Strandade valar
Nu under lördagen har det kämpats för att rädda 18 strandade grindvalar, Grindvalarna strandade i Golden Bay som ligger på Nya Zeeland. Sju av dessa valar har dött men en bra hjälp av tidvattanet har dom andra kommit loss och ut,, men faran är inte helt över ännu. Då dom inte har energien att simma iväg. Dom här valarna som strandade på Golden Bay tillhör en flock på cirka 70 djur. Nu hoppas vi dom återfår sin energi och orkar simma iväg ut igen.
Mycket tråkigt då dessa händelser sker. För mindra än två månader sedan strandade och dog 47 andra grindvalar under en ebb, det skedde på turist orten Nelson.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Man gör vädligt mycket på Nya Zeeland för att rädda strandade grindvalar, och detta inkluderar forskning för att kunna förstå fenomenet. Det finns ett par hypoteser, men det verkar att det händer på grund av deras starka familjeband och att gruppstrandningen är en form av social responsivitet när en av gruppmedlemmarna strandar. Forskarna har änvänd denna teorin i praktiken och lyckats undvika strandnigen hos en stor grupp grindvalar.
Jag håller tummarna för grindvalarna
#1 instämmer och håller med. Nu håller vi tummarna.
Det senaste jag hörde var att de simmade åt rätt håll iallafall, men faran är ju inte över än, men det "går åt rätt håll" ;)
#3 Vilket är huvudsaken. Tack för det senaste uppdate

Jag hoppas att de kommer att fortsätta simma åt rätt håll, att de inte kommer tillbaka för att vara tillsammans med de förlorade gruppmedlemmarna, som man sett förut.