Djurparker iFokus

Djurparker

Etikettsvenskadjurparker
Läst 1057 ggr
Fawo
0

Utbyte av vargungar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en artikel http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=4470300

Utbyten av vargungar mellan Svenska djurparker för att forska kring deras beteende av att flyttas till ny flock. Detta är förberedelser inför att kunna plantera ut vargungar och ge nytt blod till Svenska vargstammen.

Tror ni att de kommer fungera?

// Fawo (;

Leffe
0

Jag är rädd att det inte kommer att fungera

smurfan-13
0

Jag tror mkt väl att det kan fungera, om det görs i rätt tid och valparna har rätt ålder. Vad jag däremot kan tycka är sjukt är att vi skall sätta ut vargar (vilket är jävligt kontroversiellt i sig) till en populaion som beskjuts hårt vid licensjakt. Varför lägga ner alla resurser på detta, göra vissa delar av befolkningen ännu mer upprörda och sen kanske de kommer att skjutas bort innan de hinner föröka sig ändå (då det kommer vara omöjligt att garantera deras säkerhet när de vandrar ur familjereviret)?

Fawo
0

Ja det är ju inte direkt många djurparker som vill sätta ut egna vargar för att de ska bli skjutna Obestämd

Hade denna diskussion i skolan förut, där våran lärare sa att inga djurparker ens vill göra detta. Blev lite förvånad då av att hitta denna artikel.

// Fawo (;

smurfan-13
0

#3 och det tycker jag oxå är sjukt lustigt! Djurparkerna skryter så om sitt bevarandearbte och om hur de bevarar arter för framtida utsättningar, men så när de får chansen att faktiskt bidra Nä då vill de inte :P

Fast det är klart varför sätta ut djur för att de skall skjutas??

Fawo
0

Vi skjuter ju älg utan att behöva plantera ut nya. Tänk om det kunde bli samma sak med vargarna? Att man skaffar en stabil stam utan att den tar skada av att de skjuts.. För jag antar att de aldrig kommer ta bort vargjakten direkt. Inte för att älg och varg är samma sak, men jag spånar bara lite :P

// Fawo (;

medde
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag suckar då det gäller vargarna i vårt land. Det bådar inte bra alls för stammen som vi har här, och jag tror tyvärr inte på att stammen "kommer att stärkas" på något sätt. Målet är för många bort med vargen. Eller endast ha några få djur, vilket kommer inte att hålla heller i längden.. Jga tror att vargen kommer inom några år vara helt borta

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

smurfan-13
0

#6 det är inte ens mänga som har som mål att vargen skall bort. Däremot är de väldigt hödljudda och vissa av dem tar lagen i egna händer och skjuter olagligt…

Undersökningar visar at majoriteten av svenskarna faktiskt vill ha varg.

Fawo
0

Våran vargstam har ju en gång varit utrotad.. Och det känns också som att den kommer bli det igen. Fast jag har lite hopp ändå!

// Fawo (;