Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 713 ggr
Bettan
5/23/14, 1:15 PM

Visenter i träning inför friheten

Skansen har spelat en viktig roll när det gäller visentens bevarande. Den sista fritt levande visenten sköts av en tjuvjägare 1919, men då fanns det 54 djur kvar i djurparker, bland annat på Skansen. Med dessa djur startade arbetet för att rädda arten.

Visenttjuren Stolpe från Skansen och ett antal andra visenter går nu i ett stort, inhägnat skogsområde i Emmaboda och väntar på att få åka till Polen och ett liv i det fria.  De ingår i ett forskningsprojekt.

Läs mer här Skansen.se

Ha en bra dag

Sport iFokus

Annons:
TjockaBerta
5/23/14, 1:30 PM
#1

Besökte visentparken i Avesta för två år sen. Vilken upplevelse. Vi hade tur att guiden hade tagit fel på tiden så en av skötarna visade runt oss inne hos djuren istället. Det var mycket roligare då han kunde massor om hur de beter sig.

Det är stora och farliga djur. 

Djurskyddet säger att de måste kunna gå in under tak om de vill så de hade byggt jättecarportar i hagarna. Galet med såna djur som har levt i alperna i årtusenden. Men regler är till för att följas.

Undrar hur det går för de här visenterna. Hoppas de får tak över huvudet. 🤔

De hade en helt fantastisk lunchbuffé också. Bland det bästa jag ätit.

>>>Malum domesticum<<<

Bettan
5/23/14, 1:36 PM
#2

Jag hoppas också det blir ett lyckat projekt.

Ha en bra dag

Sport iFokus

Leffe
5/23/14, 2:27 PM
kamera0710
5/23/14, 2:54 PM
#4

#1 I Lycksele saknar visenterna i ena hägnet tak/skydd. I Borås är det ett begränsat tak, alla som hålls i hägnet får inte plats samtidigt, så jag vet inte om det är så hårda krav på detta.

Upp till toppen
Annons: