Annons:
Etikettorsadjurpark
Läst 5255 ggr
kamera0710
2012-10-26 21:20

Två nya isbjörnar till Orsa Björnpark

Nu har två nya isbjörnar anlänt till Orsa. Tillfälligt vad jag förstår, se länkarna. Den parken verkar i vilket fall lite mer seriös än Öland och Parken Zoo…

Den som inte varit där rekommenderas varmt ett besök, gärna nu under vinterhalvåret. Det är underbart att se dessa djur i sitt jättehägn på mer än 40 000 kvadratmeter. 

http://www.facebook.com/pages/Orsa-Bj%C3%B6rnpark/145458179468

http://knutisweekly.com/2012/10/vicks-and-sesi-came-to-orsa-just-in-time-to-see-the-first-snow/

Annons:
Leffe
2012-10-27 12:58
#1

Skulle vilja åka dit och titta

medde
2012-10-27 13:01
#2

Låter trevligt, Ska in och kika på länkarna. Tack=)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Maria
2012-10-28 07:47
#3

Vad sännande. Dit skulle jag också vilja åka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

medde
2012-10-28 09:42
#4

En dag ska jag och tösa försöka.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

kamera0710
2012-10-28 10:18
#5

#4 Var där förra året och en tös i 4-5 årsåldern storgrät när hon ville bada med isbjörnarna och hennes föräldrar försökte förklara att det inte gick. Jag förstår henne mycket väl, dessa isbjörnar är väldigt keliga med varandra och ger intryck av två stora, snälla nallar. Se youtube-klippet.

http://www.youtube.com/watch?v=FKLF1skF9Nc

medde
2012-10-28 10:24
#6

#5 Barn är så underbara.

Viket fint klipp. Har inte sett isbjörnar sedanSkansen tid då dom hade det. Vilket man i dag tänker på med en viss fasa. Inte hade dom det bra där. Men det här klippet var verkligen fint=)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
kamera0710
2012-10-28 10:56
#7

#6 Visst får man vara glad att Skansen inte längre håller isbjörnar, med tanke på de minimala utrymmen de hade. (Honor med ungar hystes för övrigt i den nu tomma fjälluggleburen.) Men när anläggningen byggdes på 30-talet var den nog ändå ett stort steg framåt, även med internationella mått.

Såväl brun- som isbjörnar på Skansen hade fram till 30-talet endast burar på några få kvadratmeter och så var det tydligen i flertalet parker.

Såg för några år sedan en film från djurparken i danska Ålborg, när en ny isbjörnsanläggning byggdes. Det lät som om det var helt fantastiskt att de nu skulle få 800 kvadratmeter att röra sig på. Detta är inte ens minimimåttet för en svensk park som vill hålla Isbjörn. (Det grönare björnhägnet på Skansen är cirka 2000 kvadratmeter som jämförelse.)

Kan för övrigt tänka mig att många anläggningar som vi i dag tycker är ganska bra kommer att ses med samma fasa om 40-50 år. Här på sajten har det ju till exempel diskuterats hur djurvänligt det är med tropiska djur som står inne i relativt små stallutrymmen 22-23 timmar om dygnet under vintern.

SaraC
2012-10-28 11:18
#8

Har varit sugen att åka dit och se isbjörnarna och kodiakbjörnen. Nu blev jag påmind om det och tror att jag och mannen gör en liten utflykt dit senare i vinter Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Erika89
2012-10-28 12:41
#9

Hmm, jag blir inte lika glad.

Har aldrig sett så många störda beteenden hos djurparksdjur som hos Orsa Björnpark tyvärr..

Isbjörnarna hade även dom..

Började nästan gråta när jag såg en av deras brunbjörnar som mådde så himla dåligt…

Visst att de har stora hägn, men de måste aktiveras också..

kamera0710
2012-10-28 15:09
#10

#9 Vet du att det är i Orsa dessa störda beteenden utvecklats? Det kan ju lika gärna vara pga att de kommer från dåliga förhållanden. Djurparksdjur skickas ju trots allt mellan parker. Jag minns när parken öppnade på 80-talet och 2 björnhonor kommit från ett litet, och mycket kritiserat, hägn i Furuvik. Dessa  rörde sig endast inom en yta som motsvarade det gamla hägnet.

Jag vet också att det flyttas en hel del björnar mellan exempelvis Skansen, Järvzoo och Orsa. Och på Skansen får björnarna inte vara ute nattetid. Enligt studier har sådana björnar en högre frekvens stereotypa beteenden än de som får vara ute dygnet runt, vilket de får i Orsa.

Vad gäller isbjörnarna minns jag hur de vankade fram och tillbaka (även kallat pacing) första sommaren de hölls i Orsa (2009). Honan kom ju från en anläggning på endast 900 kvadratmeter, dessutom hade de vistats i karantän. Sedan dess har frekvensen minskat betydligt. Dock vet jag att hon vankat åtskilligt under brunsten somrarna 2010 och 2011. Detta eftersom hanen av allt att döma inte var könsmogen och därmed inte parningsvillig.

Förra sommaren besökte jag parken både under och efter brunsten, det var skillnad som natt och dag när det gäller detta vankande. Har dock utanför brunsttiden sett dem vanka en hel del när de inte har tillgång till båda hägndelarna, pga rengöring och dylikt.

När det var dags att skaffa isbjörnar skickades för övrigt berörd personal på utbildning till den näst största isbjörnsanläggningen i världen, Skandinavisk Dyrepark i Danmark.

När det gäller aktivering vet jag heller ingen annan svensk park som regelbundet ger sina björnar (både vita och bruna) möjlighet att fånga levande fisk. Det fylls på en gång i veckan.

Har du tillgång till andra fakta än dem jag tagit upp så dela gärna med dig av detta. Dessa skall självfallet upp på bordet.

Skall jag slutligen säga något kritiskt om Orsa Björnpark är det att jag tycker lodjurshägnet är ett av de sämsta i någon svensk Djurpark.

kamera0710
2012-10-28 15:14
#11

#1 Såg i ett inlägg att du sitter i rullstol. En liten upplysning är att det är ganska branta backar i delar av Orsa Björnpark.

Leffe
2012-10-28 15:52
#12
medde
2012-10-28 16:21
#13

Vet inte hur det är med Orsa. Men Kolmården har en väldigt bra sak för rullstolar, men det är klart man ska ha bil. Men den är så bra. För dom äldre som har svårt att gå etc..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Erika89
2012-10-28 16:48
#14

#10 Andas ;)

Nej det är klart att jag inte vet vart alla björnar kommer ifrån, men kan aldrig tänka mig att 90% av björnarna kommer från andra djurparker, eller det kanske är så? 
Vet inte hur ofta dom behåller sina avkommor.

Blev iaf besviken när jag var där och jag och jag har träffat flera som sagt samma sak.

De enda djuren som jag inte såg några störda beteenden på var vargarna (såg aldrig lodjuren då de gömde sig).

Men visst, det kan ha varit en dålig dag, det är sant. Men tyvärr så kommer jag nog inte våga lägga pengar på att åka dit igen, då det var så pass många djur som hade beteendestörningar. Kanske om några år när de djuren inte finns kvar. Men tills dess är det tyvärr en Djurpark jag undviker då jag har svårt att njuta i en park, även fast de hade beteendet innan så klarar jag inte av att gå och titta på det.

Men det är min åsikt. :)

kamera0710
2012-10-28 17:51
#15

#14 Har inga problem med andningen, årliga fjällvandringar på 5-10 mil förebygger sådant. Jag är heller inte upprörd på något sätt, om mitt inlägg ger intryck av det. Ämnet stereotypier/beteendestörningar är ju dock inget som låter sig beskrivas med några korta rader. Kanske är jag en lite yrkesskadad akademiker. :)

Men att 90 % av björnarna i Orsa uppvisade störda beteenden låter så märkligt, med tanke på hur ofta jag besökt denna park. Bara i år har jag varit där 3 gånger.

medde
2012-10-28 18:59
#16

#15 Tycker du svarar korrekt och sakligt, vilket uppskattas väldigt mycket från min sida.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

kamera0710
2012-10-28 20:22
#17

#16 Tack för de orden! Kan annars ibland känna att jag kanske går in på för mycket detaljer när jag kommenterar ett ämne. Men, som sagt, ibland krävs lite mer utförliga svar.

Erika89
2012-10-29 09:26
#18

#15 När man gör en blinksmileys så antyder det att man skämtar lite. :)

När jag var där iaf så var det väldigt många, många fler än hälften som visade beteendestörningar.  
Det var allt ifrån unga djur till en hona med sina ungar.

Men som du säger, djuren kan visst ha kommit från andra djurparken från början, men tycker inte att det är rätt för det. Klarar ändå inte av att titta på djur som har störda beteenden.

Och självklart kan dom som jag skrev ovan ha en dålig dag, men tycker det är konstigt om de flesta har en dålig dag samtidigt?

Det var inte en varm dag, det regnade lite och var ungefär 7-10grader, så det var inget sådant heller.

Jag är själv utbildad djurparksskötare och är därför väldigt kritisk mot djurparker då jag jobbat med det och sett baksidorna.
Så har väldigt svårt att njuta av att gå i en park då jag ser minsta lilla antydan på att djuren inte har det bra.

Men som sagt, det är min åsikt. Jag tycker att det ändå är bra att folk fortsätter att besöka parken och kan se positiva saker med det. :)

kamera0710
2012-10-29 12:46
#19

#18 Tog heller inte din andningskommentar SÅ allvarligt, därav symbolen sist i första stycket i #15.

Sedan kanske du, om du är utbildad djurvårdare, ser fler subtila signaler än vad jag gör.

Har för övrigt haft en liknande diskussion på en blogg om Skansens vargar. Bloggaren tycker att de har stereotypa beteenden, till skillnad från exempelvis björn, Järv och lo. Själv tycker jag att om vi skall prata om stereotypier hos någon av Skansens arter är det främst hos björnarna. Jag har sett många gånger hur de vankar fram och tillbaka, främst där hägnet gränsar mot lodjuren.

Och, som sagt, om Orsas fasad inte stämmer med verkligheten vill jag inget annat än att detta skall upp i ljuset.

Erika89
2012-10-29 13:28
#20

#18 När jag var på Skansen för två år sen reagerade jag också på vargarna. De sprang runt, runt och flåsade hysteriskt..

Alla björnarna låg och sov den dagen, så såg inget då. Men kan tänka mig att det är ett problem, som du skriver där hägnet gränsar mot lodjuren.

Det vi får trösta oss med är att sveriges djurparker ändå är mycket bättre än andra runt om i världen. Och att vi förnyar våra kunskaper hela tiden och utvecklar hägnen.

Annons:
SwedenZoo
2012-10-29 20:10
#21

Även om jag inte varit där har jag fått känslan av att Orsa är en föregångare i Sverige, med stora anläggningar och god aktivering. Men så har jag ju också åsikten att Parken Zoo är en föregångare gällande bevarande av hotade arter, vilket kanske inte så många håller med om.

Well well, får väl ta en sväng upp till Orsa någon dag. Hmm någon som vet hur man tar sig dit från Norrköping om ens föräldrar helst inte vill skjutsa? Flört

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

Erika89
2012-10-29 20:14
#22

#21 Jag gillar också Parken Zoo ;)

kamera0710
2012-10-30 06:53
#23

#21 Ja deras isbjörnsanläggning på drygt 40 000 kvadratmeter är ju världens största. Den näst största, i danska Skandinavisk dyrepark, är omkring 26 000 kvadratmeter.

Vid valet av Orsa för de 2 kodiakbjörnarna var det för övrigt åtskilliga anläggningar världen runt som studerades innan beslut togs. Det tycker jag är ett mycket gott tecken.

Jag kan knappast kalla Parken Zoo föregångare när det gäller bevarande av hotade arter. Jag har i flera år varit väldigt tveksam till om personalen hinner ta in kunskaper om alla nya arter, med den "omsättning" som varit. Förvirringen kring insamlade medel till bl a vilda amurleoparder gör inte saken bättre.

Vet inte om det finns kollektivtrafik från Orsa tätort till björnparken, den ligger ju tyvärr mer än en mil utanför själva Orsa. Jag har alltid tagit bil dit, när jag åker från min nuvarande bostadsort Södertälje till mina föräldrar i Östersund.

SwedenZoo
2012-10-30 11:39
#24

Vad jag menade med att Parken Zoo är föregångare är att det har funnits en enorm vilja att ta in flera djurarter och bevara dessa. Jag håller med om att omsättningen av djur har varit för hög, men man har bara velat väl.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

medde
2012-10-30 11:49
#25

#24 Att dom kanske menat väl är en sak. Men det är inte alltid så enkelt att mena väl, som kamera0710 skrev ovan " Jag har i flera år varit väldigt tveksam till om personalen hinner ta in kunskaper om alla nya arter, med den "omsättning" som varit"

Vilket jag ser som absolut helt rätt tänk i det hela, Har det funnit kunskapen funnits där helt 100?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Fawo
2012-10-30 12:03
#26

Jag har varit och praktiserat på Orsa väldigt nyligen där vi b.la förberedde för de nya isbjörnarna.

Ewa (Isbjörnshonan), har varit en problembjörn sedan hon kom (som nämndes i annat inlägg att hon kommer från en park med litet utrymme + att hon aldrig sett snö tidigare i sitt liv).
Hon har gjort så stora framsteg sedan hon kom till Orsa. Hon och andra björnar har tränats med både klicker och target, och det har gått så bra.

Just nu vankar hon mest på hösten. Detta tror man är för att hon märker av (och blir lite stressad) av att brunbjörnarna börjar bli sega o redo för ide, för att precis efter att brunbjörnarna somnat, så försvinner hennes vankning helt.

Man kan också avbryta hennes vankning, vilket gör att det inte räknas in helt som ett djurparksbeteende.

Jag har aldrig sett en bättre Djurpark än Orsa på aktivering och miljöberikning Skrattande

// Fawo (;

Mantissa
2012-10-30 15:37
#27

Att vanka/springa runt i hägnet behöver inte vara ett stereotypt beteende som #26 antyder. Många arter, kanske i synnerhet rovdjur, har ett enormt stort rörelsebehov. Jag skulle bli mer fundersam över en varg exempelvis som låg och sov hela dagarna som en katt. Det hade för mig varit ett tecken som kan tyda på apati.
Att en björn till exempel föredrar en viss sida av stängslet behöver inte vara konstigt. Kan vara så enkelt som att det är mer intressant som händer åt det hållet. Kanske den vägen djurskötarna brukar komma när det är matdags?

Annons:
kamera0710
2012-10-30 16:04
#28

#22 Vad gäller Parken Zoo och det vi diskuterat i denna tråd tycker jag att du skall gå in och läsa blogginläggen av biologen Sandra Jönsson, som jobbat där. Hon skriver bland annat:

"Djurvårdarna är otroligt duktiga och vill sina djur väl. Dom är kompetenta och har ett hjärta för djuren. Detta är något jag dessutom sett hos alla djurvårdare jag har mött, bland de olika djurparkerna jag har studerat och/eller jobbat i. Jag tycker att det låter som tidspressat, att knappa 20 djurvårdare ska sköta om 1000 individer.

Detta medför bland annat att kattdjuren endast får berikning under säsong då det är öppet för er besökare. Resterande månader går kattdjuren utan berikning. Jaktberikningarna som man gärna framhäver så mycket - ges alltså bara inför publik. Är det då berikning eller är det show? Behöver kattdjuren endast jaktberikning under öppet-säsong?"

Se länken för att läsa inlägget i sin helhet. Och gå via denna sida också in och läs hennes övriga inlägg. Hon verkar veta vad hon pratar om. Och är det några faktafel så ta gärna upp dem (även om det är bättre att lägga in dessa på tråden om Parken Zoo).

http://www.minplanet.se/blogg/parken-zoo-och-de-1000-djuren-.html/blogger/SandraJ/

Erika89
2012-10-31 09:53
#29

#28 Fast jag känner personer som fortfarande jobbar där och de skulle inte ljuga för mig och de säger att de har berikning året om… Så litar inte helt på hennes blogg.

Och jag kommer fortfarande gilla Parken Zoo, visst de gjorde bort sig i ledningen och på programet och självklart finns det alltid saker som kan förbättras, men fortfarande är de en av de parker jag faktiskt gillar.

kamera0710
2012-11-01 12:51
#30

#29 Sandra Jönsson tar i sitt inlägg upp kattdjurens berikning, du väljer att prata om berikning i stort…

Har dina kompisar uttalat sig om förvirringen som råder om insamlade pengar till diverse räddningsprojekt?

Citerar Sandra Jönsson än en gång (länk sist):

"Där står alltså (…) att insamling till ALTA fortfarande pågår. En del frågetecken kvarstår. Varför säger då djurparkschefen att man skickar tiotusentals kronor varje år? Varför presenteras inte hittills insamlad summa? Varför ger djurparkschefen olika historier kring insamlingen? Ljuger hon, eller har hon ingen koll? Varför visas endast redovisning från 2011 och 2012?

Jag undrar även varför inte något projekt kring kycklinggrodor finns med, eftersom det funnits en sparbössa även för dom, inne i amaZOOnas (ingång vid dvärgflodhästarna). Jag har tömt även denna sparbössa, samt amurleopard och sparbössa för gibbonapor och lagt i samma kuvert. Varför finns inte kycklinggroda med på denna lista? 

Som besökare kan man via ett konto sätta in pengar till exempelvis pallaskatt och andra djur - vad händer med dessa pengar? Hur mycket pengar har samlats in? Hur har de använts?

(…)

Vad jag fann underligt var att de andra två djurparkerna (Borås Djurpark och Nordens Ark) hade klara svar och redovisningar och organisationerna bekräftade dessa. Inga konstigheter. Väldigt lätt att

itta stödjande uppgifter osv. Parken Zoo var dock den park där ingen av de tillfrågade organisationerna kunde bekräfta att de fått bidrag."

http://www.minplanet.se/blogg/parken-zoo-och-insamlade-pengar.html/blogger/Sandra%20Jönsson/

Erika89
2012-11-01 13:00
#31

#30 Eftersom vi pratade kattdjurens berikning så antog jag att du skulle förstå att jag också pratade om just det. :P Så jag har inte valt att prata om berikning i stort, utan pratar om det DU pratar om.

Nej vi har inte pratat om insamling, då mina kompisar jobbar med djuren och inte med bokföringen och pengafrågorna.

Jag håller med om att det är grymt dålig stil om pengarna är borta, men fortfarande så har djuren det bra. 
Delvis har jag sett det med egna ögon, plus att mina vänner som jobbar där, plus genom lärarna jag har haft under min utbildning.

Mina vänner som jobbar där är inga säsongsarbetare.

Vem säger att hon har rätt fakta bara för att hon skriver ut det i en blogg?
Så dom som jobbar på Parken Zoo ljuger och hon har rätt?

Menar inge illa nu, men hur väljer du vem som har rätt fakta? :)

kamera0710
2012-11-01 17:42
#32

#31 Okej, om det är kattdjurens berikning du menade. Konstaterar att ord står mot ord på denna punkt.

Vad gäller fakta om insamlade medel, till bl a amurleoparden, hänvisar hon ju till parkens eget dokument. Om detta dokument inte är äkta och Parken Zoo kan ge besked om vad som hänt med pengarna vore det ju jättebra. Så länge parkledningen INTE kan ge besked är de i mina ögon dock totalt inkompetenta på denna punkt.

Vidare hänvisar hon till parkens egen hemsida (samma länk som i #30):

"På hemsidan har djurparkschefen berättat, i videon om trädleopard, hur djurparken stödjer vilda trädleoparder i Sydostasien, ingen mer information kring detta ges dock - ingen organisation, ingen redovisning, ingen insamling."

Detta stämmer, titta på filmen.

Ett faktum jag själv noterat är att parken i somras hade en insamlingsbössa där pengar påstås gå till ett projekt för vilda amurleoprder. (Skänkte själv pengar dit.) Detta bidrar till att jag tror mer på Sandra Jönsson än på Parken Zoo.

Och jag vill heller inget annat än att sanningen skall fram, oavsett vad denna sanning råkar vara. Har jag fel och det visar sig att pengarna verkligen kommit fram (eller är på väg) är jag bara glad över detta.

När det gäller djurens förhållanden i Orsa resp. Parken Zoo har vi uppenbarligen skilda uppfattningar. Tror vi kan vara ense om att vi är oense på denna punkt. :)

Själv har jag dock de senaste veckorna stärkts i en uppfattning jag haft i åratal: Jag har generellt större förtroende för parker som satsar långsiktigt på de arter de än gång skaffat än för parker som ständigt byter arter när  de gamla "tjänat ut".

En park som för 15-20 år sedan inte var långt ifrån Eskilstuna när det gäller tempot på byte av arter är Frösö Zoo i Jämtland. Denna park är den absolut sämsta jag besökt, den har för övrigt lämnat djurparksföreningen för flera år sedan.

Erika89
2012-11-01 23:03
#33

#32 Jo som sagt, när det gäller pengarna har jag ingen aning och tycker också att det är dåligt att de inte kan redovisa det ordentligt vart de tagit vägen, men vidhåller att det har ingenting med själva djurhållningen att göra. Om du förstår hur jag menar.

Jag håller också med att man borde satsa mer långsiktigt, men det jag tittar på när jag är i djurparker är hur just de djuren mår och av det jag har sett i somras så mådde inte djuren på Parken Zoo dåligt, förutom sandkatten som var stressad pga dåligt bakhägn..

Men tycker det är bra med sånna här diskussioner, för även om man inte håller med, så blir man ändå mer vaksam nästa gång man är i den djurparken. Om jag besöker Parken Zoo igen kommer jag absolut kolla extra på det du påpekat osv. Så tycker det är superbra att ha olika uppfattningar och synpunkter så man vidgar sina vyer eller vad man ska säga. Hoppas du förstår hur jag menar :P

Mantissa
2012-11-02 10:12
#34

Jag tycker defenitivt att djurhälsan/skötseln omfattar omsättningen av djur i en park. Även om skötseln och berikningen är på topp så är ett parkbyte mycket stressande för djur, speciellt vilda och lättstressade individer som ju de flesta parkdjur är. Finns det en bakomliggande tanke som bidrar till artens fortlevnad så är det naturligtvis berättigat. Jag tycker faktist att Parken Zoo gjorde rätt som avlivade pumorna istället för att flytta djuren (de var lite äldre och enl uppgift inte helt friska och saknade avelsvärde). MEN jag tycker inte heller att en Djurpark har ett mindre ansvar för sina djur än vad en privatperson gör. Som privatperson tänker i alla fall jag igenom mina djurköp och skaffar inget (enda undantag mina 2 jourkatter) djur som jag inte har för avsikt att behålla och ta hand om under hela djurets liv. Det är liksom ingen överraskning att en hund lever i 10-15 år och bör inte vara så för utbildad djurparkspersonal heller. Hur skulle det se ut om alla privatpersoner också avlivade/skänkte bort sina djur så fort nyhetens behag hade avtagit? Det skulle bli som, juste - problemet med de sk sommarkatterna. Och hur många tycker det är okej?

Annons:
kamera0710
2012-11-02 16:14
#35

#33 Ja, jag förstår vad du menar, insamlade pengar och djurhållning är skilda saker. Men inkompetensen/oklarheterna kring insamlade pengar får mig att ifrågasätta den totala kompetensnivån i parkledningen.

När det gäller djurens förhållanden i Parken Zoo hade vi ju här på sajten en diskussion för några veckor sedan. Där var vi flera som var kritiska till anläggningarna för bl a binturonger, klolösa uttrar och mushjortar, se länken. Och att ett intryck av parken är att de vill klämma in fler djur än vad ytorna egentligen medger. Du instämde också i den kritiken…

I början på 2000-talet anser jag för övrigt att den största skamfläcken i någon svensk Djurpark jag besökt var gibbonapornas minimala ö i Parken Zoo. Tack och lov har de fått lite större sedan dess. 

Och visst är det bra med diskussioner som denna, där olika åsikter och fakta möts och bryts mot varandra. Jag respekterar att du gillar Parken Zoo bättre än Orsa.

http://djurparker.ifokus.se/discussions/503f76dbd3b4fd531500198b-pa-parken-zoo?discussions-4

kamera0710
2012-11-24 23:18
#36

#33 Hur ser du på föreläggandet (se länken) efter inspektionen av Parken Zoo? Och det faktum att anläggningar för exempelvis binturong och dvärgflodhäst inte lever upp till lagkraven?

http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/87/13043.pdf

Erika89
2012-11-25 10:13
#37

#36
Ja du, vad vill du att jag ska skriva :P

Nej men en del saker har jag redan påpekat, att t.ex. sandkatten inte hade något bakhägn osv.

Men absolut är det ju inte bra att det är såhär. Och det är BRA att det kommit fram.

Men vidhåller fortfarande att djuren har mått/mår bra. Då de inte visar så många störda beteenden.
Men visst, alla djur ska ha bakhägn och det var en av grejerna jag reagerade på när jag var där i somras.

Angående att leva upp till lagkraven, så antar jag att du varit i furuvik. Du vet berguvarna, svergies finaste avelspar, de sitter i en alldeles för liten inhägnad enligt lag, men de behöver inte bygga om den, för den byggdes innan lagen tillträdde. Hanen slår alltid i vingarna när han ska vända de få gånger han flyger.

Menar inte att försöka prata om en annan park för att "skydda" Parken Zoo, menar mest att det finns i alla djurparker i sverige och jag tycker att Parken Zoo är bättre än t.ex. furuvik när det gäller hur aktiverade djuren är och hur få störda beteenden dom har.

Men absolut är jag besviken på Parken Zoo att dessa punkter inte är fixade från början!

kamera0710
2012-11-25 19:16
#38

#37

Besökte Furuvik senast 2007. Jag är inte heller särskilt förtjust i den parken, även om jag tycker att det var ännu värre på 80-talet. (Då kom ju för övrigt ovannämnda björnar därifrån till Orsa och de rörde sig bara inom en yta som motsvarade det gamla hägnet. Minns annars framför allt schimpansernas vidriga betongbur på kanske 3 gånger 8 meter.)

Kan dock inte minnas att de hade några berguvar 2007 och jag kan inte se på deras hemsida att de har några nu. När jag googlar hittar jag bara uppgifter om en tillfälligt omhändertagen berguv.

Att en djuranläggning inte behöver åtgärdas för att den byggdes innan lagkraven skärptes låter dock väldigt märkligt. Har du några källor till detta? Jag är inte ute efter att raljera utan jag är uppriktigt intresserad av det du skriver. Jag är själv utbildad miljöinspektör och har jobbat lite grann med djurskyddstillsyn och den lagstiftningen. (Sedan 4 år jobbar jag dock enbart med livsmedelstillsyn.)

Som jag tolkat lagstiftningen gäller skärpta utrymmeskrav i princip direkt, men att man kan begära dispens. Skansen hade till exempel dispens ett antal år för isbjörnarna och elefanterna efter att utrymmeskraven skärpts. Och som jag fattat det har de även i dagsläget dispens för vissa anläggningar av samma orsak.

Erika89
2012-11-25 20:02
#39

#37 Men gud vad skumt!!
Det var just 2007 jag var där med min skola (djurparkslinje) så vi var på utbildning i flera dagar.
Hägnet låg närmast klipporna vid vattnet, bredvid någon getliknande art (kommer ej ihåg vad det var för nåt).
Och då frågade jag våran lärare om varför de hade det så litet och om det verkligen fick vara så litet. Och hon svarade att om det är byggt innan den nya lagen så behöver dom inte byta ut det. Jag har dock aldrig kollat upp det utan litade på min lärare.

Vi var där när det inte var öppet för säsong, så kommer ihåg att det låg ett 10-tal döda råttor också på backen och det luktade verkligen ruttet.. 

Det är ju lite samma sak med våra bondgårdar, t.ex. så behöver man inte bygga om de ladugårdar som finns, men om man bygger nytt måste man bygga mycket större.

De kan ju ha begärt dispens, har ingen aning faktiskt.

Men de berguvarna kan ju ha dött, men lovar att dom var där och att de var ett av avelsparen där man släppte ut avkommerna i de vilda. Eller det var det de sa iaf :P Och det vi fick lära oss :P

Erika89
2012-11-25 20:10
#40

Jag har nu skrivit till furuviksparken på facebook och väntar på svar :P Ifall jag har varit helt ute och cyklat :P

kamera0710
2012-11-25 20:51
#41

#39 Vissa parker har haft, och har kanske fortfarande, berguvuppfödning som inte visas för publik. Så har varit fallet i Lycksele Djurpark och berguven togs därför inte upp i någon artinformation på den parkens hemsida. Den bur du nämner kanske inte heller var där besökarna har tillträde?

Ett getliknande djur kan jag tänka mig är manfår, de finns fortfarande i parken.

Kanske är det så att ladugårdar inte har samma krav på att snabbt rätta sig efter nya utrymmeskrav. Jag är inte insatt i detaljerna där, det jag tar upp här är enbart hur jag tolkat kraven när det gäller djurparksdjur.

Annons:
Erika89
2012-11-25 21:59
#42

#41
Jo, det var för alla, men vi var där när det var säsongstängt.

Pratade med min lärare nu om det och hon bekräftade det jag sa, hon säsongsjobbade även där och sa att de släppte ut ungar varje år.

Ja precis Manfåren, det är där berguvarna var!

Jag lovar att jag inte hittar på detta, de har inte svarat från furuvik än, men ska absolut säga till när dom gör det. :)

Ypsilon1
2012-11-26 07:11
#43

#37 / 42

här får du ditt svar i alla fall.

berguvsparet som du nämner har flyttat från Furuvik för flera år sen. de har haft en berguv förra året som bara fick stanna där för rehabilitering och sen frisläpptes.

Sen är det sant att de djurutrymmen som godkänts före det att L108 träde ikraft 2004 får andvändas fram till 15 februari 2014 (jfr. SJVFS 2009:92 /Saknr L108 (DFS 2004:19/Saknr L108) / Ikrafträdande och övergångsbestämmelser).

det är också viktigt att kunna skilja på arter som finns där för att stanna och arter / individer som parken bara tar hand om tillfälligt innan de ska flytta till en annan Djurpark.

det pågår mycket byggarbete i furuvik just nu (kanske ocskå en av aledningarna att Jul i Furuvik gör uppelhåll 2012) som troligtvis kommer att fortsätta 2013-2014. orangutangerna, till exempel, kommer att få utökat utomhus anläggning, samt flera andra anläggningar kommer att utökas.

kamera0710
2012-11-26 09:15
#44

#43

Ja, övergångsbestämmelserna du tar upp står ju i L108. Detta var en miss av mig, trots att jag läst en hel del i denna föreskrift.

För den som är intresserad av utrymmeskrav med mera för djurparksdjur finns denna föreskrift här:

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000877/DFS_2004-19.pdf

Erika89
2012-11-26 10:36
#45

#43 Ja, men de var ju där iaf 2007 och de var där i flera år innan dess. :) 
Men absolut att de kan flyttat sen dess, då jag inte varit där sen 2007 heller. :)
Men tack för svar! Då känner jag mig inte så vilsen längre. :P

Erika89
2012-12-03 10:05
#46

Såhär svarade furuvik :) 

"Ja vi har haft berguvar och precis som du säger så är avelsprogrammet så framgångsrikt att vi inte behöver medverka längre. Vi är oerhört glada att projektet har slagit väl ut och att den vilda stammen ökar. "

Så det är ju bra. :)

kamera0710
2012-12-03 12:31
#47

#46 Ja, det är väl flera regionala utplanteringsprojekt för berguv som slagit så väl ut att de inte längre behövs.

kamera0710
2012-12-12 17:04
#48

Isbjörnhonan Ewa har grävt in sig i den stora snöhögen i hägnet och har inte synts till på några veckor. Alla håller tummarna för att hon är dräktig.

Annons:
Maria
2012-12-12 17:05
#49

SpännandeGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: