Annons:
Etikettkolmårdensdjurpark
Läst 1184 ggr
medde
2012-06-09 12:42

Echo 3 år.

Tänk vad tiden går fort ibland. Under maj månad(22maj) blev faktiskt Enzo bror Echo hela 3 år.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
[Havsödlan22]
2012-06-09 17:49
#2

Mina hjärtligaste gratulationer i efterskott till gorillapojken.

kamera0710
2012-06-10 09:58
#3

Jag hoppas att han får en större anläggning som kommande födelsedagspresent. Jag tycker att det är ganska deprimerande att se gorillorna på dessa minimala ytor. Det gäller främst inomhusutrymmet, men deras ö ute är ju heller inte många kvadratmeter.

Just när det gäller apor har jag ofta reagerat på hur små utrymmen de har. Och då även i parker som i övrigt har väldigt bra utrymmen, som Kolmården och Borås. Har också svårt att förstå att inte lagkraven på utrymmen är hårdare när det gäller dessa intelligenta varelser.

Kolmården satsade ju på en rejält mycket större tigeranläggning för några år sedan, tänk om de kunde göra en satsning på lika stora utrymmen för gorillor och chimpanser.

[Havsödlan22]
2012-06-10 10:17
#4

Det finns långtgångna planer på en stor anläggning för låglandsgorilla i Kolmården. Tyvärr kan jag meddela att det ser sämre ut i Borås. Har varit i kontakt med parkledningen men där tycker man att ytorna räcker. Jag håller inte med, speciellt är orangutangön förfärlig, den kompenserar knappast några naturliga behov.

kamera0710
2012-06-10 12:14
#5

# 4

Har pratat med djurvårdare i Borås som också tycker att apöarna är för små (namn utelämnas).

Å andra sidan läste jag examensarbetet "Välfärden för schimpanser på svenska djurparker" från Umeå universitet. Där var sammantagna bedömningen ganska positiv om åtminstone schimpansernas förhållanden.

Själv håller jag dock inte med. Nämnda examenserbete rekommenderas i vilket fall för alla som är intresserade av ämnet. Vad jag vet måste det dock beställas från Umeå universitet.

[Havsödlan22]
2012-06-10 12:46
#6

#5 Tack för informationen! Ja jag förstår att djuvårdarna känner lika dant men ledningen säger att det är en så pass ny och modern anläggning. Hela anläggningen var en felsatsning redan från början.

Annons:
[Jimmy.L]
2019-12-03 18:14
#7

Minns du gorillan Echo som flyttade från Kolmårdens Djurpark till Fuengirola i maj månad 2018? Det har gått mer än ett år och Echo trivs ypperligt i djurparken Bioparc. Han har blivit något äldre vilket syns på ryggen där pälsen har skiftat i färg från svart till silver. När gorillor lämnar ”tonåren” så går ryggpartiet mer åt det silverfärgade.

https://www.svenskamagasinet.nu/nyhet_14856_echo-fran-kolmarden-ater-och-vaxer

Upp till toppen
Annons: