Djurparker iFokus

Djurparker

Etikettorganisationer
Läst 2534 ggr
nera
2010-01-26 19:54
0

SPCA

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Som alla vet så finns det ju en hel del djurorganisationer, som går in för att rädda djur av olika de slag, och SPCA- är en av dem.

SPCA står för Society for the Prevention of Cruelty to Animals och med svensk översättning; Förening för förebyggande av djurplågeri. Den grundades i England 1824 för att förhindra djurplågeri av transporthästar och har sedan dess vuxit till ett flertal länder såsom USA, Sydafrika m.fl.

(Text- wikipedia 100126)

Lägger med en länk också till Internationella SPCA, så kan ni gå in och läsa mera om dem.

"Djurpoliserna" är ett intressant program som brukar gå på Animal Planet, och jag brukar se detta program så ofta jag har möjlighet. Och ibland så gråter man floder när man får se vad vissa har mage att göra med djur.

sissie
2010-01-26 20:10
0

Det är helt otroligt jobb de gör för djuren. Och Animal Cops är något som borde tas efter. Speciella poliser som enbart jobbar med djurrelaterade brott.

Men de har också visat hur de hjälper folk att ta hand om sina djur där djuren betyder så mycket för personen. Kommer så väl ihåg en gammal man som hade en vit pudel som hette Stinky. Den var allt annat än vit. En go glad hund som älskade sin husse och där husse verkligen älskade sin hund. Han fick hjälp av SPCA att snygga upp vovven. Klippning badning föning m m och han var med hela tiden och de visade vad han kunde göra.

Efteråt gick han hem med en kritvit nyfriserad vovve. Och Stinky var helt underbar.

Så de gör inte bara jobbet att ta hand om djur som far illa. De hjälpeer också folk att kunna ha sina älsklingar kvar också.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

bluemary
2010-01-26 20:32
0

Många djur far ju illa p g a okunnighet.
En vän som håller kurser i lydnad för hundar har bl a berättat
att det kom en äldre man med en golden och på den så hade
han stackel ! Han blev tillsagd att ta bort det men det visade sig
att han använde det sedan i alla fall. Gråter

Undrar om man på något sett kan stötta SPCA Ekonomiskt ?

sissie
2010-01-26 20:37
0

Ingen aning. Men det finns organisationer här i Sverige som också behöver stöttas.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
2010-01-26 21:06
0

Väldigt bra tråd och intressant tycker jag. Jobbet dom gör är ju helt enormt tycker jag.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Linda
2010-01-26 23:44
0

Jag bor i Usa och är jätte tacksam över SPCA och donerar pengar i den mån jag kan.

Vi hade tidigare i Sverige ett välfungerande djurskydd men tyvärr röstdes detta mer och mer bort när bla hundskatten togs bort.

Jag som hunägare här betalar skatt som i viss mån går till bla SPCA.

För att detta även skulle vara möjligt i Sverige bör vi gå tillbaka djurskatt vilket inte många djurägare i Sverige är intresserade av.

Kanske dax att skapa debatt?

nera
2010-01-27 11:25
0

# 1 Visst är det så sissie. Du har så rätt i det, att de hjälper även människor på "rätt väg" med sina älsklingar. Glad

# 5 Ingen dålig idé Linda. Det kanske är dags att föra debatt om det här.

Nåt liknande SPCA skulle finnas även här i Sverige. Tyvärr så far alldeles för många djur illa pga av antingen okunniga människor, eller ren djurplågeri. Vissa människor tycks tro att djur inte har några känslor alls och tror att de kan behandlas hur som helst.

medde
2010-01-27 11:28
0

Gärna debatt om detta ämne. Men en sak jag oftas förtvilas över att folk har en förmågan att blunda då dom ser något. Utan bara går vidare. Samt då det händer något på kennel eller lantgårdar så blir folk chockade. Vilket jag undrar över. Vi är inte förskonade om det har i landet. Utan det pågår här och nu!!

sissie
2010-01-27 11:31
0

Bakom låsta dörrar. Vet att det finns tex kennlar som har besöksrum där valpköpare får träffa sin valp. De får inte se själva kenneln.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

nera
2010-01-27 11:31
0

# 7 Precis medde. Man är lika mycket medbrottsling om man inte slår larm om man ser något. oavsett vad det gäller. Både med barn, andra människor eller djur!

medde
2010-01-27 11:32
0

Sant som ni säger ovan. Men varför är vi så rädda att tala om vad som pågår?

nera
2010-01-27 11:42
0

# 10 Ibland kan det vara som så också att man försöker tala om, men ingen vill lyssna på en?

Gäller nog att få tala med "rätt" person.

Chestnut
2010-03-28 19:17
0

Tycker SPCA gör ett superjobb!

Djurskatt i Sverige kanske skulle kunna bli en valfråga? Hmm, tror att jag ska nysta lite i det här Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

medde
2010-03-28 20:52
0

#12 Kan bli intressant att se vad du hittar.

sissie
2010-03-28 22:26
0

Djurpoliser ála SPCA vore bra om vi hade här också.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Chanku
2010-03-29 14:23
0

Tycker helt klart att Sverige behöver en uppstramning när det gäller straff för djurplågeri. Som det är nu så är det en snärt på fingrarna och ett "ajabaja" som gäller.

Många gånger är det grannar som ser vad som händer och som ändå inte gör något. Jag har, tyvärr, varit i en liknande sits när jag var yngre. Jag vet inte varför jag inte gjorde något, men jag förmodar att det handlade om mognad och dumhet (jag var betydligt yngre än vad jag är nu) för min del. Jag var dock till den aktuella hundägaren och hjälpte till med skötseln ibland (nerklippningar), men det rätta hade helt klart varit att göra en anmälan. Då handlade det om ett flertal individer av "pälsras" som inte sköttes om eller ens var rumsrena. Jag skäms för att varken jag eller någon annan agerade.

Jag tror att det är betydligt enklare att agera om man ser att det förekommer vanvård ifall man själv inte är känslomässigt engagerad på något sätt. Tyvärr ska jag väl också tillägga.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Chestnut
2010-03-29 16:42
0

Sitter faktiskt och ska till att mejla riksdagsledamöter från varje parti och ska fråga vad de anser om djurskatt och hur de vill komma till rätta med vanvård. Använder SPCA som exempel. Ska mejla Sd och Fi också.

Lovar att skriva vad de svarar sedan!

Med vänliga hälsningar
Chess

Linda
2010-03-29 16:49
0

En annan sak som jag tänkte dela med mig av är det att vi har kastrerings pogram här dvs, försöka få människor at förstå att de inte ska avla utan seriösa mål.

Du får bla hundskattlättnad, billigare veterinär besök samt får inte tävla lydnad/agility utan intyg att din hund är kastrerad/str.

Först tyckte jag att det var konstigt men nu tycker jag att det är en god hundägares ansvar att din hund är det.

Vad tycker ni om alla "blocket" valpar som säljs och tyvärr hamnar många gånger hos familjer som ig inte borde skaffat hund.

Alla dessa minikorsnings hundar som folk köper för at det är "modernt" osv..

Mvh Linda

Chanku
2010-03-29 17:09
0

#17 Tycker det är väldigt underligt att man inte får tävla om hunden inte är kastrerad/steriliserad . Hur ska man kunna meritera blivande avelsdjur?

Linda
2010-03-29 17:19
0

#18 förlåt glömde bort att skriva om hunden inte är renrasig och är reg i AKC så ska den vara kastrerad för att få tävla.

MVH Linda

Chanku
2010-03-29 17:30
0

#19 Aha, det låter ju betydligt vettigare :)

medde
2010-03-29 21:02
0

Kan bara instämma med er. Tyvärr är det för många som skaffar just hud via nätet och köper det billigaste dom hittaroch stuntar i rasen/raserna. Utan att veta vad det är dom köper.

nera
2010-04-01 23:10
0

Vilken intressant tråd det här blev

medde
2010-04-02 12:49
0

Mycket bra tråd.

Chestnut
2010-04-02 18:54
0

Har fått svar från några politiker men inte alla angående djurskatt. Tänkte sedan att när jag har mera svar kan jag kanske redovisa det i en artikel? Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Chanku
2010-04-02 20:59
0

#24 Jag tycker iallafall att det vore intressant :) Däremot tycker jag också att det isånafall ska vara en djurskatt och inte bara en hundskatt. Även om jag personligen inte alls vill betala någon skatt, med tanke på hur mycket som redan nu tjänas på hund(djur)ägare.

medde
2010-04-02 22:19
0

Visst vore det väldigt inressant att få reda på det du skriver om i en artikel. inte mig mot alls.

Men jag måste nog även säga att min inställning är den samma som Chanku i den frågan.

Linda
2010-04-03 01:28
0

#26 Du skriver att du inte vill betala hundskatt…då måste jag fråga om du tycket 60 kronor för kastrerad hund och 100 kronor för oregestrerad hund per år är mycket?

-Det är vad vi betalar här i den staten där jag bor.

Hundskattaen täcker inte alla omkostnader för SPCA utan måste även förlita sig på donationer etc.

Mvh Linda

medde
2010-04-03 11:22
0

#27 Jag har in många år betalt hundskatt. men vad gick tillbaka till hund då? Det var inte mycket alls några unka procent var det. Resten gick till något helt annat. Hundlatriner finns inte heler numera i det här området. Visst är det inte mycket pengar men allt jag gör med min hund betalar jag dyra pengar på ink moms. Kan gärna betala skatt  men då ska det återgå till hund, vilket det inte gör i dagens läge.

Sedan var det redan på den tiden väldiga stora skillnader, Sthlm 275 kr och en grannkomun 100kr. Denna summa var det redan i början på 80 talet, inte lär det bli under dessa pengar i dagensläge. Så summan på till exemempel 60 kommer nog inte bli aktuell. Men visst om det skulle gå åter till hund, så sänder jag gärna i min del av hundskatt.

Chanku
2010-04-03 14:49
0

#27 Är det en rimlig summa (max 100 kronor per år som går direkt tillbaka till "hunderiet"), så visst. Men med tanke på hur mycket som tjänas på allt annat som rör en hundägare så… Försäkring, hundfoder, halsband, koppel, leksaker, veterinärräkningar, hundgodis, bajspåsar, hundburar, "hygienprodukter" (schampo etc), selar, täcken, kurser, tävlingar m.m. så tjänas det enorma pengar på hundägarna. Självfallet då även på de övriga djuren. Sen momser o liknande som betalas in på personalen som jobbar med försäljning, tillverkning, på kliniker etc.

Jag törs inte räkna ut hur mycket jag lagt ner bara på Pixies första år. Det handlar om många tusenlappar som många olika delar av djurvärlden tagit del av.

Linda
2010-04-03 17:12
0

Men av de pengar ni redan betalar moms för går ju till "era hundar" komuner som måste städa upp i parker osv efter oansvarsfulla hundägare, hundbajs påse stationer (vet att det inte är många tyvärr.)

Det djurskyddet vi redan har osv..

Det är svårt att öronmärka varje betalad krona genom moms, skatter till just hundägare men de flesta hundklubbar får dessutom bidrag av komuner etc för att hålla marker etc.

En hundskatt skulle också sortera ut ansvarsfulla/oansvarsfulla hundägare och skulle många fall få upp den faktiska siffran vilka de är.

Hur ska man kontrollera det?!

Som här dvs, alla hundar som går till veterinären och inte har det får fylla i papper och en avgift tas ut och skickas som hundskatt.

De riktigt ansvarslösa hundägare ute på landet osv då?!

-De är de en org. som ex SPCA har möjlighet att kontrollera om det fanns någon.

Sverige är trött på att betala mer skatter det är jag medveten om, vilket inte är mer än rätt därför bör fler bli mer aktiva och ta stånd till vad de ig vill.

Skatter är bra om pengarna går till vad man vill, det fungerar inte riktigt så men det GÅR att påverka systemet men det kommer ta tid.

Det är samma för alla barnföräldrar, skatten, momsen på blöjor etc uppgår mer än vad du får  varje månad den 20-e barnbidraget.

Varför inte slopa skatten och slopa barnbidraget?

Listan kan göras lång och tänkvärd.

En annan sak är att svenskar är ganska främmande för volontära arbeten och ge bidrag, Varför?!-För att man måste arbeta så många timmar på dygnet att det ska vara lönt att arbeta..

Jag ska inte påstå att USA ska vara någon förebild (absolut inte) MEN det är mer accepterat och "självklart" att ge av sig själv för att främja org, och samfund.

Hur många av er tycker SPCA är en bra org, men inte vill bidra att det skulle hända?!

Ha en underbar dag!

-Det ska jag, här är det 25 grader strålande sol, ska ta mina hundar på en skön promenad!!

Vänligen/LInda