Annons:
Etikettlyckseledjurpark
Läst 3510 ggr
kamera0710
2012-07-08 09:51

Lycksele djurpark

Efter 2 dagar på Sveriges nordligaste Djurpark vill jag göra lite reklam för denna underbara anläggning. Visserligen kan det vara tråkigt att se rovdjur genom galler, men här får man komma väldigt nära hägnen och kan ha direktkontakt med djuren. (I exempelvis Orsa verkar de paniskt rädda för att släppa besökarna nära hägnen, med säkerhetszoner på upp till 2 meter. Detta innebär ju nockså väldigt dålig sikt in i hägnen.)

Björnungarna verkar gilla att komma nära och slicka besökarna på händerna. Jag brukar också ha lite "dragkamp" med dem när de sticker ut ramarna mellan galler och betongbalk. (Björnarna kan man se både från ovan utan galler emellan, och ha direktkontakt med genom gallret.) Deras (uppnappade) rävtik är också väldigt kelig, ofta kommer hon och trycker sig mot stängslet och vill bli kliad på halsen.

För rovdjurens del är rekommendationen att följa med på matningsrundan klockan 14.00, med start vid vargarna. Många av dem är annars inte alltid så lätta att se, eftersom de flesta hägn är stora. Eller stanna kvar till kvällen när det är lugnare i parken. Flera av klövdjuren kan också vara svåra att se i de stora hägnen, kikare rekommenderas av denna anledning.

Skall jag slutligen säga något negativt är det  att björnarnas hägn kunde få vara lite större. I övrigt är det rejält tilltagna hägn, väl inpassade i den omgivande naturen.

Länk till hemsidan här:

http://www.lyckseledjurpark.com/

Annons:
Gittan
2012-07-08 12:14
#1

Det är väl bara våra nordiska djur som är där?

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


kamera0710
2012-07-08 13:51
#2

#1 Ja, det är bara arter som finns eller har funnits i Norden i Lycksele Djurpark. Inte desto mindre hör parken till mina favoritanläggningar, tillsammans med Järvzoo och Boråsparken.

Leffe
2012-07-08 15:08
#3

Jag var i Lycksele Djurpark 1975 och blev redan då otroligt förtjust i parken

kamera0710
2012-07-08 15:33
#4

#3 Det har hänt en hel del i parken sedan dess. Bland annat har sälar, Utter och visenter tillkommit, lodjuren har fått ett större hägn (det största av de parker jag besökt som håller lo) etc.

Jag tror du skulle bli glatt överraskad om du gör ett nytt besök.

[Björn.B]
2012-07-08 18:09
#5

Är det ingen säkerhetsrisk om björnarna kommer åt besökarna? Vad händer om björnungarna biter till det är ju ändå vilda djur i parken.

kamera0710
2012-07-08 20:11
#6

#5 Man får undvika att sticka in fingrarna genom gallret och nöja sig med fysisk kontakt när de är uppefter gallret eller sticker fram ramarna i glipan mellan galler och betongbalk. Har inte hört att det någonsin varit något problem. Har själv stått i timmar och haft fysisk kontakt med dem. (Bodde i Västerbottens län några år och hade då årskort till parken.)

Annons:
[Havsödlan22]
2012-07-08 20:33
#7

Jag tycker det låter farligt.

Leffe
2012-07-08 20:36
#8

Jag beundrade fjällrävarna något otroligt

kamera0710
2012-07-08 20:55
#9

#8 Fjällrävarna hör till favoritdjuren i parken för mig också. Förra året fick de för övrigt ett större hägn. Även dem har jag haft en hel del närkontakt med, de är ju rätt nyfikna.

Förra året var jag för övrigt med på en guidad tur till en fjällrävlya vid Helags fjällstation i Härjedalen. (Eftersom det var väldigt gott om lämlar förra året tilläts detta, med ett antal begränsningar.) Det var helt fantastiskt, såg modern och minst 10 ungar som var ute och lekte under mer än en timme.

Fawo
2012-07-08 21:05
#10

Besökte lycksele i år. Kan bara hålla med om Björnarnas hägn. Små och inte så värst berikade för att björnarna skulle må bra.
De hade inte ens en fylld damm att bada i, bara en liten pöl. Hoppas de fyller på dammen snart.

Man kunde dock komma björnarna nästan farligt nära :P

// Fawo (;

kamera0710
2012-07-08 21:18
#11

#10 Vad anser du om parken i övrigt?

När det gäller björnarna är ju dock en fördel att de har tillgång till grönska och grävmöjligheter, trots att hägnet har några decennier på nacken. Numera är ju detta ett lagkrav, men i många parkers björnhägn som använts till relativt nyligen har ju marken mest bestått av berg och betong. Exempel på detta är bland annat Skansen och Parken Zoo.

[Björn.B]
2012-07-09 16:30
#12

#6 Och vad händer när ett barn blir biten? Med vargattacken i färsk minne så borde dom fixa till så man inte kommår åt dom.

[Havsödlan22]
2012-07-09 16:31
#13

Det har redan hänt på djurparken för något år sedan!

Läs mer här Björn: Tioåring biten av varg på Djurpark - Sverige - Sydsvenskan-Nyheter Dygnet Runt

Annons:
kamera0710
2012-07-09 17:45
#14

#12 Föräldrarna får väl ha lite uppsikt och förnuft också. Har vid besök i Kolmården sett föräldrar som satt upp barn i åldern 4-5 år vid räcket intill tigerhägnet (hög höjd med fri sikt in till djuren rakt nedanför). De har sedan inte ens tittat åt barnen utan ägnat sig åt att se på tigrarna.

#13 Tycker Ronny Stålfjäll från djurparken sammanfattar det väldigt bra i artikeln: "Det går ju att hoppa ner till björnarna också om man vill. Man har ju gjort det man inte ska göra."

Gittan
2012-07-09 17:52
#15

Problemet är att man har inte barnen i koppel och man räknar ju att säkerheten fungerar på en Djurpark. Har man fler barn så räcker inte två ögon till för att hålla koll på dem in i minsta sekund.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


kamera0710
2012-07-09 19:34
#16

# 15 Barn når inte fram till björnarna så länge de håller sig där det är tillåtet, det krävs vuxna armar för det.

Upp till toppen
Annons: