Annons:
Etikettskansen
Läst 13779 ggr
Leffe
7/22/09, 12:19 AM

Elefanter på Skansen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I mars 1990 tog Skansen beslut på att inte ha elefanter i djurparken. Från 1992 har inte Skansen haft elefanter. Så här såg det ut hos Skansens elefanter 1967

Annons:
medde
7/22/09, 12:23 AM
#1

Men vilken härlig bild, blir nästan tårögd då jag ser bilden. Minns dom mycket väl. En kamrat till mig var skötare till dessa elefanter. Han följde med dom då dom såldes. Tyvärr dog den ena elefanten något senare i en tragisk olycka.

Underbar bild LeffeD

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
7/22/09, 12:56 AM
#2

Ja, verkligen en härlig gammal bild.

När jag var liten, så var vi ofta i Furuviks Djurpark, utanför Gävle. Då på den tiden så hade de också en och annan elefant och diverse djur. Men nuförtiden är det bara en handfull lite "vanliga" djur, eller hur man nu ska säga. Det är inte samma Djurpark som när man var liten.

Skansen däremot har jag bara besökt som vuxen, kanske vid två tillfällen bara.

SwedenZoo
7/22/09, 5:54 PM
#3

Underbart! Men det var nog för elefanternas bästa dem fick flytta på sig. 

Vet iallafall att Dan Koehl varit skötare på Skansen.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

medde
7/22/09, 8:53 PM
#4

Sven Borg tillhör en av dom främsta i sin tid. Visst finns det många fina historier om skansens elefanter Lunketuss är väl en av dom alla

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Leffe
7/22/09, 9:17 PM
#5

Lunketuss är väl den mest kända. Det var Skansens första inköpta elefant. Sven Borg är en legendar och var på Skansen 1930-75. Tog hand om  Lunkentuss när den kom 1932

medde
7/22/09, 9:21 PM
#6

Stämmer exakt LeffeD! Visst är det lite kult

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
nera
7/23/09, 12:31 AM
#7

Härligt namn. Lunketuss Glad *gillar*

medde
7/23/09, 1:38 AM
#8

Finns väldigt många fina bilder på Lunketuss ute på nätet. Skyddade att låna.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

EvaG
7/23/09, 1:40 AM
#9

Tror att det var för litet för elefanterna på Skansen.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

SwedenZoo
7/23/09, 1:41 AM
#10

Japp

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

medde
7/24/09, 12:07 PM
#11

Visst var det tråkigt att Skansen inte kunde ha sin elefanter. Men för deras deras del vart ett verkligt lyft att få flytta.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

DanKoehl
5/3/13, 2:54 PM
#12

Flera här, SwedenZoo, EvaG och medde, verkar ha missat något väsentligt. Skansen elefanternas nya stall i England var HÄLFTEN så litet som elefanthuset på Skansen. Stallet i england saknade golvvärme, och Skansenelefanterna som hållits lösa dygnet runt sedan 1989, kedjades återigen i fram och bakben eftersom det engleska stallet var mer eller mindre ett skjul, som inte tålde att elefanter ens kliade sig på väggarna . Så oavsett hur stort deras nya stall var, nådde de bara över 12 kvm när de stod bundna där. Ett flertal andra saker som krävs av svenska Jordbruksverket för hållning av elefanter i Sverige. Skansens ledning visste detta mycket väl när elefanterna GAVS bort, mot att "köparen" betalade för transporten. Utehagen i england var också HÄLFTEN så liten, och asfalterad, eller stenbelagd, jag minns inte vilket. Den saknade sand, och stod cirka 20 meter från en högljudd karusell.

Medde, du säger att det var ett verkligt lyft för elefanterna att flytta, och jag ger dig delvis rätt i detta. Shiva dog ju där redan 21 september 1993 något år senare efter flytten 7 juni 1992, 21 år gammal, i blomman av sin ungdom, och att dö kan ju eventuellt också anses vara ett lyft. Hon var då utmärglad och en skugga av sitt forna jag, hon stod sista tiden och stödde sig mot väggarna, óch efter ett besök av 2 personer från Skansen jag inte nämner namnen på, avlivades hon eftersom man var rädd att folk skulle får reda på hur hon mådde.

Djurparken var redan vid Skansenelefanternas flytt starkt kritiserad, och är idag nedlagd. Nika flyttades till Spanien 23 februari 1999, och dog där den 22 oktober 1999 under inte helt klarlagda former.

Det finns mycket mer att berätta om detta, men jag tycker dettta inlägg räcker för att klargöra för er, att Nika och Shiva INTE fick det bättre?

Fakta om Nika: http://www.elephant.se/database2.php?elephant_id=59

Fakta om Shiva: http://www.elephant.se/database2.php?elephant_id=960

kamera0710
5/3/13, 3:46 PM
#13

Det var ett intressant inlägg från den tidigare elefantskötaren Dan Köhl.

En annan intressant och märklig aspekt är att det fortfarande är tillåtet att frakta runt elefanter som cirkusdjur, medan många djurparker tvingats avveckla sin elefanthållning när lagarna skärpts.

Även om jag inte tycker att det var en bra elefantanläggning på Skansen hade jag hellre sett dem där än på en cirkus.

Annons:
DanKoehl
5/3/13, 5:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Skansens ledning bjöd in cirkustränaren Richard Chipperfield 1992, till Stockholm, med avsikt att sälja elefanterna till honom och han arbetade med dem en eller två dagar. Försäljningen kom inte till stånd pga av kritk mot denna försäljning. Få har egentligen sett elefantanläggningen på Skansen. Huset som byggdes 1960 hade både väggvärme, och returluftsuppvärmning. Fram till 1992 var det Sveriges största och modernaste, vilket kan förvåna, men hur många som klagade på Skansens elefanthus har någonsin varit inne i Kolmårdens gamla elefanthus? Elefanthagen på Kolmården var onekligen mycket större än Skansens, och initierade Jordbruksverkets regler om minst 2000 kvadratmeter utehägn. Ingen tycks dock ha förstått att under tiden regeln kom till, kunde Kolmårdens elefant Donkey vistas högst en timme åt gången i det hägnet, eftersom hon var en s.k. "stenätare". Verkligheten var att efter avslutad ridning, Donkey oftast kedjades upp i stallet, som inte hade publikaccess. Under senare delen av 80-talet användes Skansens utomhushage kanske bara till 30-40% om sommardagar, resten av tiden promenade de på Skansenområdet, eller ute i skogen på Djurgården. Mellan april och oktober inleddes 95% av deras dagar med 2 timmars promenad på djurgården, ofta inkluderade det ett bad i djurgårdsbrunnskanalen med efterföljande sandbad mellan djurgårdens ekar. Efter 1989 kedjades de inte längre inne i stallet, ens på nätterna, ett system som först 1997 kopierades på Kolmården, men där fick varje enskild elefant betydligt mindre utrymme, trots det större stallet, eftersom de separerades med eltåd. Från att ha bundits i bak och framben med kedjor, började man i Europa under 90-talet hålla elefanter i boxar, som med hästar. När Skansens elefanter skickades utomlands, lämnade de då, vid denna tid EUROPAS STÖRSTA BOX MED FRIGÅENDE ELEFANTER.  Ingenstans i Europa, förutom på Skansen, hölls 1992 elefanter lösa nattetid i en box på 87 kvadratmeter.

DanKoehl
5/3/13, 5:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag skrev och ringde Jordbruksverket och frågade var meningen var med en regel för 200 kvadratmeters storlek på att stall, där elefanterna fick kedjas dygnet runt (fanns inget förbud mot detta!) och där de då nådde 12 kvadratmeter. Jag frågade dem om de kände till en moderna hållningsmetod, med frigång i box? -De kände inte till detta. Jag frågade dem om de kände till att Skansen hade europas största box för frigående elefanter? -De kände inte till detta. Jag frågade dem om de kände till att Skansens elefanter under senare delen av 80-talet rastades med upp till 5 promenader dagligen under sommaren? Detta kände de heller inte till. Det var mycket de inte kände till, som de ville bestämma om, och över. De avslutade samtalet med att referera till sina regler, tillkomna efter diskussioner med bl.a, Skansens och Kolmårdens zoologer.

Denna regel hade f.ö. höjts från 100 kvm till 200 kvm bara året innan, efter ett förslag från Skansens ena zoolog, när den andra zoologen återigen ansökt om dispens för de 13 kvadratmeter som Skansen inte uppnådde. Samma zoolog som föreslog höjning till 200 kvm, godkände sedan flytt av Skansens elefanter till ett stall i england som var på cirka 60 kvm…

DanKoehl
5/3/13, 5:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jag laddar återigen upp bilden på 2 välmående Skansenelefanter, på promenad utanför Seglora kyrka. Med på bild är Catharina Flormann, som hjälpt Sven Borg att rida in Bambina på 30-talet. Utflyttad till Scweiz, besökte hon oss vid varje Sverigebesök, eftersom hon gladdes åt hur bra Skansenelefanterna hade det.

Bilden är tagen cirka ett år innan flytten, och Shiva till höger på bild är fet och välmående.

1988 besöktes vi av Cynthia Moss, som reste världen runt för att lansera sin bok elephant memories. Detta är vad hon skrev till Skansen: ""In 1988, while visiting sweden in conjunction with the launching of my new book Elephant Memories, I had the plesaure of meeting the two elephants at Skansen Zoo along with their keeper Dan Koehl. I was very impressed with the situation that existed then. It struck me that the two elephants were among the best-cared-for and happiest I had ever seen in captivity. They were well disciplined but at the same time unafraid of Dan. The three of them appeared to have a strong and sweet rapport. Nairobi, December 17, 1991. Cynthia Moss Amboseli Elephant Research Foundation , Nairobi, Kenya."

Tyvärr har jag inget foto på Shiva från 1993, där hon utmärglad, med en rygg som hängde ner mellan skuldror och bäckenben stod lutad mot en vägg, när hon knappt orkade stå själv…

På Cricket St. Thomas Wildlife Park, dit Skansens ledning gav bort Skansenelefanterna 1992-06-07, dog Shiva drygt ett år senare 1993-09-21. Dan före julafton 1994 sköts tjuren Sahib med gevär där, och 13 november 1996 dog Millie i hjärtslag, efter att hon "dresserats" med en elektrisk "hotshot", som David Snyder, en amerikansk elefantränare anslutit direkt till 200V nätet.

1999 såldes sedan de fyra kvarvarande elefanterna, inklusive Nika från Skansen och Snyder tog dem till Spanien. Vad som hände med Nika är oklart, och jag aldrig fått bekräftat att hon nådde Estepona Selwo safari park park levande…

kamera0710
5/3/13, 6:51 PM
#17

En fråga Dan Koehl: Hade även Boråsparken mindre inomhusutrymme till elefanterna i början på 90-talet? För där har väl hållningen också skett utan kedjor?

medde
5/3/13, 8:02 PM
#18

#12 Tack och mycket intressant, en del har jag fått berättat  av en vän och måste fråga dig en sak..Då jag är inte säker på en sak. Bott ute på svartsjölandet och haft en lo hemma. Känns det igen?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

DanKoehl
5/3/13, 10:33 PM
#19

Kamera0710: Fortfarande när jag jobbade sommaren 1997 i Borås bands elefanterna i Borås (förutom Kibo) med kedjor där från eftermiddag till nästa morgon. Jag vet inte när de övergick till lössdrift, men kanske 10 år senare än jag införde det på Skansen. Minst.

Medde: Det känns igen, men vad är din fråga, vad är du inte säker på?

Leffe
5/3/13, 10:39 PM
Annons:
DanKoehl
5/3/13, 11:45 PM
#21

Nika i bild, bakom henne Noi, om detta är 1976. Nika är på bilden något överviktig.  Jag bantade henne senare från 4 200 kg till 3 600 kg, vilket var bra för hennes kropp, hon led av skolios och var s.k. låghalt, samt hade vår och höst vid kall, fuktig väderlek reumatiska ledbesvär. 

På bilden ser man besökare mata elefanterna, vilket var roligt för besökare, och delvis för elefanterna. Det skapade dock också negativa konsekvenser, i form av slagsmål mellan avundsjuka elefanter, som tyckte att den andra elefanten fick bättre gåvor, de använde inte sin uterastgård, utan stod mest och väntade på om nästa besökare hade bröd med sig, och på hela taget skapades en betenderepertoar som senare skulle kritiseras av folk som trodde att deras rörelsescheman i uteanläggningen berodde på för liten yta.

1988 lyckades jag få första blodprovet analyserat på SVA, det visade bl. a. på akut selenbrist. Fr.o.m. 1988 ändrade jag foderstaten, och säkerställde att elefanterna fick essentiella vitaminer, kalk och spårämnen, men drog ner på hö, och frukt, som ju egentligen bara innehåller socker.  I samråd med en nyanställd veterinär lyckades jag också få igenom matningsförbud, trots min chefs protester.

Nika gick ner 600 kg på cirka 1,5 år, men ökade senare något, i takt med intensifiering av promenader, i synnerhet djurgårdspromenaderna som delvis gick upp och nerför skogsbackar (sådana finns faktiskt på Valdemarsön, fast få upptäckt dem…) ökade hennes muskulatur.

Mellan 1989 och 1992 var Nika nästan symptomfri. Det hade tagit några år, men efter flytten till England,  tog det bara några veckor i ett dragigt, ouppvärmt, stall i England, som saknade golvvärme, för att hennes leder återigen blev sämre. Säkert bidrog det också att hon återigen stod kedjad. Vi kan utgå från att Nika led i skjulet i Cricket St. Thomas på ett helt annat sätt, än vad som påstods om henne, under hennes tid på Skansen, dit hon kom som tvåårig unge.

DanKoehl
5/4/13, 1:11 AM
#22

Lite mer bakgrund här: "

A fired zoo attendant has refused to leave the elephant quarters and started a hunger strike to protest the animals' living conditions, news reports said.

''I will not leave (the elephants) Nike and Shiva voluntarily. The police will have to carry me away,'' Dan Kohl told the national news agency TT on Thursday.

Kohl demanded that Justice Minister Gun Hellvik inspect the Skansen zoo's 100-square-yard elephant house and the 475-square-yard paved elephant run, TT said. She declined.

The zoo dismissed Kohl in a dispute involving his complaints about conditions. Zoo authorities agree the area is too small but say they lack funds for an alternate site. They want to sell the two elephants. Kohl wants to keep them.

''If someone wanted to separate you from your kids, how would you react?,'' he said. Plans to move Nike and Shiva to a large animal park south of Stockholm were dropped after one of the park's elephants accidentally squeezed a keeper to death."

http://www.apnewsarchive.com/1991/Attendant-On-Hunger-Strike-In-Zoo-Demands-Better-Conditions-For-Animals/id-df4d666380dc3127a272ab34b7d5396d

Leffe
5/4/13, 1:29 AM
#23

Mycket intressant att läsa detta om Skansens elefanter.

DanKoehl
5/4/13, 2:10 AM
#24

Jadu Leffe. Tänk om någon knackade på  i din lägenhet, och bestämde att den inte motsvarade standard, och gav dig och din fru ett år att hitta en ny, och när du misslyckats tvångsförflyttar dig till en ny bostad som i pressen lyfts fram till som något paradis, fast det är ett kyligt, taskigt upplyst råtthål, där din fru dör efter ett år, och du blir utkörd från efter fyra år, sedan dör du själv i någon sorts transport till ett nytt hem.

Och själv blev du aldrig tillfrågad om din lägenhet, andra bestämde att du mådde dåligt i den, punkt slut. Ingen brydde sig ens att reda på att du dog i den nya.

20 år senare skriver folk på forum om hur fint du fick det, och vad bra att vi har sådan här myndigheter i Sverige, och hur hemsk din lägenhet var.

kamera0710
5/4/13, 5:56 AM
#25

#19 Tack för det beskedet. Jag visste bara att när parken grundades var principen att inte använda kedjor till elefanterna. Detta enligt grundaren Sigvard Berggrens bok "Vilda vänner" från 1968.

Den boken tycker jag för övrigt är en av de bästa jag läst av någon som grundat Djurpark eller varit djurparkschef. Om du har invändningar så lufta dem gärna här, om du läst boken.

En annan fråga: Hur ser du på standarden när det gäller dagens elefanthållning? Jag menar då inte bara i Borås.

DanKoehl
5/4/13, 11:36 AM
#26

Det är nog möjligt att det var principen, jag har inte läst boken. Och det är möjligt att de tidigare elefanterna hölls lösa fram till att en av dem närapå dödade en skötare 1977, det året när hela gruppen avlivades. De nya elefantungarna, från Sydafrika, hölls bundna. Det är inom parantes ganska absurt när människor som inte arbetar med elefanterna, som zoologer och direktörer, dikterar villkoren för arbetet.

Något som lett till ökad olycksststatistik för personalen de senaste 50 åren. Förr, när elefantskötare fick göra sitt jobb i fred,  vill jag hävda att jobbet var säkrare, och att elefanterna generellt sköttes om bättre.

Bettan
5/4/13, 12:09 PM
#27

När elefanterna försvann från Skansen var jag en liten flicka. Det enda jag kommer ihåg av elefanterna var att de var de finaste av djur på Skansen och mina föräldrar hade väldiga problem att få mig att gå och titta på andra djur.

Det har alltså gått till så att "kunniga" människor i byråkratin kommit fram till att elefanternas yta var några meter för litet. Då kommer frågan var det för dyrt att bygga ut eller fanns ingen plats? Eller var det helt enkelt så att Skansens ledning inte ville engagera sig? Var elefanterna inget värda längre för inkomster för parken? Gick man den lättaste vägen genom att skicka dem till länder som inte hade samma regler som vi i Sverige när det gäller yta?

Ha en bra dag

Sport iFokus

Annons:
DanKoehl
5/4/13, 12:24 PM
#28

Innan jag svarar på hela din fråga, så vill jag bara belysa något viktigt. Vi tror alla att måttreglerna på anläggningar är för djurens skull, för att de skall få det bättre. Det är inte helt sant. Måttreglerna gäller, eller i alla fall gällde, för anläggningar i s.k. "visningssyfte".  Hade vi stängt publiken ute från Skansens elefantstall, så hade inte Jordbruksverkets föreskrifter gällt, bara lokala djurskyddslagar. Av den anledningen kunde Kolmården under 80-talet hålla elefanter i gamla stallet, för dit kom ingen publik in, och då gällde inte reglerna. Jag lämnar till läsaren av detta, att göra en bedomning av anledningen till måttbestämmelserna.

Varför Skansenledningen inte engagerade sig bättre i att bygga en ny, större anläggning är för mig fortfarande över 20 år senare, okänt.

I diverse diskussioner ljögs om mycket saker, tex vad det skulle kosta att bygga nytt stall och större hage uppe på Galejanområdet. Skansens zoolog hade gjort em modell i papiermache, med två dassrullar i mitten, och lite klegg runtom, som 1991 uppskattades att kosta cirka 50 Skansen av en unik bestämmelse att viss information inte omfattas av den publika insynen, en regel tillkommen för att skydda svensk militär verksamhet. Mitt fackliga ombud hade aldrig nånsin förr sett denna regel användas.

Några veckor senare fick jag besök av en av Sveriges djurparksarkitekter, Tage Hedlund, som ritade Borås och Kolmårdens elefantstallar. Eftersom jag förut gjort tekniska konstruktionsritningar, visade jag honom mitt eget förslag på en ny elefantanläggning, med litet mer specifik information än vad en pappersmodell kan ge.

Tage Hedlund bedömde att mitt förslag skulle kosta cirka 10 miljoner, än femtedel av zoologens förslag. detta blev en rätt stor rubrik i Expressen, där Tage Hedlund bekräftade summan.

Samma Tage Hedlund fick senare samma dag ett samtal från Skansens ekonomidirektör, att om han var intresserad av att få jobb av svenska djurparker i fortsättningen, så skulle han iaktta tystnad i denna fråga. Han berättade det själv för mig.

Jag kan ge ett tjugotal exempel till.

Bettan
5/4/13, 12:27 PM
#29

Fruktansvärt. Inte en tanke på djuren.

Alltså de agerade som när man sopar in dammet under mattan.

Ha en bra dag

Sport iFokus

DanKoehl
5/4/13, 12:46 PM
#30

De har aldrig tvingats berätta varför de inte ville ha kvar elefanterna. Samtidigt försökte de få det att framstå som att det var omöjligt att bekosta en ny anläggning. Några år senare byggdes en ganska lyxuös ny björnanläggning för ungefär samma summa.

De var heller inte tydliga i att de själva skapat måttreglerna, utan framhöll sig som nån sorts offer för jordbruksverket. SAMTIDIGT som Skansens ena zoolog, som ville ha kvar elefanterna, ansökte om dispens. för 14 kvm

Medan den andra zoologen såg till att dubbla måttreglerna så att dispensansökan blev ogiltig.

Man GAV bort elefanterna, medan andra djurparker i Europa sålde sina elefanter dyrt.

Man skickade dem slutligen till ett ställe där de fick häften av Skansens yta.

Mm, etc…

Catwoman
5/4/13, 2:21 PM
#31

Jag fick aldrig se elefanrena på Skansen. Var inte ens 3 år när de försvann.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

UllaNo
5/4/13, 5:39 PM
#32

Är detta verkligen sant när det gäller Skansenelefanterna så är det ju i princip lika dåligt agerande som ledningen i Parken Zoo har gjort. Synd att inte Kalla fakta fanns tidigare.

gromar1942
5/5/13, 3:43 PM
#33

Har man inte som anställd på Skansen tystnadsplikt utåt. Om så är fallet så har man det även efter man slutat sin anställning.

Aktion, historik, fantasi. Ja allt finns på Vilda Västern iFokus

[peter54]
5/6/13, 10:38 PM
#34

När det handlar om såna här missföhållanden och djurskyddsmässigt sett miserabel hantering från auktoritärt håll, hade jag också stoppat allt vad eventuell tystnadsplikt heter i sopnedkastet.

Jag minns mycket väl elefanterna på Skansen, men längre tillbaka i tiden under mitten av 60-talet, när jag och min bror ofta stod och hängde runt elefanternas uteplats. Någon gång var vi också inne i elefanthuset, men min lillebror var rädd därinne, så det blev nog bara en gång.

Jag har också en slags "släkting" som jag vet jobbade som elefantskötare, men jag är inte alldeles säker på att det var på Skansen, men jag tror att det var det. I så fall tidigt 70-tal.

Tragiskt är det hur som helst och outsägligt synd om elefanterna. 😡

Annons:
Bettan
5/6/13, 10:50 PM
#35

Visst är det tragiskt och sorgligt, men vet vi hela sanningen om varför det blev som det blev?

Ha en bra dag

Sport iFokus

medde
5/6/13, 10:54 PM
#36

#35 Nej och det lär vi nog aldrig få veta heller. Dom som var aktiva under den tiden nog det flesta  borta därifrån. Men det finns ju barnen som jobbar  där i dagsläget  som går efter sina i  föräldrars fotspår.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

DanKoehl
5/6/13, 10:55 PM
#37

UllaNO, Kalla fakta fanns tidigare. Det berättade en hel del om historien, vilket inte förändrade så mycket. Skansen har, som andra bolag, en styrelse, och ordföranden är ofta Stockholms landshövding, vilket 1992 var Lennart Sandgren. Utan att hemfalla till att generalisera över politiker, kan man utgå från att personer med hans befattning PÅ DEN TIDEN, inte brydde sig särskilt mycket om media, eller opinion. Det gjorde med de små människorna i Sverige som de tyckte var bäst. Den situationen har ganska mycket förändrats.

Media bevakade det hyffsat mycket. Få saker med djur har getts en HELSIDA i Expressen 13 dagar i rad. Det var Estoniakatastrofen som avslutade den helsidesviten.

Gromar42, nej, vad jag kan minnas fanns ingen tysntnadsplikt på Skansen, även om några där uppförde sig om det skulle ha tyckt att det var relevant. Skansen är ju ett ett med skattemedel finansierat museum, inte en milliräranläggning, eller ett sjukhus där man har tystnadsplikt för att skydda patienter och andra. Däremot är insynen begränsad, trots skattefinasieringen, genom att Skansen är en stiftelse. Det är sannolikt en av anledningarna till att ni inte kan läsa i en bok varje år hur många djur som fötts, dött köpts eller sålts, det har vi som besökare och betalare av verksamheten inte med att göra.

kamera0710
5/7/13, 12:37 PM
#38

Dan Koehl, enligt antologin "Skansen under hundra år", från 1991, var planerna att elefanterna skulle skickas till Kolmården efter att deras nuvarande byggnad färdigställts. Detta enligt kapitlet skrivet av dåvarande Skansenchefen Eva Nordensson.

Jag har ett svagt minne av att det sedan var en incident där en skötare höll på att råka illa ut vid hantering av elefanterna. Då ville inte Kolmården ta emot dem. Rätta mig om jag minns fel.

medde
5/7/13, 12:46 PM
#39

Det dödades en skötare 1991 citat" Wikipedia "<Så skedde dock inte, efter att Kolmårdens elefantskötare dödades av en elefant där 1991.> 

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Lasse
5/7/13, 2:26 PM
#40

#39 Ja det var visst anledningen till varför Kolmården inte ville ta emot Skansens elefanter.


Asasofia
10/16/16, 12:56 AM
#41

Intressant och sorglig läsning om hur det gick till när elefanterna lämnade Skansen! Jag träffade Nika och några andra elefanter i England under min tid som au pair hos familjen som ägde (och bodde i) djurparken. Jag ska se om jag har någon bild att visa här om det är intressant.

Annons:
kamera0710
10/16/16, 1:21 PM
#42

#41 Du får jättegärna visa några bilder.

Upp till toppen
Annons: