Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 1000 ggr
medde
3/12/12, 3:15 PM

Rättegång påbörjad

Ockelbo i februari i fjol, uppger lokala medier.

Männen, 40 respektive 50 år, ska ha ägnat ett par dagar åt att spåra och leta efter vargar.

Den yngre av dem körde på en varg flera gånger med skotern. Tillsammans slog de sedan ihjäl djuret med ett trubbigt föremål.

Männen nekar till brott, men ett vittne ska ha sett vad som hände, enligt åklagaren.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Leffe
3/12/12, 4:01 PM
#1

Och det blir bara några kronor i böter…..

[Jimmy.L]
3/12/12, 5:26 PM
#2

Enligt jaktlagen räknas olovlig vargjakt alltid som grovt jaktbrott. Straffskalan ligger på fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.

Leffe
3/12/12, 6:25 PM
#3

Det kommer nog att heta att de körde på vargen i en olyckshändelse och sedan avlivade de den för att den inte skulle lida

[Jimmy.L]
3/12/12, 6:28 PM
#4

Får hoppas på fällande dom. Finns ju vittne enligt åklagaren så det blir svårt att inte få dom fällda.

medde
3/12/12, 6:40 PM
#5

Jag tror av man kan nu göra en spek av det hela. Om dom blir dömda så blir det nog med all säkerhet dagsböter..

Vargen sprang nog på skotern själv tio ggr…

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Jimmy.L]
3/12/12, 7:01 PM
#6

Får dom bara dagsböter är det ju ingen mening att ha kvar straffskalan. Fast dom lär väl få skadestånd för att vargen repade lacken på skotern.

Annons:
medde
3/12/12, 7:13 PM
#7

Ha! En poäng till digFlört

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

sissie
3/12/12, 8:31 PM
#8

ÅH! Varför kan de inte låta bli vargen!! Hoppas de får hårda straff. Synd att inte Vargen gav igen och bet dem i "korven".Gråter

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Fawo
3/13/12, 5:43 PM
#9

Usch. Det blir väl att vänta o se. Dagsböter är lindrigt och de kommer troligen inte lära sig någonting mer än att försöka vara utom synhåll nästa gång. . . . .

// Fawo (;

[Moa-]
3/17/12, 7:32 PM
#10

landsort; ett straffvärde på 6 månaders fängelse innebär inte att påföljden blir 6 månaders fängelse. Talar inte särskilda skäl för fängelse så skall annan påföljd än fängelse utdömas om straffvärdet är under 1 år, straffvärden över 1 års fängelse ger i sig en väldigt stark presumtion för att påföljden skall beslutas till fängelse. Alternativa påföljder till fängelse kan vara exempelvis böter i en kombination med villkorlig dom eller samhällstjänst (vilka med andra ord inte är straff utan påföljder).

Däremot så är jaktbrott vad som brukar kallas för ett artbrott, vilket ger presumtion för att påföljden skall bestämmas till fängelse även vid "lägre" straffvärden.

(Jag vet inte om detta var onödig information och ditt tidigare inlägg endast en känsloyttring från din sida, dock så är det långtifrån ett självklart rättssystem med hur påföljder beslutas.)

[Jimmy.L]
3/17/12, 7:40 PM
#11

Moa- Skrev endast vad som jag har läst, bra att du påpekar straffskalan men vi ska hålla oss till vad tråden handlar om tack!

[Moa-]
3/17/12, 7:45 PM
#12

landsort; du skrev att straffskalan inte följdes, jag talade om att det var exakt det den gjorde, oavsett om påföljden beslutas till fängelse eller inte… Däremot eftersom jaktbrott är ett artbrott så är det en stor möjligheten att påföljden även vid tillämpning av nedre delen av straffskalan blir fängelse för gärningsmännen.

Hur mycket mer till tråden kan jag hålla mig?

medde
3/17/12, 7:50 PM
#13

Men nu lägger vi ner detta, och ser dom sista inläggen som klara o det ämnet.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
[Jimmy.L]
3/17/12, 7:51 PM
#14

Räcker nu Moa-! Har inte sagt något om att inte straffskalan inte följs utan det var en blandning mellan sarkasm och ironi med tanke på hur många kommer undan med att döda varg. Slut diskuterat. Ta det i PM om du vill fortsätta och inte i denna tråd.

[Moa-]
3/17/12, 7:57 PM
#15

Jag ber om ursäkt om jag gjort något fel, jag svarade på det som var skrivet i tråden, och helt klart inom ämnet "rättegång påbörjad". Jag la även till en parantes om att det var möjligt att detta var känt sedan tidigare, men jag anser att det är viktigt med så stor förståelse som möjligt för rättsystemet. Påföljdsbestämmelser är även mycket intressant, och framför allt gällande jaktbrott.

medde
3/17/12, 8:00 PM
#16

Men nu kan vi lägga med detta och fortsätta i ämnet, och bara gå vidare. Annars blir det ganska tröttsamt att läsa i tråden.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: