Etikettkolmårdensdjurpark
Läst 6640 ggr
Moa-16
2011-07-13, 13:04

Delfinerna på kolmården...

Sorgligt men verkligt, titta gärna. Videon finns även i min blogg, om nu länken inte skulle fungera!

EvaG
2011-07-13, 15:15

Det gick bra att se videon via länken. I alla fall för mig.

Jag är emot att ha delfiner och späckhuggare i fångenskap. Ett av mina skäl till det är att de är inte utrotningshotade ännu så man behöver inte ha ett avelsprogram för att rädda dem.

Däremot tycker jag att ett av argumenten mot delfinarium i videon var helt felaktigt och det var att de tränades till att göra saker. Det är så och det kunde man se på videon på slutet att delfinerna i det fria gör exakt samma saker helt själva. Så det tycker inte jag är något stort argument mot delfinarium.

För övrigt tycker jag precis lika. Jag skulle vilja ha delfinarium i samband med öppet vatten där delfinerna finns och att de frivilligt kan simma in och hitta t ex bollar att leka med. Då kan publiken se dem i sitt rätta element och natur. Visst ibland simmar de kanske inte in, men delfiner tycker om att leka och busa så de kommer nog ganska ofta. De som inte får se dem blir väl besvikna, men man får många gånger inte se andra djur heller för de har gömt sig eller ligger inne och sover.

Jag är inte bara emot delfinarium med shower med delfiner. Jag är emot shower inför publik av alla slags djur. Jag avskyr cirkusar där djur uppträder - att människor uppträder är en annan sak.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Moa-16
2011-07-13, 15:44

#1 Exakt samma saker kan jag inte hålla med om att dom gör, nog tränas dom, annars skulle det ju inte behövs några tränare… I övrigt håller jag med dig!

EvaG
2011-07-13, 17:15

Det tränare i dessa fall är till för är att få dem att göra sakerna vid vissa tillfällen. Det är som hästar som tävlar i dressyr. Rörelserna är från deras naturliga rörelseschema, men de blir tränade att göra dem när ryttaren vill.

I delfinernas fall så är det väl egentligen nästan bara att människan "rider" på dem som inte tillhör deras naturliga rörelseschema

Leffe
2011-07-13, 17:47

#3 Håller helt med dig om deras naturliga rörelseschema och att de flesta övningar gör de i det stora havet, men det är ingen ursäkt att ha dem i fångenskap.

EvaG
2011-07-13, 17:51

Jag skrev inte att dessa övningar var en ursäkt att ha dem i fångenskap. Jag skrev att jag tyckte inte att argumentet inte var ett skäl mot delfinarium. Allt annat är det. Bland annat för att en bassäng är för litet för dessa djur som behöver friheten.

Sehvrin
2011-07-14, 08:42

Återigen kommer argumentet om att mortaliteten är hög bland delfinerna i fångenskap utan att jämföra mortaliteten bland vilda delfiner. Innan jag får se en jämförelse så köper jag inte det argumentet.

Jag skulle också gärna vilja ha källor till all fakta som presenteras så att jag kan bedömma hur  trovärdiga de är enligt mig (för min egen skull, jag tänker inte använda dem för att argumentera emot)

Som min åsikt ser ut nu så tycker jag att det är ok att ha delfiner i delfinarier, så länge man kan ge dem tillräckligt med underhållning och möjlighet att göra sina naturliga beteenden. Dessutom tycker jag att man ska hålla sig till djur uppfödda i fångenskap (om det inte finns mycket särskilda omständigheter där ett liv i frihet skulle innebära en säker död för djuret i fråga).

Däremot tycker jag inte att större valar än delfiner bör hållas i fångenskap.

Sen tycker jag också att det är en fråga om varför man håller djuren: Om man sätter pengar före djurens hälsa och välmående så tycker jag inte att man bör ha djur alls, men det känns inte som att Kolmården gör det.

Sen är det väldigt spännande att det just är delfinerna som upprör: Om man tittar på vilken Djurpark som helst, på vilket djur som helst, så har de flesta mindre yta än de skulle haft i det vilda. Detta även om hägnen är fantastiskt utformade.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Moa-16
2011-07-14, 10:19

Enligt mig kan man inte kalla sig djurvän & tyka det är okej att ha delfiner i fångenskap. Jag tycker dom allra flesta djur på Kolmården verkar ha det bra/ha stora ytor att röra sig på… Men bara för att man bryr sig om delfinerna, betyder inte det att man skiter i dom andra djuren. Sen försöker dom efterlikna deras naturliga miljö, det gör dom inte med definerna plus att dom har delfinshower flera gånger per dag.

Källor har du på min blogg, orkar inte länka alla igen.

Sehvrin
2011-07-14, 10:31

#7 Jag hittar tyvärr inte källorna på din blogg heller, det vore vänligt om du åtminstone kunde länka till var i din blogg jag kan hitta dem.

På vad baserar du att de inte försöker efterlikna delfinernas naturliga miljö? Det görs mycket forskning för att kunna förbättra djurparksdjurens miljö, inklusive delfiner, och man använder resultaten från denna forskning.

Moa-16
2011-07-14, 10:41

#8 Det ser jag väl för sjutton! Gäller bara att öppna ögonen…

Här hittar du det.

Leffe
2011-07-14, 10:45

#10 Man kan ta det lungt även om man har olika åsikter i frågor

Sehvrin
2011-07-14, 11:12

#9 Själv tycker jag att Lagunen är välutformad och relativt naturlik. Dessutom så jobbar man som sagt för att låta delfinerna få använda sina olika sinnen och för att utveckla deras miljö. Vad vi ser är ett ögonblick i delfinernas liv, vi vet inte vad djurparken gör eller inte gör för att förbättra deras miljö (jag har dock fått höra vissa saker från vänner som läst kurser på Kolmården).

Om någon skulle kunna peka på forskningsresultat (helst vetenskapliga artiklar) som handlar om hur delfiner i fångenskap mår, helst i jämförelse med vilda delfiner. Jag efterlyser också fortfarande siffror på skillnader i mortalitet hos vilda och icke-vilda delfiner (upprepar detta, eftersom jag är riktigt nyfiken på det).

Moa-16
2011-07-14, 11:22

#11 Det kan du nästan inte tycka… Tror inte en sekund på det du skriver, har du källor? Som sagt så har dom delfinshower flera gånger per dag, så några ögonblick i deras liv är det inte, det är deras liv att uppträda, när dom inte gör det så simmar dom i alldeles för små bassänger. Tycker det är väldigt märkligt & sorgligt att du inte kan se skillnaden själv…

EvaG
2011-07-14, 11:32

Att man gör shower med djur är för astt tjäna pengar. Jag tycker inte om att man tar vilda djur och sätter i fångenskap. Det görs oftast när det gäller delfiner. Många andra djur föds i fångenskap och man gör byten mellan djurparkerna. Många av djuren är dessutom utrotningshotade och det görs avelsprogram med mera i försök att rädda arten. Vad jag vet är delfinen ännu inte utrotningshotad. Djuren på land har rätt så naturlig yta att vara på, medan djuren i vatten har inte sitt havsvatten.

Vi säger många gånger att djurparker är bra för att våra barn ska lära sig om de olika djuren. Barn lär sig tidigt att hästar rider man på och att kor får man mjölk från och att de alltid tuggar. Jag har en jkänsla (rätta mig om jag har fel) att barn kommer ihåg det hemska och det roligaste. De tycker att tigrar är vackra och stora och har stora tänder och tassar samt reagerar när de får veta att bara några finns kvar. När det gäller delfinerna lär de sig att delfiner rider man på. Det känns lite galet.

Åldern kan jag inte säga så mycket om då jag inte har bevis att de flesta delfiner i det fria blir äldre. Det kanske är samma procentsats som dör vid samma ålder som de i fångenskap.

Jag är emot delfinarium för jag tycker det är fel att ha delfinerna i en bassäng utan tillgång till öppna havet.

#9 Mina ögon är nog också tyvärr stängda för jag ser ingen forskarfakta om de vilda delfinerna i din blogg. Jag ser bara länkar till en djurallians, men inte till någon riktig rapport där man forskat med sändare med mera.

medde
2011-07-14, 11:37

#9+ 12 En trevlig ton vore önskavärd, även om vi tycker olika.

Jag har själv jobbat med delfiner i en marin park. Det med att djuren tränas till att göra konster är både rätt och fel, Men djuren gillar faktiskt att göra sina konster! Hur ni än tror, för dom är det att "jobba" för maten.. Skulle dom inte vilja "jobba" så kan jag lova dig att dom inte kommer att göra det. Där imot så blir det fel i långa loppet, djuren har starka familjeband och väldigt beroende av familjen, vilket tas ofta ifrån dom samt många parker har inte bassänger nog som är "lagom" för dom.

Djur ska inte vara för att roa oss enbart. Utan det ska finnas ett gott avelsprojekt bakom, vilket som EvaG skrev, detta behövs inte då det gäller delfiner. Vi har dom i största delen för att roa oss och inget annat.. Viket är fel. Man behöver lägga ihop många anledningar varför dom inte ska vara där dom är. Men att enbart påstå för konster nja,,,, det räcker inte.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Moa-16
2011-07-14, 11:50

#13 Men du håller samtidigt med om att delfiner i det fria har det bättre än dom i fångenskap? Att dom som simma i havet, med sina familjer, har det bättre än dom i fångenskap som simmar i sina små bassänger,  som enbart finns för att underhålla människor?

Jag förstår inte varför det behövs mer? Delfinerna har det inte bra i fångenskap, det räcker då för mig iaf.

EvaG
2011-07-14, 11:54

#15 Det har jag inte sagt emot. Jag tror att alla vilda djur som fångas och sätts i fångenskap mår inte så bra.

Moa-16
2011-07-14, 11:56

Hitta även detta:

Att delfiner lider i fångenskap visar flera studier

Obducerade delfiner visar ofta tydliga tecken på magsår och stress. De dör vanligen av stressrelaterade sjukdomar eller av klorförgiftning. Faktum är att delfiner i fångenskap sällan lever i mer än fem år. I naturen lever de i upp till 30-50 år (hanar/honor).

Det intelligenta däggdjuret blir helt enkelt inte tillräckligt stimulerat i bassängens begränsade område och är tvingad att leva utan sin socialt avancerade flock. Vi bedömer att ungefär varannan delfin som flyttas från havet till delfinarier dör inom de första tre månaderna i fångenskap.

Källa

moondancer
2011-07-14, 12:01

#15 Men du, i naturen finns det rovdjur, fiskare, förorenade vattenoch parasiter. Det finns ingen veterinärvård och ingen som ger dig mat när din mat är slut. Som delfin behöver man akta sig för drivande fisknät och allt skräp som ligger och flyter i havet, annars riskerar man att fastna.

Delfiner i bra djurparker (som faktiskt jobbar med djurvård) har det faktiskt inte dåligt i fångenskap. Att det är olikt det naturliga behöver inte betyda att det är dåligt.

Dessutom simmar delfinerna i Kolmården med några av sina släktingar, då det ju är en familjegrupp om jag inte mins fel.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

EvaG
2011-07-14, 12:18

#18 Då får vi väl ta bort alla vilda djur och ha dem i fångenskap. Det finns faror för alla, Däggdjur, fåglar, fiskar, reptiler mm

Moa-16
2011-07-14, 12:27

#18 Ja, & om det händer så är det är livet. Inte stannar du väl inne för att det är säkrare än att gå ut? Bättre ett kort bra liv än ett liv i fångenskap. Även om dom flesta delfiner i fångenskap lever ett väldigt kort liv, så det är ju svårt att slå. Vet ingen Djurpark som ger delfinerna vad dom behöver… Vet du? Finns liksom bevis för att dom mår dåligt, kan inte förstå hur man kan blunda så för verkligheten…

Sehvrin
2011-07-14, 12:33

#17 Texten som var källa till den texten [pdf] verkar intressant och verkar ha ordentliga källor. Ska ta och läsa den när jag får tid.

Sen bedrivs det viktig forskning på delfiner i fångenskap. Kolmårdens delfiner var bland annat med i utvecklingen av delfinskrämmor till fiskenät. Dessa är till för att man skulle minska risken för att vilda delfiner ska fastna i fiskenät. [källa]

Sen så är inte naturen nödvändigtvis den bästa platsen man kan leva på som djur. Precis som #18 påstår så är naturen full av faror.

#19, #20 Jag tror att #18 menar att man inte ska glorifiera hur djuren har det i friheten.

Sen vill jag påpeka än en gång att jag inte är för vildfångade delfiner. Skulle det innebära att det skulle finnas för få delfiner i framtiden, ja då tycker jag att man helt enkelt får lägga ner verksamheten. De flesta delfinarter är ju som sagt inte starkt hotade och därmed behöver man inte bevara en population i fångenskap.

#13 Jag håller med dig där om barnen och tycker att tricken där man rider eller står på delfinerna bör utelämnas ur showen. Vad jag hört så kan de tricken vara ganska farliga för tränarna också om det blir fel i kommunikationen. Själv tycker jag numer att de tricken inte är särskilt imponerande, men som barn var det ju jättehäftigt.

EvaG
2011-07-14, 12:45

#20 Du har friheten  att välja - ute eller inne.

Om delfinariumet ligger ihop med öppna havet så kan även delfinen välja. Jag tror den kommer in så publiken kan se den och leker då den vet att det finns roliga saker att leka med. Ärligt talat så tror jag också att man i långa loppet kan få delfinen att komma in vid bestämda tider och visa upp sig och sina naturliga lekar. Då slipper vi dessa klorvattenbassänger och att delfiner inte får träffa sina släktingar.

Delfiner som föds i fångenskap har ju sina närmaste släktingar där också om man utgår från att de får leva på samma ställe som de föds. Men som sagt så förstår jag inte varför vi måste ha delfiner i fångenskap och föda delfiner i fångenskap. De är inte utrotningshotade trots alla faror och brist på veterinärer som nämts ovan.

Moa16 hur mår Giny & CofY?

Moa-16
2011-07-14, 12:58

#22 Har jag skrivit något annat? Jag håller med dig, tror dock inte delfinerna skulle vara så jätte intresserade av leksakerna…

Dom mår bra -marsvin är husdjur-  Jag vet att jag kan ge dom vad dom behöver för att må bra. Skulle aldrig ha dom i en liten bur, tycker det är på gränsen till djurplågeri att ha även husdjur i små burar, dygnet runt.

Leffe
2011-07-14, 17:27

Det vilda marsvinet levde i Sydamerika. Marsvinets föregångare fanns redan under eocen, för ungefär 15 miljoner år sedan. För 5 miljoner år sedan fanns det som mest elva arter. Sedan minskade variationen.

Så även detta djur har funnits i vilt tillstånd. Det måste ha varit väldigt svårt för de infångade vilda marsvinen att vara i burar - borta från sin frihet, men tiden går och dina och andras marsvin är födda och lever i fångenskap numera. Man kan se det som delfinerna är i början av det marsvinen en gång gått igenom

Moa-16
2011-07-14, 19:07

#24 Ja, även alla andra husdjur men jag förstår inte riktigt vad det har med delfinerna att göra? Det är ju svårt att sätta stopp för det nu, då dom redan är just husdjur och inte lider dom av det, men här har vi fortfarande vilda djur som mår dåligt i fångenskap. Tycker inte det är ok på något sätt, sen är det väldigt svårt att födda upp delfiner i fångenskap, så dom måste fånga in nya i det vilda hela tiden, delfinerna lär aldrig bli "husdjur"…

Hitta den här sidan också, länk

medde
2011-07-14, 19:13

Delfiner gillar oftas sina leksaker, hur konstigt det än låter..

Moa-16
2011-07-14, 19:26

#26 Hur vet du det? Dom ogillar dom säkert inte, men hur mycket mer finns det och göra i en liten bassäng än att putta på en boll? Absolut inget, om dom hade ett hav att välja på, tror jag att dom skulle göra annat. Nej, jag lider verkligen med delfinerna!

medde
2011-07-14, 20:01

#27 Hur jag vet! Jo det kan jag berätta du jag har i en lång tid jobbat med delfiner, och då varit med och hos dom cirka 16 timmar per dygn.

Vad är din erfarenhet med delfiner? Hur mycket har du varit hos dom och tränat/matat och umgåtts med dom?

Moa-16
2011-07-14, 20:20

#28 Som jag skrev, hade dom ett hav att välja på så tror jag inte dom skulle välja att leka med bollen… Om det fanns fiskar i bassängerna så är jag rätt övertygad om att dom skulle välja att jaga fiskarna, framför bollen. Du kan knappast fråga dom, även om du varit mycket med dom så kan du inte läsa deras tankar… För mig säger det sig själv, det är vilda djur, även om dom leker med bollarna, så tror jag att dom skulle välja havet/fiskarna, om det fanns ett sånt val…

medde
2011-07-14, 20:35

#29 Inget om din erfarenhet av delfiner alls i inlägget..Vilket jag var nyfiken på. Men om jag nu tolkar dig rätt så har du ingen personlig erfarenhet och grundar allt på det du läst?

medde
2011-07-14, 21:56

Det jag menar i det hela är att delfiner gillar faktiskt att leka med sina leksaker, Det var många gång vi jobbade utanför poolen, och smack så hade man en boll i huvudet och en delfin som for runt och ville mna skulle sluta jobba, för att komma ner i poolen och leka en stund.

Jag är inte för att ha delfiner i poolen och enbart roa oss, men man kan inte klaga på saker som inte stämmer.. Då faller det hela.

Leffe
2011-07-14, 22:02

#29 Du skriver "tror inte" de leker med bollen. Jag säger jag "tror" de leker med bollen om de vet att det finns en. Ingen av oss - du eller jag - vet hur det är. Vi bara "tror"

Moa-16
2011-07-14, 23:49

Vad spelar det för roll om jag jobbat med delfiner eller inte? Jag är helt övertygad om att delfinerna i den bassängen skulle ha valt att jaga en fisk, istället för en boll, om det fanns några fiskar där. I det vilda finns inga bollar, det beteendet kommer någonstans ifrån. Jag förstår inte riktigt vad du tycker jag har fel i? Eller tror du på fullt allvar att en delfin skulle välja bollen, framför en fisk som simma runt?

#32 Jag säger inte att delfinerna inte leker med bollarna, tror ni missa poängen…

medde
2011-07-15, 10:32

#33 Att jag frågar är för att med en erfarenhet/kunskap om djuren, så ökar naturligtvis förståelse om deras betende och hur mycket sanningshalt som ligger i det som skrivs.

Det skrivs mycket om delfier, men hur mycket är logiskt och stämmer? Många gånger är det inte alls korrekt om det som skrivs. Jag vill bara att det ska vara korrekt. Många tycker och tänker, men då det inte förligger korrekta ord i det hela, blir det inte så stark i en protest utan enbart  trams, Visst ska man tycka och tänka om delfinerna, men att sedan ge sig ut och säga. Jag vet! Då blir det fel..

Men nu återgår vi till den senaste . Du skrev vi missar poängen, Vad är poänngen?

Moa-16
2011-07-15, 14:45

#34 Att delfinerna skulle välja att jaga fiskar, framför en boll…

medde
2011-07-15, 15:49

Men det är en stor differns mellan att leka och att jaga för rmat!!

[Havsödlan22]
2011-07-15, 17:28

Hallå där! Reggade mig bara för att skicka en länk som visar engagemanget för djuren hos djurvårdarna på Kolmården.

Artikeln är skriven av delfintränaren Sunna Edberg.

http://www.eaam.org/index.php?option=com_content&view=article&id=75:the-algae-marine-mammal-enrichment-at-kolmarden-zoo-by-sunna-edberg-kolmarden-zoo-sweden&catid=43:training&Itemid=69

medde
2011-07-15, 18:22

#37 Hej! Hjärtligt välkommenSkrattande

Visst har delfinerna ett makalöst engagemang för sina djur. Har inte tvivlat på en sekund. Det är lite det jag är även är ute efter då jag skrivit tråden. Att djurvårdarna brinner för sina djur, och gör att som finns i deras makt för att ge dom en bra tillvaro.  Därav jag försökt säga att det måste till lite "att känna till delfinen" innan man ger sig ut och säger allt är fel.   Det är enl mig andra aspekter som gör att jag inte ser med så blida ögon, djur i pool. Många saker och som ska vägas in  som både miljön osv..

Hur som helst e mycket trevlig läsning.

Mvh

Moa-16
2011-07-15, 22:20

#34 Ja, men om det fanns något annat att göra än att leka med bollen, i bassängen, som är mer naturligt, tex fånga fisk/utforska havet, så är jag övertygad om att dom skulle välja det & vara mindre instresserade av en boll.

medde
2011-07-15, 22:23

#39 Känner jag har gett svar flera ggr på samma fråga,,,

Moa-16
2011-07-15, 22:29

#40 Då är vi två.

medde
2011-07-15, 22:40

#41 Men du säger samma sak hela tiden, fast vi är flera som försöker förklara för dig några saker.. Okey om du har din åsikt men man kan också lyssna på dom som har erfarenhet av djuren.

Moa-16
2011-07-15, 23:50

#43 Ursäkta men jag förstår faktiskt inte, vad är det ni försöker förklara? Jag säger inte emot att delfinerna leker med bollarna men jag är övertygad om att dom skulle välja att jaga fiskar/göra andra saker i havet. Dvs, om det fanns en boll i havet så tror jag inte dom skulle vara speciellt intresserade av den. Känns faktiskt som det är du som skriver runt allt…

Leffe
2011-07-15, 23:53

Delfiner jagar fisk när de är hungriga. Skulle de råka hitta en boll i havet när de är mätta - å vad kul de skulle ha det

Moa-16
2011-07-16, 00:13

#45 Jag tror faktiskt inte dom skulle vara så intresserade av bollen, om dom hade hela havet att utforska men ja, just den här diskussionen om leksakerna börjar kännas lite löjlig…

Leffe
2011-07-16, 00:15

Ja det handlade ju om att hålla dem i fångenskap eller ej.  Dessutom verkar du inte lita på expetis utan bara på vad du själv tror och då är det heller ingen idé att fortsätta.  Så jag låser tråden nu då vi inte kommer längre

Upp till toppen