Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 1105 ggr
Fawo
2011-12-25 13:31

Debatt "Hjälp oss att bli av med vargen"

Annons:
Fawo
2011-12-25 13:36
#1

Låter helt sjukt i mina öron. Känns som att de blundar för allt annat som faktiskt är värre än just vargen.

De säger att de inte kan jaga med hundar längre för att vargarna dödar dem. Men det är ju fler hundar som dödas av vildsvin, än som dödas av vargar. Det verkar inte vara några stora problem? Bara något som händer, helt naturligt      !?
Vargen då? är inte de naturligt?

Ska vi börja ta bort allt som står i människans väg istället för att kompromissa med naturen?

// Fawo (;

medde
2011-12-26 19:00
#2

Blir enbart stum och trött allt tjat om hur vargen dödar hundar, om att man inte skulle vilja ha ett bran väntade på en buss vid landsvägen då en varg kan komma. Rent ut sagt dumt och fåning. Exakt som du säger Fawo  man skyller på vargen och det blir orimligt tycker jag.. Skrämseleffekter är vad det försöks till. Varför man vi svenskar inte leva med dom få vargar vi har i landet

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ypsilon1
2011-12-27 10:12
#3

Det är ofattbart att man skulle kunna kräva en arts utrotning, särskilt nuförtiden. Som många andra kommenterat på aftonbladets hemsida, skribenten verkar leva med samma uppfattning av vargen som i Rödluvan.

medde
2011-12-27 11:12
#4

#3 Bra skrivet

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Sehvrin
2012-01-03 12:50
#5

Det jag tycker är intressant är att de påstår att vargen tar död på landsbygden, men det går ju faktiskt dåligt för landsbygden i hela landet. Är det någon som vet hur det ser ut i siffror om man jämför landsbygden i vargområden och icke-vargområden?

Sedan att ett land skulle ha rätt att utrota en art (som inte är invasionsart) bara för att den finns i andra länder tycker jag bara är korkat. Vad händer om alla tänker så? Nä, vi måste ta ansvar för överlevnaden av de arter som finns i vårt land.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Moa-]
2012-01-09 14:09
#6

Jag vill tillägga att flera jakthundar skjuts till döds av vådaskott avfyrade från sina ägare än de som blir tagna av vargen… Kanske dags att utrota sig själva istället då?

För att inte tala om faran med trafiken som totalt dominarar statistiken över antal skador och dödsfall hos hundar idagsläget…

http://www.rovdjur.se/objfiles/1/Vargentycksradd_-1496574706.pdf

http://vargreviret.com/2400_jakthundar_.htm

Annons:
sissie
2012-01-09 20:46
#7

Allt detta snackande om att bli av med vargen är helt bissart. Påminner väldigt mycket och fiskarfolket som påstår att sälarna tar deras fisk och därför vill bli av med sälarna.

Jägarna säger att de vill bli av med vargen för att deras hundar riskerar att råka illa ut. Tror nog att de också är rädda för att vargen ska ta deras byten så att de får mindre kvot att skjuta av älgarna m m.

Nä vargen ska vara kvar!

Alla som tycker att vargen är ett hot borde åka till Colorado och bo där ett år tillsammans med pumor och skallerormar och lära sig att leva med naturen istället för att tro att den konkurerar med dem.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Upp till toppen
Annons: