Annons:
Etikettparkenzoo
Läst 1734 ggr
medde
1/5/13, 9:34 AM

Parken zoo igen..

Nu är Parken Zoo ute i rubrikerna igen, och pressen säger med citat " Men återigen visar det sig att media vet mer om vad som händer kring Parken Zoo än styrelse och ledning" Saxakt från Ekuriren.se

Den här gången är det flera polisanmälningar som gjorts från Parken Zoo sida åt flera håll. Det handlar om att under en grillfest ska det ha serverats  och grilltas en avlivad gnu från från Parken Zoo. vilket ska ha skett under en privatgrillfest under 2010 hos en som har anknytning till Parken Zoo. Det här inget bra alls och kommer det att bli en ände på det hela om Parken Zoo?

Länk till artikeln finnes i inlägget här ovan

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
SwedenZoo
1/5/13, 12:23 PM
#1

Är väl inga konstigheter, djuren mår ju antagligen bättre än de flesta slaktdjur. Köttet var säkert gott, jag har inte smakat gnu men hört att antilopkött överlag ska vara gott. Förutom att det knappast går att gnälla över att bra kött tas till vara, får man komma ihåg att detta händer eller iallafall har hänt på flertalet djurparker. Kommer ni ihåg björnen Molly som avlivades på Skansen? Hon styckades och delades ut bland personalen. Varför låta något gå till spillo?

Vad jag tycker är mest förvånande är att djurparkens ordförande agerar som han gör och anmäler (som jag förstår det) Medarbetare för stöld av gnukött. Vet inte hur det ska hjälpa en krisande organisation som Parken Zoo.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

medde
1/5/13, 12:33 PM
#2

#1 Men nu måste du skoja lite!!?. Var är etiken i det hela? Köttet är även ganska gammalt. Vad gör rätten att " ta köttet" ? Vilket är då stöld eller hur? Vidare talar du om björnkött, vilket vi har i landet och det kanske inte heller behövs för att det finns det mängder av. Man kanske även kunde ha nytta i andra syften. forskning/utbildning? Gnu har vi ju inte varje dag i vara. Men vad som än är tar man det inte utan lov!

Men för att ditt hjärta klappar för sdjurparker kan man inte tappa vett och etikett. Man måsta nog ha sina ögon öpnna och inte blunda, som jag tycker du nu gör både hårt och mycket. Du blir förvånad att det änmäls!! Alla yrken har sina regler som gäller för anställa och dessa ska nog efterlevas och inte blundas för! I vilket yrkesområde som helst.

Vakna och se på saken med öppna ögon

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

SwedenZoo
1/5/13, 12:44 PM
#3

Vad som än hänt med köttet, känns det fel väg att gå att polisanmäla för stöld. Är mycket tveksam till att det för något gott med sig.

Och tillbaka till etiken, jag skulle hellre äta tex. Nilgaustek eller annan antilop från Kolmården till middag varje dag om jag hade chansen, istället för ko och gris från slaktindustrin. Dessutom kan jag inte tänka mig att det finns något som helst forskningsvärde i gnukött…  Det enda syftet köttet hade efter avlivning var att mätta magar, en stor del hamnade säkert hos Tiger och Lejon medans det fina köttet togs till vara av personalen.

Jag tycker nog du borde vakna och se saken med öppna ögon. Varje dag slaktar man djur som levt hemska liv på svenska gårdar. Vi importerar kött från ännu värre gårdar utomlands. Och sen gnäller du när man tar till vara köttet från en gnu som levt en bra liv på en öppen gräsmark i Eskilstuna. Bara för att det är exotiskt så får man inte äta det verkar det som. Förstår inte alls hur du tänker…

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

SwedenZoo
1/5/13, 12:47 PM
#4

Och dessutom, jag gillar inte djurparker mer än själva djuren.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

medde
1/5/13, 12:53 PM
#5

Gnäller!! Jo så kan man kalla det, Men att äta kött som är 1 år gammalt gör jag inte, sedan så är det ett brott att ta kött utan lov., Det är stöld vad du än befinner dig..Arbetsplats eller gård som affär!! Stöld är stöld och det ska man då blunda för menar du om det är kris på arbetsplatsen!

Visst fins det djur som far illa på gårdar i landet så även utomlands, så även i zoo parker. Inte att förglömma.

Sedan tar du upp en björn som var en överenskommelse att göra så med, inte att stjäla köttet!

Konstigt att det inte finns ett syfte med att använda köttet, varför har då andra parker skickat iväg kött flera ggr till skola och utbildning. Vilket åsyftade på. Kanske bara för att det skulle vara bra för att sörja för en transport firma så dom fick lite jobb kanske-.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
1/5/13, 12:58 PM
#6

#3 Du lär nog få se dig "himlen" efter kött från Kolmården!

"Citat" från  artikel aftonbladet om ämnet

Andra djurparker: ”Vi äter inte våra djur”

Länk till Aftonbladet

Så där finns det både vett och etik,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
SwedenZoo
1/5/13, 12:58 PM
#7

Nu vet vi ju inte ifall gnuköttet var en överenskommelse att ta, men styrelsen Tiger. Man vet ju aldrig!

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

medde
1/5/13, 1:00 PM
#8

Mycket tänk om hela tiden, så var det även om djuren i frysen, vilket fick av dom högre även svidande kritk för.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

SwedenZoo
1/5/13, 1:02 PM
#9

#6 Ja men så otroligt är det ju ändå inte att djurparkerna tar vara på och äter köttet.  Till och med Bengt Röken uppgav ju i en artikel igår att han ätit av många olika djur som avlivats på Kolmården och hade fortfarande efter pensionering antilopstek i frysen.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

medde
1/5/13, 1:06 PM
#10

Suckar och pustar,, Du ser allt med helt blinda ögon, inget annat., då man kan låta lagbrott passera enbart för den är kris på jobbet.. Vi har du och jag talat klart.

Nu ska jag ut och njuta av mina djur och dotter och ta tillvara en underbara dag.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

SwedenZoo
1/5/13, 1:11 PM
#11

Hmm men det var inte vad jag kommenterade. Dessutom är jag osäker på att det handlar om ett lagbrott… Styrelsen var ju övertygad om att det inte hade ätits nåon gnu, varför då polisanmäla?

Ha det bra, och du, och tror nog även du måste se hur världen omrking oss ser ut. Att äta kött är naturligt, vare sig om det är av djur härifrån eller från Afrika. Vi har ju strutsfarmar, inte sant? Varför inte äta antilop… Gnun är ju inte direkt utrotningshotad

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

Beldt_13
1/5/13, 4:37 PM
#12

Nu är det ju inte bevisat att det var gnukött från Parken Zoo som åts, Enligt Torbjörn Bergvall (VD på Parken Zoo) hade kontaktat flera anställda som jobbade vid parken id denna tiden och de förnekar. har själv hört från anställda som sagt att något sånt har skett, så nu ska vi inte förhasta oss innan väljer sida.

Personligen skulle jag nog faktiskt också hellre äta kött från djur i djurparker än djur från t.ex brasilanska gårdar. Sen om man jobbat med djuren under flera år så tvivlar jag på att man skulle vilja äta djuren, fast djurvårdare som jobbat med andra individer skulle säkert äta av köttet

[Björn.B]
1/5/13, 5:59 PM
#13

Läste på ett annat forum i veckan att det är bara ett rykte för att ge mer bränsle till det som har hänt. Skansen severade björnungarna som avlivades på hösten för många år sen på deras julbord.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
medde
1/5/13, 6:41 PM
#15

#14 Nu skriver jag mina funderingar, Du hade en vän som du hängde med i trådarna. Vilket jag minns namnet på samt nicken, nu är det så att dy tilltalar en nick vid ett annat namn, och med det vill jag fundera om detta är då denna person som jag tror det är, Vilket är inget för mig att vilja veta.

Vi fick för en tid sedan " order" från Teamet om regler som ska efterföljas på varje sajt, Detta har vi även på denna sajt publicerat i inlägg. Men som en påminnelse vill jag kopiera in detta återigen. Då det känns angeläget

--------------------------------

Den här informationen har vi värdar fått från ansvariga för iFokus. inte för det varit några problem men viktigt att det klargörs verligen vikten i denna fråga.

Som ni vet har vi en generell skrivregel som säger att det inte är tillåtet att "Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet". Vi har efter diverse diskussioner bestämt att det i fortsättningen ska tolkas bokstavligt. Det betyder att det inte är tillåtet att röja eller antyda annans medlems identitet även om medlemmen själv har gjort det på annat plats på iFokus.

Syftet är att medlemmar själva ska kunna välja när och var de lämnar ut sin identitet.

Fråga gärna om ni har några frågor kring detta

Mvh medde

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Denna kommentar har tagits bort.
medde
1/5/13, 6:50 PM
#17

Jag vet vem detta var då du direkt nämde namnet, så denne person id visste jag direkt, Vilket ska alltid hållas undan

Samt att du nu nämner ang efter namnet, och redan sagt förnamnet, så nu vet vi alla vem och vad denna person heter, Vilket är då inte ok!! Om du nu läste det jag skrev i inlägget högra upp

Men du var har detta på tråden. Så är det en rgel till som finns, Det är endast tillåtet med en nick på denna sajt. Att ha flera är inte ok. Okey jag vet den att andra nicker inte är använda på en viss tid, men att tänka på. Endast en nick på denna sajt

Som ni vet har vi en generell skrivregel som säger att det inte är tillåtet att "Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet". Vi har efter diverse diskussioner bestämt att det i fortsättningen ska tolkas bokstavligt. Det betyder att det inte är tillåtet att röja eller antyda annans medlems identitet även om medlemmen själv har gjort det på annat plats på iFokus.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

SwedenZoo
1/5/13, 6:55 PM
#18

#17 Menar du att jag har flera nick eller menar du att "Beldt_13" har det?

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

Beldt_13
1/5/13, 8:04 PM
#19

Jag har ett nick till men har glömt av lösenordet därför har jag gjort ett till..

Jag har själv inga problem med att folk vet vad jag heter eftersom jag känner det att folk här är så pass schysta och inte gör något med mitt namn, Har ju trots allt med mitt efternamn i "Nicket"

Bettan
1/5/13, 8:09 PM
#20

#19 Hur vet man att Beldt_13 är ett efternamn om ingen talar om det. Jag visste det i alla fall inte.

Ha en bra dag

Sport iFokus

Annons:
medde
1/5/13, 8:25 PM
#21

Detta är ett mail som värdar ska följa en iFokus regler. Vilket vi då tar ansvar och ser till att denna regel  följs ska tolkas bokstavligt

Så det spelar ingen roll vad om du då belt skriver att det är ok, vi jar en regel från iFokus och den ska tolkas bokstavligen. Kan vi inte göra något åt det

Var så snäll och läs det hela om igen tack

……………………………….

Som ni vet har vi en generell skrivregel som säger att det inte är tillåtet att "Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet". Vi har efter diverse diskussioner bestämt att det i fortsättningen ska tolkas bokstavligt. Det betyder att det inte är tillåtet att röja eller antyda annans medlems identitet även om medlemmen själv har gjort det på annat plats på iFokus.

Syftet är att medlemmar själva ska kunna välja när och var de lämnar ut sin identitet.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Beldt_13
1/5/13, 8:27 PM
#22

Kanske svårt att förstå eftersom mitt efternamn är så pass ovanligt. Jag har som sagt inga problem med att folk vet mitt namn. Kan förstå att folk vill anonyma och det stödjer jag. Tycker denna fråga har gått för långt nu.

I Parken Zoo frågan vill jag veta om det är sant då detta låter högst osanolikt

medde
1/5/13, 8:30 PM
#23

#22 Det spelar ingen roll vad du tycker i detta fall, har vi fått en regel att detta ska tolkas bokstavligt så gäller det. Det här gäller alla och inte bara du el swedenzoo

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Bettan
1/5/13, 8:32 PM
#24

När det gäller sanning eller inte får väl framtiden utvisa. Sanningen brukar komma fram förr eller senare. Jag vet bara att om jag stjäl en penna eller ett block där jag jobbar kan jag både bli varnad och polisanmäld för stöld av företagets egendom. Välkommen till det verkliga livet.

Ha en bra dag

Sport iFokus

UllaNo
1/6/13, 7:57 AM
#25

Man kan polisanmäla det mesta. Det finns de som polisanmäler sånt som skrivs på internet för ett ord feltolkas. Det är en sak att polisanmäla. Det är en annan sak att bli dömd för brottet. Många polisanmälningar läggs bara till handlingarna och sedan händer inget mer.

Nu har några anställda på Parken Zoo tydligen blivit anmälda för att tagit en gnu. Det är ju stöld om de tagit kroppen utan att ägre eller ledningen givit sitt godkännande. Men ingen har vad jag kunnat läsa blivit dömd för det. Det finns en polisanmälan och det är ju inget konstigt med det. Tycker åklagarmyndigheten att det är något att ta upp i domstol så kommer det tas upp där. Vi får helt enkelt se vad som händer och sker. Alla har hur som helst rätt att göra en polisanmälan när man tycker ett brott har begåtts.

medde
1/19/13, 10:11 AM
#26

Den anmälan som gjordes för förtal är avslagen,Justitiekanslern säger att brott är endast straffbart då det riktar sig mot en fysisk person, vilket då faller..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: