Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 2020 ggr
medde
2012-02-21 12:16

Norsk vit älg

Nu har funnit en vit älg i Norge.. Till en stor glädje efter att den välkände vita älgen Albin skjöts.  Den beskrivs som helt vit och utan pigment och rosa klövar och ska vara en årskalv.

Nu hoppas vi den här får leva och inte sluta som Albin.

Läs vidare om den vita älgen på länkarna nedan.

Svensk tidning

Norska VG

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Leffe
2012-02-21 12:19
#1

Den blir nog skjuten av en troféjagare

Maria
2012-02-21 12:20
#2

Håller tummarna för den "nya älgen"Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[peter54]
2012-02-21 12:31
#3

Det är häftigt med vita älgar. jag har sett en i Värmland för många år sedan och i Gårdsjö älgpark i Heby finns en älgko som är nästan vit.

Den här norska älgen saknar inte pigment, det stod att den har blå ögon. Det innebär att det är en vit älg, men inte en albino.

#1 Troféjägare? Svenska och norska älgjägare jagar väl för köttet och för själva jaktsamvaron med kamraterna i skogen? Jag har jagat älg sedan 1979 på många platser och i många olika jaktlag och någon troféjägare har jag aldrig stött på annat än i något fall med tyska gästjägare.

Det är dessutom inte den enskilde jägaren som bestämmer om vita älgar ska sparas eller inte.

Leffe
2012-02-21 12:35
#4

Det är utländska jägare jag tänker på. Förra vita älgen var ju bestämt att den inte skulle skjutas, men en dansk jägare sköt den ändå

[peter54]
2012-02-21 12:39
#5

Ja det är ju trist om gästjägare bryter mot uppsatta regler. Tyska gästjägare är överrepresenterade bland såna, men det finns tydligen jägare av andra nationaliteter som har lika svårt att följa reglerna. Man få hoppas att det svider rejält i plånboken när de beter sig så.

Erika89
2012-02-22 19:20
#6

Jag såg en vit älgko med brunfärgad kalv för ett år sen utanför Malung. Underbart fin var hon :)

Annons:
medde
2012-02-22 19:23
#7

Har sett en vit älg. Vilket jag är så glad över.. Men det många många år sedan och skulle verkligen vilja se en vit älg igen..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[peter54]
2012-02-23 00:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här är den ljusa älgkon de har i Gårdsjöparken. Den är ju inte vit utan ljusgrå, men bredvid en normalfärgad älg ser hon vit ut.

Glad

Upp till toppen
Annons: