Annons:
Etikettdjurparker
Läst 1330 ggr
medde
2/8/14, 12:04 PM

Giraffen Marius avlivas på..

Köpenhamn zoo kommer att avliva sin giraff Marius under söndagen på tidiga morgonen. Det är en fullt frisk giraff på 1 ½ år. Vilket har uppmärksammats runt om världen. Marius kommer att avlivas med en bultpistol för ett först obduceras för en öppen publik sedan bli lejonmat. 

Läs vidare på länkarna nedan. den första är till en artikel samt den under är länk till ett pressmeddelande från Köpenhamn zoo

Länk   artikel

Länk   Pressmeddealnde

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
kamera0710
2/8/14, 12:23 PM
#1

Ja, det går ju tyvärr inte att behålla alla ungar som föds. Som jag tog upp i nedanstående tråd tycker jag ändå att principen ska vara att djur i hägn tillåts föröka sig. Evolutionens drivkraft är ju att varje individ försöker sprida sina gener maximalt, dvs få så mycket avkomma som möjligt. Det är knappast djurvänligt att frånta dem denna möjlighet.

http://djurparker.ifokus.se/discussions/5096694dd4ebea0a67067a77-avlivning-eller-p-piller

Leffe
2/8/14, 12:41 PM
#2

Kan man inte kastrera istället

Gronstedt
2/8/14, 1:56 PM
#3

#2: Enligt artiklarna skulle det inte fungera. Ett kastrerat djur tar ju upp lika mycket resurser och utrymme och bidrar inte till genpoolen. Jag tycker de gör rätt.

kamera0710
2/8/14, 6:02 PM
#4

En sak till i detta sammanhang; Det är knappast värre att parken slaktar en giraff och utfodrar rovdjuren med än att ett annat djur slaktas och blir rovdjursmat. Rovdjur behöver kött och det måste komma någonstans i från.

medde
2/9/14, 1:29 PM
#5

Giraffen  Marius är nu död. Jag står för mina tankar och tycker det var fel. 

Artiklar om ämnet

Länk 

Länk

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

kamera0710
2/9/14, 4:25 PM
#6

#5 All respekt för din åsikt, även om jag tycker annorlunda.

Annons:
medde
2/9/14, 6:04 PM
#7

#6 Inget mot att du tycker inte det samma.=)

Men då jag även läser att man gör en obduktion inför en grupp förskolebarn tycker jag inte är ok heller. Visst är det en sak ur det verkliga livet, men jag tror inte att alla barn är redo för det som du nu fick beskåda.  

Länk

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

kamera0710
2/9/14, 6:18 PM
#8

#7 Nej, en offentlig obduktion är även jag kritisk till. Det kunde jag ha varit tydligare med.

[peter54]
2/9/14, 9:36 PM
#9

Jag tycker att saken har fått fel proportioner. Här avlivas ett djur som inte går att använda i avelsarbetet, det kan man tycka är fel eller inte, men att det ska gå så långt att man mordhotar parkchefen …

Är det kanske bättre att avliva en parkchef än en oanvändbar giraff, eller hur tänker en sådan person som skickar ett sådant hot?

Offentlig obduktion begriper jag inte poängen med. Ett Däggdjur har mellan 6 och 7 % av kroppsvikten i blodmassa. Det innebär omkring 30 liter blod i det här fallet. Varför ska man bjuda in allmänheten och till och med barn att bevittna det?

vallhund
2/10/14, 5:50 AM
#10

Varför blir det inte sådana reaktioner för alla andra djur som avlivas? Gaseller, hjortar, älgar, giftormar osv osv osv.

http://www.expressen.se/kvp/giraffhanen-marius-har-avlivats-pa-zoo/

O rovdjursungar efter sommarsäsongen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Gronstedt
2/10/14, 8:56 AM
#11

#7: "Men då jag även läser att man gör en obduktion inför en grupp förskolebarn tycker jag inte är ok heller. Visst är det en sak ur det verkliga livet, men jag tror inte att alla barn är redo för det som du nu fick beskåda." De är ju knappast som om djurparken har samlat ihop barnen under vapenhot och tvingat dem att titta på - det är ha varit barnens vårdnadshavare som beslöt det, och de ansåg tydligen att det var lämpligt. Och ju tidigare barn lär sig var maten kommer från, för både människor och Lejon, desto bättre. Barn tar det mesta för självklart, innan de vuxna har upplyst dem om vad de ska rysa åt.

medde
2/10/14, 12:50 PM
#12

#11 Lite överilat skrivet, Inte har  jag ens gett en uns av att det har förekommit vapenhot eller tvång, så jämnförselsen är nog lite hårt tilltagen. Nog vet barn att maten kommer från djur, men tycker att det inte är rimlig för en del barn att beskåda dessa saker på ett visst sätt. Jag har inte sagt alla barn eller hur. Men jag tycker nog att Peter54 förklaring räcker och tänker inte gå in vidare på och fördjupa mig in i samtalet, Jag står för mitt och mitt tänkande och du ditt.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vallhund
2/10/14, 2:46 PM
#13

#12 du kanske skulle lyssna på Tendens/P1 som gick ca 11 - 12 idag på P1?

Knappast att ens vuxna verkar förstå att kött i plastförpackning i mataffären faktiskt varit levande varelser.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Leffe
2/10/14, 2:53 PM
#14

#10 Jag tycker det verkar vara starka reaktioner på slaktmetod av hund och katt i vissa länder och att man äter hund och katt. Så visst är det reaktioner på andra djur också.

Leffe
2/10/14, 2:55 PM
#15

#12 Det kan jag tänka mig, men det kanske beror på att de aldrig tänker på det.

medde
2/10/14, 8:08 PM
#16

#12 Nog tror jag att folk fattar om dom äter en ko att det vet det varit ett levande djur en gång.

Samt av avliva djur hur som har vi på sajten regerat på många ggr, finns ju även en tråd just nu om bukten i japan som Sea Shepherd kämpar mot. Sea Shepherd stödjer jag med hela min själ.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Bettan
2/11/14, 8:36 AM
#17

Förstår inte vitsen att göra detta inför offentligheten.

Ha en bra dag

Sport iFokus

medde
2/11/14, 10:54 AM
#18

Köpenhamns egen sida ligger nere då den har hackats.. Synd att man inte kan framföra sin sak på ett bra sätt. utan förstöra saker och ting

Länk

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nakenkatt
2/12/14, 2:40 PM
#19

En sak undrar jag över här, varför kunde inte någon annan Djurpark tagit över honom? Läste någonstans att det fanns de som var intresserade av det.

[peter54]
2/12/14, 6:56 PM
#20

#19 Det var ingen seriös Djurpark som är med i det internationella arbetet att skydda arten. Det fanns ingen annan rimlig lösning. Däremot det där med offentlig slakt, vansinne tycker jag.

Annons:
Rumblebee
2/13/14, 11:51 AM
#21

Jag ar kluven till vad jag tycker om det har…. Pa ett satt tycker jag det ar dalig stil att dom avlivade giraffen istallet for att hitta en annan park at den, aven om den skulle blivit steril. Forstar inte hur det kan vara bevarande i att lata djuren fa avkommor och sedan avliva…
Men samtidigt sa forstar jag att djurparker har begransat med utrymme och resurser och att det formodligen ar en bra inkomstkalla att lata djuren fa yngla av sig naturligt med tanke pa att deras ungar lockar besokare…

Att lata rovdjuren i parken ata upp avlivade djur ser jag inget fel i, sa lange som djuret inte bar pa nagot som kan gora rovdjuren sjuka.
Slakten/obduceringen offentligt ser jag inget fel i, i och med att det ar friviligt och det ar upp till foraldrarna om deras barn kan hantera sadant eller inte, och att dom da inte later barnen se sadant om dom har svart for det.

Catwoman
2/15/14, 10:30 AM
#22

Förstår inte alls varför obduktionen ska ske inför allmänheten.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Gronstedt
2/15/14, 3:36 PM
#23

#22: Det är väl utmärkt att den som är intresserad får se på.

Upp till toppen
Annons: