Annons:
Etikettsvenskadjurparker
Läst 2296 ggr
Frida B
10/2/11, 4:39 PM

Jobb på djurpark, någon som har? :)

hej! finns det någon som har ett jobb eller så på en Djurpark? är väldigt nyfiken på vad man gör, hur det går till m.m. skriv gärna :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
[Lilllufsen]
10/2/11, 8:19 PM
#1

Kul att läsa om nån vet

Gittan
10/4/11, 11:00 AM
#2

Finns det ingen som kan svara?

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Gittan
10/4/11, 11:05 AM
#3

Du kanske hittar något här

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Fawo
10/4/11, 8:16 PM
#4

Jag ska praktisera 5 veckor på Djurpark inom några veckor. Det är ju ett tag kvar, men kommer absolut skriva hur det var att jobba där :)

// Fawo (;

medde
10/5/11, 7:29 PM
#5

Jag har jobbat på park, men jag jobbade med marina djur och det kanske inte var det du sökte. Är det något speciell djurskötare du vill veta om?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

WiggoLina
10/8/11, 8:39 PM
#6

Jag har precis spenderat 5 månader på Parken Zoo.

Arbetsuppgifterna är i stort sett detsamma som i vilken djurhållning som helst; hålla rent i djurhägn, förbereda mat, mata, släppa ut djur osv.

Sen finns det ju saker som är speciella för djurparker, som guidade matningar, slussning av djur, kundkontakt osv.

Och så skiljer sej ju arbetsuppgifterna ganska mycket beroende på vilken avdelning man jobbar på, tex på Rovdjursavdelningen har man inte i närheten lika stor djurkontakt som tex Primatavdelningen. Inte ens de djur man gick in till hade man "närkontakt" med.

(Nu har ju Parken Zoo en 'hands-off' praktik, men ni förstår nog hur jag menar ändå..)

Vet inte om jag svarat på din fråga, men är det något särskilt du ville veta är det bara att fråga :)

Annons:
Eliinn
10/12/11, 4:51 PM
#7

Jag har haft sässongsjobb på en lite mindre Djurpark (älgar, vicenter, får, kor, hjortar, hästar, vildsvin, reptiler osv…) och jobbar även lite nu. Kan ju börja med och säga att det inte är ett vidare glamoröst jobb som många tror, även fast jag älskar de och trivs väldigt bra med de! Ett väldigt tungt och fysiskt ansträngande jobb. Största delen av arbetsuppgifterna går ut på att mocka och städa hos djuren, både för djuren skull och även för att det ska se snyggt ut för besökarna. Förberedda och utfodra djuren är också en stor del av arbetsuppgifterna. (följa foderstater, packa hösäckar osv) hämta och köra in höbalar till djuren, en bal äts upp ganska fort och det dröjer inte länge innan man måste hämta en ny.

Men jag antar att du är lite inne på djurparker med tigrar, Lejon, elefanter osv? (oftast de folk tänker med djurpark) I grunden är det samma sak som att jobba på en mindre Djurpark som jag med mer inhemska djur men djurparken som håller Lejon och tigrar osv kräver en mycket större säkerhetsfråga,och mycke mindre kontakt med djuren.

Utöver det där så får man hålla olika sortes guidningar för besökare så det gäller att man tycker om att prata med folk och kan svara på de flesta frågorna som besökarna ställer. Sen får man lära sig att prata inför både vuxna och barn och lära sig veta vad vuxna vill höra och vad barnen tycker är kul att höra om.

Sen gäller det att hålla koll på varje individs allmän tillstånd dvs hur den beter sig i vanliga fall så att man vet när den beter sig konstigt/annorlunda från vad den brukar göra, för att få reda på att den är sjuk (bytesdjur t.ex. visar inte att dem är sjuka förrän det gått väldigt långt) Så att man kan kontakta veterinär, medicinera eller eventuellt flytta den till en sjukbox.

Nu vill jag inte få det att låta som det är ett tråkigt jobb, för enligt mig är de det bästa jobb som finns! Gillar man fysiskt arbete och inte är rädd för att ta i, prata inför besökare och självklart älskar djur så är det hur kul som helst! Jobbar man på en mindre Djurpark som jag där det inte finns tigrar och Lejon osv så har man mycket större chans att få hantera djuren, tämja och sjävklart mysa lite med dem :)  men självklart har vi djur som jag har stoor respekt för, och som vi inte hanterar nånting pga säkerhet.

Är det något mer du undrar är det bara och fråga :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

medde
10/15/11, 10:09 AM
#8

#7 Tack frö ditt fina inlägg. Mycket info rikt.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: