Annons:
Etikettorsadjurpark
Läst 1382 ggr
medde
2012-06-16 11:42

Orsas kodiakbjörnar

Som vi skrev tidigare på sajten om kodiskbjörnarna som skulle komma till Orsas Björnpark, Men en kort tid senare rymde ju den ena björnen.

Nu är hanen på väg ensam till Sverige.Tyvärr så har nu honan hittats skjuten. Men parken har blivit lovad en ny kodiakbjörn.

Läs gärna vidare på länken nedan.

Länk

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
kamera0710
2012-06-16 12:36
#1

Om den nya kodiakbjörnen är en hona är det väl bara positivt. Då kan de ju leva ett naturligare björnliv och para sig/föda ungar. (Vad jag förstår har björnar en sk incestspärr så att de inte parar sig med syskon.)

Deras kamtchatkabjörnar är ju ett syskonpar och jag har sett hanens frustration när det är brunsttid, det är inte så uppmuntrande. Därför är jag ganska tveksam till att hålla syskonpar, samtidigt som de ju är så mäktiga att se. Kanske han borde få para sig med en nordisk björnhona, för att få utlopp för sitt beteende, även om dessa ungar inte bör användas som framtida avelsdjur?

Jag vet också att detta med att avliva ungar är något som upprör många. Personligen tycker jag dock att djurens möjligheter att bete sig naturligt skall väga tyngre. Och där räknar jag in nämnda möjlighet att få para sig och föda ungar, även om det innebär att en hel del ungar måste avlivas. Om köttet från dem används till föda är det väl å andra sidan inte värre än att vi slaktar andra djur för att föda rovdjuren i våra djurparker.

Det här blev visst en liten utvikning från huvudämnet i artikeln.

Upp till toppen
Annons: