sig över långa sträckor. Oavsett hur mycket aktivering de får för övrigt, kan en Djurpark aldrig tillgodose behovet av att röra på sig.

kamera0710
2015-05-01 15:56
#3

#1 Detta vankande fram och tillbaka, så kallad pacing, är tyvärr rätt vanligt bland kattdjur i fångenskap. Har för mig att det är runt 80 procent av individerna som har detta betéende enligt gjorda studier.

Velinga1984
2015-05-01 18:13
#4

#3 Ja, och det är hemskt att se. Kraven på djurparker måste bli hårdare. Det gäller alla djur.

Alwyn
2015-05-02 13:49
#5

Tack för era svar. Jag håller helt med er om att djurparker har ett stort ansvar för att tillfredsställa de behov djuren har och att de ofta inte lyckas så bra. Speciellt kattdjuren som ni skriver, som ofta utvecklar stereotypa rörelsemönster. Det är fruktansvärt och jag skulle vilja göra något åt det. Jag har en plan och hoppas kunna jobba med detta i framtiden, mitt mål ska då bland annat vara att utveckla berikningar som alla djurparker kan ta del av om de vill. Problemet är väl, som WiggoLina skrev, att vissa djur i det vilja genomför vandringar och behöver stora ytor att röra sig på. Det är ju inget som går att replikera i fångenskap :(

kamera0710
2015-05-02 13:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#4 Kanske inte är alldeles enkelt med detta. Jag vet till exempel att isbjörnshonan i Orsa (bilden) är väldigt vankig på hösten, när brunbjörnarna går i ide. När de lagt sig brukar detta vankande upphöra.

Har också stått väldigt mycket vid Skansens lodjurshägn (en äldre besökare kallar mig lodjursmannen). De har en del så kallad pacing, men inte några längre stunder. Jag kan inte säga att jag har intrycket att de otrivs.

Annons:
Alwyn
2015-05-02 14:02
#7

#6 Ja det är inte lätt alls. Ibland krävs det bara en kort stunds bevakning för att uppfatta hur olyckligt ett djur i fångenskap är men det är inte alltid lika tydligt och många uppfattar djuret som nöjt. Det är dock inte säkert att de är lyckliga för det, jag tror att det krävs att man följer djuren och gör beteendestudier året runt för att bilda sig en sanningsenlig uppfattning. Något som inga djurparker har råd att lägga resurser på.

kamera0710
2015-05-02 16:56
#8

Apropå utrymmen kan jag nämna Skansens sälar. När den övre dammen för några år sedan byggdes ut fick gråsälar och knubbsälar byta damm. Dåvarande gråsälshannen föredrog dock först den damm där han levt i åratal, trots att den var mindre! Han letade sig dit självmant, men efter en tid accepterade han sitt nya hem. (Skansens sälar kan ganska enkelt rymma om de vill och vid några tillfällen har det hänt.)

WiggoLina
2015-05-09 00:02
#9

Pacing är ett symptom utav stereotypt beteende, men det behöver inte betyda att alla djur som "vandrar" i sina hägn lider. Många djur gör det för att få utlopp för sin energi, som jag sa tidigare kan det vara svårt för dem att få utlopp på något annat sätt.

Vad det gäller kattdjur så är ett av problemen att många av dem är mest aktiva på natten, och djurvårdare jobbar som bekant på dagarna. Även om man ger dem aktivering (tex jaga köttbit fastknuten på ett rep) så kanske djuren inte är särskilt intresserade eftersom det inte är rätt tidpunkt för dem.

Jag har jobbat (väldigt kort) på Djurpark och kan säga att i många fall är kritiken ogrundad. Men! Det är väldigt bra att folk börjar få upp ögonen för hur djuren har det och att en diskussion förs ikring det. Det kan få de parker som inte sköter sig att se till att deras djur har det så bra som bara går.

Velinga1984
2015-05-09 12:18
#10

#9 Visst ligger det en poäng i det du skriver, men jag anser att det iaf ligger på djurparkens ansvar att ge djuren möjlighet. Det kanske t om bör innebära att djurskötare arbetar natt ifall det kan göra att djuret aktiveras mer.  Djuren ska inte behöva anpassas till oss, utan vi får anpassa oss till dom.

Alwyn
2015-05-09 17:37
#11

Velinga jag håller med om att människorna borde anpassa sig mer efter djurens behov och det gäller alla djur i fångenskap. #9 Nej det är sant att ett djur som utför pacing inte behöver lida, men det är ju definitivt ett tecken på att djuret inte får utlopp bör sina behov. Visst kan själva pacingen lindra i viss mån men jag vågar påstå att den aldrig kan ersätta ursprungsbeteendet helt och tillfredsställa djuret. Alltså mår djuret inte riktigt bra.

Velinga1984
2015-05-09 19:38
#12

#11 Ja, pacing bör man se som ett varningstecken på att något är fel.

WiggoLina
2015-05-15 19:31
#13

#10 Jag håller med dig, men det är inte alltid som den möjligheten finns. Som exempel, djur som vandrar långa sträckor. Hur ska det nånsin vara möjligt i en Djurpark, som för övrigt har stora hägn med aktivering, att tillgodose ett det behovet? Det är ju knappast så att de har långa sträckor på x antal km som de kan ge djuren tillgång till.

#11 Inte alltid. Helt tillfredsställda djur kan också ägna sig åt pacing. Dels för att det är svårt att få bort om djuret någon gång haft anledning till att börja med det (utlöser endorfiner, blir som ett beroende), och dels för att det kan vara symptom på annat.
Exempelvis, ett djur har blivit omplacerat från en Djurpark där den inte fick tillräckligt med aktivering och därför utvecklade ett stereotypt beteende. Individen blir sen placerad i en Djurpark där den blir aktiverad och får miljöberikning. I de flesta fall kommer individen att fortsätta med sitt stereotypa beteende, aktivering och mijlöberikning till trots. Lider individen fortfarande?
Pacing kan även vara ett symptom på bla stress. Och där kan man tala om både positiv och negativ stress. Exempel på positiv stress är till exempel när djuren blir uppjagade utav att mat är på väg, eller de ser en kompis, och kan då börja vandra. Är dess pacing pga negativ stress är det självklart något som man ska försöka motarbeta.

Jag försöker inte på något vis framhäva djurparker som inte sköter sig, eller underminera eran oro och concern (ni får ursäkta, jag bor i London, min svenska hänger inte alltid med 😉), jag försöker bara påpeka att det inte är så lätt alla gånger. Jag kan själv vittna om det otroliga arbete som djurvårdarna gör "bakom kulisserna", och tycker det är synd att de i många fall får totalt oförtjänad kritik .

Annons:
Velinga1984
2015-05-16 08:30
#14

#13 Det är ingen som kritiserar djurvårdarna utan djurhållningen. Hur djuren får lov att hållas styrs av lagar och regler, de i sin tur är det ledningen som bestämmer. 

Du måste skilja på vad vi skriver om, för annars blir det helt fel.  Ja, ett stressrelaterat beteende betyder att någon har brustit, men som alla förmodligen vet så kan beteendet sällan brytas. MEN återigen så skulle inte djuret fått beteendet från början om djurparken tagit hänsyn till djurets behov. 

Tror att alla är medvetna om vilket jobb djurvårdarna gör, men det är sällan där det brister. De sköter omvårdnaden men kan sällan påverka hur ett hägn ska se ut, eller hur många djur hägnet ska ha osv. 

Jag älskar att gå på djurparker, och drömmen har alltid varit djurvårdare till tigrar så jodå jag är rätt påläst :D Däremot kan jag kritiskt studera både hägnen och djuret/djuren i hägnen. Ser jag enorma brister så besöker jag aldrig djurparken igen, såvida jag inte hört att de bättrat sig.

WiggoLina
2015-05-19 21:59
#15

#14 Det skrevs att pacing är ett klart tecken på att något är fel. Tyvärr är det inte så enkelt. Pacing kan komma utav många orsaker, och behöver inte alls komma från att djuren är understimulerade. Och som sagt, det behöver inte vara ett tecken på att just den djurparken som djuret är i vid tillfället har brustit. Eller att de inte har åtgärdat problemet. För att påstå att en Djurpark har bristande djurhållning måste det finnas fler symptom än pacing.

Djurhållning är ett resultat utav det arbete djurvårdarna utför. Hägnstorlek har med habitat att göra, tyvärr finns det ibland inte utrymme för att ge djuren det utrymme som de behöver, då djurparker ofta ligger inom eller i anslutning till städer kan de inte expandera hur de vill. Jag är lite oklar på vad du menar med ledningen, det är Jordbruksverket med tillhörande instanser som sätter regelverket, både gällande storlek, innehåll och skydd. Djurparken kan inte göra annat än att rätta sig efter det.

Jag har inte någonstans sagt att någon utav er inte är pålästa, tvärtom uttryckte jag att jag inte försökte underminera er. Dock så är jag utbildad djurvårdare, pluggar just nu till biolog, och har jobbat med djur på olika sätt i dryga 6 år (däribland djurpark). Djurvårdare får otroligt mycket skit för saker som de inte kan påverka, oavsett om de jobbar med grisar eller exotiska djur. Vilket jag tycker är synd. Man skapar ett otroligt starkt band till de djuren man jobbar med, och gör allt man kan för att de ska ha det bra. Och har man inte den inställningen, ja då har man ingenting med djuren att göra (enligt min åsikt).

Kul att du vill bli djurvårdare! Det är enormt kul och tillfredsställande, men också väldigt tungt. Inte bara fysiskt, men kan även vara jobbigt psykiskt. Att vara kritisk är väldigt bra, oavsett vad det gäller. Och som sagt tidigare tycker jag det är bra att disskussionen angående djurhållning förs.

Alwyn
2015-05-20 08:02
#16

Självklart finns det undantag gällande djur som utför stereotypa rörelser precis som med allt annat. Sker det enbart vid enstaka tillfällen är det ju en annan sak och man kan ju försöka hitta olika sätt att åtgärda det på i så fall, tex genom att utfodra på annat sätt. Om det beror på att djuret tidigare varit understimulerat eller liknande finns det kanske inte mycket att göra, nej. Bara att försöka göra det bästa av situationen och informera ev besökare om situationen. Jag tycker inte att man ska hålla djurarter i fångenskap om man inte kan ge dem vad de behöver men det är ett helt annat samtalsämne.

RoyalSnake
2015-07-19 23:35
#17

Ush, tur att man aldrig besöker djurparker längre. Det mesta är ju bara under all kritik!

Gittan
2015-07-20 12:09
#18

#17 Jag kan inte hålla med dig. I och för sig har jag inte besökt våra svenska djurparker i år, men jag tror inte det har blivit sämre sedan förra sommaren.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


RoyalSnake
2015-07-20 12:38
#19

#18 Onödigt att chansa då ju. Jag tycker fortfarande det är så onödigt med sådant som djurparker och cirkusar, enbart för att vi som människor ska titta på!? Ingenting jag stödjer över huvud taget och kommer heller aldrig att göra det.

Gittan
2015-07-20 12:54
#20

#19 Cirkusar håller jag med dig, men det här är inte en sajt om cirkusar.

Att du inte gillar djurparker dret respekterar jag, men vad jämför vi med när vi menar under all kritik. Är det jämförelse med hur många människor behandlar sina husdjur och det bara för att man ska ett husdjur när det passar och kasta iväg när det inte passar. Är det jämförelse med hur tjuvskyttar skjuter mödrar  och låter ungarna gå en plågsam död till mötes. Är det jämförelse med hur man kan skada djur dödligt för att få tag på sådant som man kan tjäna stora pengar på. Är det jämförelse med om dessa vidriga människor finns eller ej.

Jag anser att djur i de flesta djurparken har det bra, men allt går att göra bättre.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Annons:
Eliinn
2015-08-28 18:10
#21

En lärare jag hade när jag läste naturbrukslinjen på gymnasiet sa något under en lektion i djurparksdjur som fick mig att tänka…

Hans åsikt var att djur som apor, framförallt schimpanser och delfiner är på tok för smarta för att hållas i fångenskap…

och han har rätt…

Delfiner använder ekolokalisering och i och med att en bassäng har ett slut i form av väggar (även fast bassängen är stor så blir en bassäng aldrig som ett hav) där ekolokaliseringen bara kommer studsa mot väggarna och göra delfinen stressad.. I ett hav hinner ekolokaliseringen som sänds ut försvinna (om inte ett föremål i form av fiskstim eller berg eller dylikt upptäcks såklart).  Att då sätta en delfin i en bassäng där det bara kommer studsa tillbaks till dem om och om igen och stressar dem är rent ut sagt djurplågeri i mina ögon…Min förklaring kanske inte är korrekt men jag hoppas du förstår huvudsaken.

Schimpanser då, Jag minns när mina klasskamrater kom tillbaks från djurparkspraktiker där de hade schimpanser och man förväntar sig att de skulle tyckta att just schimpanserna var de roligaste djuret att jobba med under sina praktiker. Men i själva verket var det de djuret som de ogillade att sköta då de alltid kastade pinnar, stenar, avförning osv på djurskötarna.. Varför? Jo det är understimulerade och deras stimulering var att kasta skit på djurskötarna… 
Djurparkerna försöker självklart stimulera schimpanserna på olika knep men jag tror inte att det är fullt möjligt att stimulera dem tillräckligt i fångenskap även med engagerade djurskötare.

Som liten ifrågasatte jag min mamma som vägrade besöka djurparker med mig, ju äldre jag blev desto mer öppnade jag ögonen och insåg att allt snack om bevarande av utrotningshotade djur i djurparker (som är öppna för besökare) osv bara är så fel och att hålla djur i fångenskap bara är för människans egna nöje…  
Jag förstår att TS kanske inte ville höra negativa åsikter om djur i fångenskap utan du ville ha svar på vilket djur som har det sämst i djurparker. 
Enligt mig har alla vilda djur det sämst i fångenskap men ska jag ändå svara på din fråga så blir det apor (framförallt schimpanser) och delfiner och marindäggdjur överhuvudtaget.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Alwyn
2015-08-28 18:50
#22

#21 Jag har inget emot att mina trådar spårar ut lite då och då, det är intressant att läsa om folks tankar och åsikter! Jag håller med dig helt om att vissa djur inte borde hållas i djurparker…det finns dock andra typer av fångenskap som jag gillar bättre för dessa djur så som nationalparker och räddningscenter som rehabiliterar djur. Marina Däggdjur, stora kattdjur och många primater är sådana djur som jag själv önskar inte skulle hållas i Djurpark.

Eliinn
2015-08-28 19:28
#23

Joo men precis, nationalparker och räddningscenter (där djur så småningom rehabiliteras ut i det vilda om det är möjligt) är en annan sak :)
Likaså så kallade räddningscenter där man räddat djur från t.ex cirkusar och ger dem ett bättre liv i fångenskap pga att de på något sätt inte kan återvända till de vilda igen. 
Det är en helt annan sak :) Det är när vi startar djurparker där människans nöje ligger på prioritet som jag ogillar. Sen förstår jag väl att djurparkers intresse är att försöka  göra det bästa för djuren i fångenskap men det är inget jämfört med det vilda…
Tyvärr är många besökare omedvetna om vad som händer "bakom kulisserna", jag har själv jobbat på Djurpark och har tyvärr bevittnat detta och slutat av bl.a av den anledningen. och även hört historier från vänner som jobbat på andra djurparker…

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Gittan
2015-08-28 19:58
#24

Intressant läsa alla åsikter och alla har nog rätt också. Vissa djur passar inte i djurparker. Andra mår hur bra som helst. Måste bara ställa en fråga. Vem betalar alla räddningscenter mm?

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Alwyn
2015-08-28 20:50
#25

#24 de program jag sett om räddningscenter har drivits på pengar från donationer och personalen jobbar ofta gratis. Nu gäller det så klart inte alla men jag skulle tro att det är vanligt.

Gittan
2015-08-28 21:18
#26

#25 Undrar om inte en del av donationer kommer från djurparker

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Alwyn
2015-08-29 15:36
#27

#26 Nja, det skulle jag inte tro eftersom djurparker oftast har det ganska tufft ekonomiskt.

Annons:
kamera0710
2015-08-29 15:46
#28

#27 En del pengar till olika räddningsprojekt kommer ju i alla fall via insamlingsbössor i djurparker, även om det inte verkar handla om några jättebelopp.

Boråsparken samlar exempelvis in pengar till Cheetah Conservation Found, såg något år att det var 30 000 som donerades.

Alwyn
2015-08-29 18:56
#29

Ja fast de pengarna kommer ju ur privatpersoners fickor, jag uppfattade det som att #26 menade att själva djurparkerna donerar pengar och riktigt så är det väl inte så vitt jag vet.

Eliinn
2015-08-29 20:53
#30

Tyvärr finns det ju sorgliga tecken på att djurparker inte sköter det här med donationspengar heller…

Parken Zoo hade en donationslåda för att bevara amurleoparden men enligt organisationen ALTA som donationerna skulle gå till så har inga pengar kommit in från Parken zoo…

Parken Zoo hävdar dock att pengarna skickades till andra organisationer som bevarar amurleoparder… 

Hurvida det gick vidare sedan har jag inte koll på men sorgligt om det visade sig stämma att pengarna bara "försvann" 

Men som Alwyn säger så är det pengar som privatpersoner donerat och inte djurparken själva. Sen kan jag inte svara på om djurparkerna själva donerar något, men jag skulle inte tro de.

Jag tror precis som Alwyn säger att räddningscenter drivs genom donationer i från privatpersoner och företag och volontärjobb,

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

TerreJ
2015-08-29 22:21
#31

Jag har inte riktigt fakta bakom vilket djur jag tror. Men jag tror Lodjur, för de kräver väldigt stort område att röra sig på och är väldigt skygga från människor. Och på en Djurpark hör man människor väldigt tydligt.  Såg en gång ett Lodjur som utförde ett understimulerat beteende. Tror därför på Lodjur

Sen finns det ju djurparker med delfiner och späckhuggare. Och jag tror att speciellt späckhuggare vantrivs i bassänger. Behöver nog inte förklara varför.

 Medarbetare på  djurparker                                                                                                                       För mer bilder http://nouw.com/theresefoto

Gittan
2015-08-30 16:31
#32

Nu tänkte jag inte direkt på de små svenska djurparkerna. Jag tänkte snarare på de stora utomlands som både donerar pengar och hjälper till på plats där det behövs.

#28 Om inte Borås Djurpark fanns skulle det inte kommit 30000 till hjälpe.

#30 Parken Zoo var, och jag skriver var, ett exempel på hur det inte ska skötas. Parken har annan ledning numera som förhoppningsvis är bättre.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


kamera0710
2015-08-31 12:21
#33

#32 Håller med, min poäng var att det är positivt med dessa insamlingar till naturvård. Detta oavsett om det blir små eller stora belopp.

Smallchat
2015-09-03 21:44
#34

Med tanke på vandrande djur. ''Paddock paradise'' är ju lite poppis hos hästägare, just för att de motiverar hästarna att röra sig mer.
I förenklad form bygger man staketet lite som en labyrint, så att istället för att kuna gå rakt från A till B så måste hästen  gå i serpentiner eller a sig igenom C och D också.. om ni förstår?  Googla annars.. Sen finns ju helst något som gör att de vill ta sig mellan A och B.. A kanske är hö-station eller lite bättre bete, och B kanske är vatten, eller skugga  eller vindskydd/insektskydd..

Är det något som finns på djurparker, eller kanske skulle  kunna fungera för vissa vandrande djur?

Jag ar tyvärr inte å stor koll på djurparker, men det är ju ett sätt att göra ytan större.  Sen kanske m,an  får se över utformningen extra, två bräder lär ju inte funka som mellanvägg för en varg, och man vill kanske inte heller att det ska kännas instängt eller för besökarens skull, se trist eller rörigt ut..

Annons:
Gittan
2015-09-03 21:50
#35

#34 Det blir ju en typ av stimulans

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Alwyn
2015-09-04 08:10
#36

#34 jag har inget exempel på en sådan utformning vid Djurpark, låter intressant men fungerar kanske inte på alla djur då det får ytan att upplevas som mindre…yta är ju värdefullt för djurparker. Men för vissa djur låter det som en bra idé.

Alwyn
2015-09-04 08:26
#37

På tal om stereotypa rörelser! Jag har fått hem just ett sådant fall där djuret en gång befann sig i en icke tillfredsställande miljö och som då utvecklade stereotypa rörelser. En Sibirisk jordekorre. Jag kan nu verkligen se bevis på det jag lärt mig på etologin rörande detta! När de en gång börjat utföra stereotypa rörelsemönster kan det vara svårt att få dem att sluta, de hamnar i ett särskilt tillstånd då det blir som en loop i hjärnan och de får svårt att ta sig ur det. Här hos mig har hon en voljär fylld med berikning och utmaningar. Grenar, grävlåda, bon och mycket kul. Mat och bomaterial sprider jag ut för att ge henne målinriktad sysselsättning. Hon får novel object stimuli var dag. Jag har även märkt att det inte gör någon direkt skillnad då jag ger henne mer plats eller sällskap av artfränder. Jag har samtalat med etologer vid Kolmården och Nordens ark samt djurskötare och veterinär och det verkar inte finnas mycket mer jag kan göra än att fortsätta berika och hoppas på att rörelserna minskar över tid.

Upp till toppen
Annons: