Etikettövrigt
Läst 97 ggr
Jimmy.L
2021-05-25, 21:50

”Varje år hittar vi 30-60 utsläppta reptiler i Stockholm”

Brandmannen Tommy som hittade en vattensköldpadda från USA på en strand invid Drottningsholms slott blev en uppmärksammad nyhet nyligen.

Utsläppta sköldpaddor och andra exotiska reptiler är ett återkommande problem i Stockholmstrakten.

I fjol upptäckte en hundägare en två meter lång livs levande boaorm från Sydamerika i gräset på Floras kulle i Humlegården.

– Varje år hittar vi 30-60 utsläppta reptiler i Stockholmsnaturen, alltifrån pytonorm till boaormar och spindlar, säger Jonas Wahlström vid Skansen-akvariet.

Jonas Wahlström har många liknande historier. Han berättar om två damer som snubblade över en fem meter lång pytonorm när de var ute och plockade bär i Huddinge. Och om skallerormarna i soptunnan utanför Solna polisstation: En tidig sommarmorgon upptäckte en polisman att papperskorgen utanför stationen var igentejpad på toppen. Bredvid fanns en lapp där det stod:

”Här är mina två skallerormar som jag inte längre vill ha.”

Förr om åren var det ännu vanligare att folk placerade ut sina exotiska reptiler i Stockholmsnaturen när de ville bli av med dem. Nu har det blivit bättre, säger Jonas Wahlström.

– Folk har i regel blivit bättre upplysta och börjat lära sig att man inte ska göra det här. Det har kommit regler också från Jordbruksverket och djuraffärerna måste också dela ut informationsblad till sina kunder vid köpet.
https://www.dn.se/sthlm/varje-ar-hittar-vi-30-60-utslappta-reptiler-i-stockholm/

Utsläppta exotiska reptiler är ett återkommande problem i Stockholm. 2020 upptäckte en hundägare en tre meter lång livs levande boaorm i Humlegården.
Sabah
2021-05-26, 09:40

Bra att det minskar men ändå för många som släpps ut!🐢🦎🐍

Tråkigt med vattensköldpaddan som Länsstyrelsen avlivade trots att det fanns seriösa intresserade som hade kunnat ge den ett bra liv. Kanske till och med den rättmätige ägaren hade kunnat få tillbaka sin saknade sköldis! Tummen ner för länsstyrelsen i det fallet! 👎🏻

💖🧡💛💚💙💜

Jimmy.L
2021-05-26, 10:47

#1: Fast vattensköldpaddor rymmer sällan från ett akvarium 😊

Draknästets_Reptiler
2021-05-26, 11:51

#1 99% av de sköldpaddor som hittas ute i naturen är utplacerade för att folk har ledsnat på dem tyvärr.
Förstår inte heller varför inte länsstyrelsen inte kunde placera om sköldpaddan. Jag kommer inte ihåg arten nu, men det finns några arter som är förbjudna inom EU, var det en av dem så är det anledningen att den blev avlivad isf.

Jag har ofta "tagit rätt på" sköldpaddor, salamandrar och akvariefiskar som folk har ledsnat på och bara släppt iväg vind för våg.

Sabah
2021-05-26, 12:46

#3 Det är jag övertygad om att det är så, att de flesta är utsäppta för att ägaren lessnat eller inte har möjlighet att ha kvar dem, vi ser samma sak när det gäller sk sommarkatter! Oansvarigt!
I artikeln nämndes det att någon hört av sig om en sköldpadda som rymt, det står inget om omständigheterna så allt är ju möjligt. Nu var det många år sedan så det kanske inte är troligt(?), jag kan absolut ingenting om sådana här djur! Den kanske var förbjuden, det kanske var anledningen! Det stod ingenting om varför beslutet tagits om avlivning.

Dock är det bra att trenden vänt även om det fotfarande är på tok för många som kommer ut i den svenska naturen!

En eloge till dig och andra som ger dessa övergivna djur ett hem! 👍🏻🙂

💖🧡💛💚💙💜

Draknästets_Reptiler
2021-05-27, 15:03

#4: Tyvärr är det betydligt fler än de som skrivs om i tidningen som hittas och avlivas eller tas om hand.

Jag har tagit rätt på 4 sköldpaddor, 7 salamandrar och 4 malar som folk har släppt ut.

Sabah
2021-05-27, 15:10

#5: Förstår det, det brukar alltid vara ett mörkertal i sådana här sammanhang!

Vad bra att du kunde ta dig an dem, reptiler är ju inte lika lättplacerade som mer vanliga husdjur! 🙂

Malar är väl fiskar, vart/hur hittade du dem?

💖🧡💛💚💙💜

Draknästets_Reptiler
2021-05-27, 17:46

#6: Nej, reptiler är väldigt svårplacerade.

Jo malar är fiskar, fiskar som blir mycket stora. Vissa kan bli uppemot metern, men vanligast är kring 55-60 cm. Vissa av malarna som vi har i våra akvarium överlever i ganska kalla vattendrag.

De återfinns oftast i kloakerna då folk oftast spolar ner dem i toaletten när de växer ur folks akvarium.
Det har även hittats guldfiskar och slöjstjärtar i kloakerna.

Det är inte jag som har hittat malarna, men de har blivit inlämnade tll zoobutikerna, och de flesta i personalen vet vem jag är och att jag har stora akvarium, därför har de tagit kontakt med mig när de har fått in fiskar som har hittats.

Sabah
2021-05-27, 18:45

#7: Ah, jag förstår! Att de blir så stora hade jag ingen aning om men så är det inte mitt område heller, varken reptiler eller akvariefiskar!

Då är de lite svåra att omplacera förståss men det är ju inte schysst att spola ner dem!

💖🧡💛💚💙💜

Draknästets_Reptiler
2021-05-28, 14:08

En av mina. Hon är inte fullvuxen. Som du ser så blir de riktigt stora ;)

Sabah
2021-05-28, 14:25

#9: Ja, då gäller det att ha rejält akvarium! 😃

💖🧡💛💚💙💜

Draknästets_Reptiler
2021-05-28, 14:33

#10: Jo de kräver lite plats ;)

Upp till toppen