Annons:
Etikettorsadjurpark
Läst 1456 ggr
kamera0710
2013-03-30 18:16

Inga isbjörnsungar i Orsa denna vår

Efter ett besök i Orsa Björnpark igår (klev upp 03:45, hemma 22:30, 35 mil enkel resa med bil) kan jag ge en liten rapport. Tråkigt nog blev det inga isbjörnsungar denna vår. Alla hade hoppats på det när honan legat nedgrävd i några månader i den stora snöhögen i hägnet. Det var dock en väldig aktivitet på dem nu när brunsten börjat, hanen rusade helade tiden efter efter honan. Brunbjörnsungar hade däremot fötts och flera vuxna björnar hade lämnat sina iden. Det isbjörnspar som vistats i ett av brunbjörnshägnen över vintern kommer att lämna parken och flytta till Frankrike om några veckor. Parken fortsätter också att satsa på nya anläggningar, lodjuren kommer att få ett större hägn under året. Detta var på tiden, det hägn de haft tycker jag är ett av de sämsta i någon svensk park. En väldig kontrast till de övriga jättehägnen.

Annons:
jossa5
2013-03-30 18:19
#1

Vilka isbjörnar är det som flyttar? Är det dom nya som kom dit i höstas? :o Och varför ska dom flytta?

Skönt dock att lodjuren ska få större.

Längtar tills i höst, när jag och sambon åker dit igen (3de året i rad)! Åker helst på lågsäsong när det inte är lika varmt och lika mycket folk.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

kamera0710
2013-03-30 18:22
#2

För den som inte har möjlighet att göra ett vinterbesök lägger jag in denna vinterfilm på parkens isbjörnar.

Vid en paus under ett möte på jobbet passade jag på att se denna film på en stor duk. När kollegorna kom in tänkte jag slå av , men de ville också se den. Efteråt sade en kollega att hon nu förstår bättre varför jag är så sugen på att besöka parken.

kamera0710
2013-03-30 18:28
#3

#1 Ja, det är de 2 som kom dit i höstas. De placerades endast tillfälligt i Orsa i väntan på att deras nya anläggning skall bli klar. Orsa har för övrigt haft många "tillfälliga gäster" när andra parker byggt om rovdjursanläggningar.

medde
2013-03-31 16:50
#4

Mycket intressant och givande läsning. En verklig bra tråd att få ta del av.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: