Annons:
Etikettskansen
Läst 799 ggr
kamera0710
9/9/12, 4:23 PM

Boktips: Örnen Isak

Nu när höstmörkret kommer vill jag gärna tipsa om boken "Örnen Isak och andra historier från Skansen" av Carl Fries (1895-1982). Han var chef för Skansens zoologiska avdelning 1937-1953 och denna bok från 1952 är en av de bästa jag läst av någon som varit djurparkschef.

Det som främst tilltalar mig i boken är en sympatisk kluvenhet kring vilken rätt vi egentligen har att hålla djur instängda, något som jag själv ofta funderar på när jag besöker djurparker. En bra sammanfattning är följande citat:

"Det står tragik kring dessa stora djurgestalter, som nu försvinner från jordens yta, en efter en. Järvarna som klättrar bland vindfällena i sitt karga berglandskap, björnungarna som brottas med varandra, isbjörnarna som kastar sig i vattnet, så att det skummar vitt kring deras vita, lurviga kroppar - sådana syner på Skansen är inte bara ett nöje för en barnaglad publik, de påminner om vårt ansvar inför en skön, mångformig skapelse, som vi behärskar till liv och död, vi mäktiga och skröpliga människor. Och de utgör - det får inte glömmas - en viktig del i bilden av forntidens landskap. Men vi kommer aldrig ifrån vårt ansvar inför dessa djur som individer; den som vill vara uppriktig frågar sig alltid: har vi rättighet att hålla dem här till beskådande? Det blir till sist en avvägning och en samvetsfråga."

Boken är ganska lätt att få tag i på antikvariat, ett tips är hemsidan www.antikvariat.net eller bokbörsen.

Kan för övrigt nämna att de vitkindade gässen och hägrarna på Djurgården är just Carl Fries förtjänst, eftersom det var han som "släppte fångarna loss". Gråhägrarna häckade länge på taket till den bur där de en gång hållits (på området där varg- och järvhägn nu är belägna), men den är sedan länge riven. Detta tar han också upp i boken, liksom frisläppandet av örnarna.

Annons:
medde
9/9/12, 7:44 PM
#1

Tack för tipset. Det kan vara bra att ha en bra bok i vintermörkret

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Gittan
9/10/12, 11:12 AM
#2

Den ska jag försöka få tag på.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


kamera0710
9/10/12, 12:54 PM
#3

Har just kollat ovannämnda sajter och det finns 2 ex till salu hos vardera sajt.

medde
9/10/12, 1:14 PM
#4

#3 Toppen, ska kika in där snarast

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

kamera0710
9/10/12, 7:01 PM
#5

Intressant är också att notera hur synen på djurhållning och anläggningar förändras. Idag förfasas väl de flesta över att Skansen höll isbjörnar i säldammen närmast älgarna. (Honor med ungar hölls i den ännu mindre anläggning som tills nyligen hyste Fjälluggla.) I boken kan man dock läsa:

"Heinrich Hagenbeck, en av ägarna till den berömda djurparken i Hamburg-Stellingen, kom en gång på besök till Skansen för att se dess frianläggningar. Han hade vackra lovord särskilt för isbjörnarnas stora berglandskap med risslande vatten och en djup bassäng."

Och visst, när anläggningen byggdes på 30-talet kan den ju mycket väl ha varit ett stort steg framåt, även med internationella mått. Innan höll ju för övrigt Skansen såväl isbjörnar som brunbjörnar i ännu mindre gallerburar. Ibland har jag funderat på om djurparksbesökare om kanske 40-50 år kommer att se likadant på vad jag idag tycker är riktigt bra anläggningar.

Upp till toppen
Annons: