Annons:
Etikettfoto
Läst 2093 ggr
medde
2009-07-24 12:29

Shamu the orca (youtube)

Var inne på "Tuben" och tittade lite runt, hittade lite fina och bra klipp på Shamu (späckhuggare) där. Shamu finns på Sea World San diego.

Klippet heter:[ShamuCam Good Morning America](ShamuCam Good Morning America)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
medde
2009-07-24 12:55
#1

Shamu har under årenslopp skapat stora rubriken i media. Både för sin charm, men även saker och ting som hänt. Han har attackerat sin tränare och även smakat på en Pelikan som råkade hamna i han pool under pågående show. Tyvärr hände även en olycka för många år sedan att två delfiner krockade under ett gemensamt hopp, den ena delfinen avled av sina skador. Men ok det har ju inte med Shamu att göra.

Men det är ju i botten ett vilt djur. Men inte går det att låta bli att charmas av denna enorma Shamu

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

leo-
2009-07-24 13:01
#2

På sätt och vis är det bra att dom visas upp under ordnade förhållanden s a s

och jag hoppas att dom förmodligen har nåt program för att hjälpa andra vilda späckhuggare

MEN dom hör inte hemma där och det är inte bara för att jag tycker att djuren ska vara fria utan även för att man kan inte bygga en anläggning med tillräcklig plats om man jämför hur dom har det i det vilda

medde
2009-07-24 13:07
#3

#2 Instämmer med dig leo. Jag har själv jobbat på en marinpark. Jag hade ibland väldigt svårt med mitt eget samvete ibland, var eller hur jag stod i denna fråga.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

HannaT
2009-07-24 17:38
#4

Hur lär man egentligen dessa djur sådanna konster?

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

leo-
2009-07-24 17:43
#5

man leker med dom.

Använder deras lekfullhet och intelligens och börjar enkelt med mycket belöning som alla djur

medde
2009-07-24 21:07
#6

Allt går nästan att göra med lek och belöning.I marinparken där jag jobbade var det fd "militärdelfiner" Dom kom från början svarta havet och var utbildade "mindelfiner" för att sedan skolas om till showdelfiner. Men vart det så någon gång att man glömde belöna en fick man snabbt en vild protest tillbaka, i kanske ett vattenstänk efter utförd konst eller rent av leka döv innför nästa konst.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
nera
2009-07-25 01:10
#7

Härliga tubisar.

Håller med dig leo att jag anser också att vilda djur överhuvudtaget ska existera i det fria överlag.

medde
2009-07-26 15:26
#8

Han är så mäktig Shamu. Men minns även Keiko hur han hade det på sin park. Men han fick ju leva värdigt  som sig bör av orca till slut.

Under länkar finns det en länk till keiko´s egen sida. Gör gärna ett besök på den.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
2009-07-31 22:35
#9

lägger in några mer klipp på Shamu

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
2009-07-31 22:37
#10

Shamu Talks: Toppen klipp!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

leo-
2009-08-01 00:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Shamu har flyttat till Sverige och har ett hårt liv hängande i taket i ett snöre. I dom dagliga rutinerna ingår att få ett par smällar bara för att han ska vakna till

Lite luggsliten men köpt i San Diego och tillverkat i Sverige ?

medde
2009-08-01 00:09
#12

#11 Härligt fin leo! Men lite lustigt köpt San Diego och made in Sweden, men fint att den fick komma hem igen!! Smällarna förstår jag är Rickey

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

leo-
2009-08-01 00:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Eftersom det inte verkar funka med att lägga in flera bilder i rad i samma inlägg så skriver jag ett nytt

Och här har vi honom han som ser till att Shamu håller sig i form

vanligtvis hänger Shamu ända nere vid golvet så han är lätt att få tag i

Annons:
medde
2009-08-01 00:12
#14

Det var det jag visste. Men oj vad min dotter tjoar nu!! Mamma han är ju så sööööttttttt Rickey

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

leo-
2009-08-01 00:15
#15

han ser lite lömsk ut på bilden därför passade den här

han är bara nyvaken

medde
2009-08-01 00:16
#16

Rickey kan inte se lömsk ut, för go för det

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
2009-08-01 00:17
#17

Hi hi, det förstod man nog leo vem som höll igång den stackars uppstoppade fisken..Flört

SwedenZoo
2009-08-01 12:34
#18

Han är ju jätte gullig! Har alltid drömt om en iller. Eller ja, hela familjen har gjort det.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

nera
2009-08-01 22:39
#19

leos illerkille har blivit lite av en maskot tror jagGlad

smurfan-13
2009-08-01 23:25
#20

Jag kan inte rå för det, men jag anser inte att valar av något slag hör hemma i fångenskap. Späckhuggare gör extra ont att se under de förhållanderna

Annons:
[090403]
2010-04-08 18:14
#21

Shamu är inte en späckhuggare, utan flera stycken som finns på de olika Seaworld parkerna. Den "riktiga" Shamu bodde på Seaworld San diego innan hon dog(vet inte när)

Men visst är de charmiga?Flört

Corky är nog min favoritKyss

Men jag håller med smurfan-13, Späckhuggare hör inte hemma i fångenskap. Men de som är där nu kan nog knappast släppas ut. (eller… Tillikum kanske, jag vet inte riktigt)

Upp till toppen
Annons: