Annons:
Etikettsvenskadjurparker
Läst 1982 ggr
[Mustangcab]
2013-07-31, 15:40

Djur avlivas på rutin i svenska djurparker.

"För ett knappt år sedan avslöjade TV4:s "Kalla fakta" att Parken Zoo i Eskilstuna dödade sällsynta djur för att ersätta dem med nya i syfte att locka besökare.

Vad "Kalla fakta" inte nämnde var att friska djur avlivas hela tiden på svenska djurparker. Många kremeras eller ges till forskningsändamål när de bara är ett par år gamla.

Jonas Wahlström på Skansen menar att djuren inte hade haft det lättare i det fria:

- I naturen hade de definitivt gått åt, säger han."

Vad tycker ni? Själv anser jag att djurparker måste få finnas och att man måste få avliva djur som inte kan omplaceras. Detärsom Jonas Wahlström säger inte lättare i detfria för djuren.

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/djur-avlivas-pa-rutin-i-svenska-djurparker/

Annons:
Gittan
2013-07-31, 16:55

Djur avlivas på rutin är väl lite hårt skrivet. Det är en typisk rubrik för dessa sensationstidningar (de så kallade kvällstidningarna). Rutinen är att man först försöker hitta andra som kan ta över djuren. Sista stadiet är att man avlivar. Det är ju ingen hemligt så det var inget för Kalla fakta att ta upp. Detta har man hållt på med sedan jag var liten. Det sker ju då och då ett sorgligt ramaskri att t ex björnar ska avlivas. Det har varit så så långt bak jag kan minnas.

Djuren ska ju få ha ett så naturligt levene som möjligt. Det är ju bland annat i det naturliga livet de fortplantar sig. P-piller ocjh kastrering har väl aldrig tillhört det naturliga levenet. Som skrivs så går ju många bort i naturen. Bland annat på grund av skador och tjuvskyttar. Många skadas och lider innan de dör osv.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

kamera0710
2013-08-01, 06:31

Jag tog upp ämnet i vintras i den här tråden:

http://djurparker.ifokus.se/discussions/5096694dd4ebea0a67067a77-avlivning-eller-p-piller

I inledningen skrev jag följande:

"Den som läst mina tidigare inlägg vet väl att jag själv anser att zoodjur bör få föröka sig fritt. (Med reservationen att honorna hos vissa arter behöver eget hägn när ungarna är små. Den möjligheten finns ju inte alltid.) Detta eftersom jag anser att de skall få bete sig så naturligt som möjligt. Och jag kan inte se att det är värre att rovdjuren i en Djurpark utfodras med kött från egna avlivade djur än att de får kött från annat håll.

Skulle gärna se att vi kan avdramatisera detta litegrann. I flera parker (exempelvis Skansen) har jag ofta reagerat på personalens standardsvar "vi flyttar dem till andra parker" när frågor kommer om vad som händer med djur som inte längre får plats.

Besökte däremot Lycksele Djurpark för några år sedan, när det var dags för generationsskifte i varghägnet. Personalen där förklarade lugnt att 3 individer kommer att bilda nya alfapar, de övriga måste avlivas. Ingen besökare hade något att invända."

I ett svar på ett inlägg skrev jag också:

"Evolutionens drivkraft är ändå att varje individ försöker sprida sina gener maximalt, dvs få så mycket avkomma som möjligt. (Det handlar om instinktstyrda beteenden, inget tyder på att djur förstår sambandet parning/fortplantning.) Sedan innebär ju varje generationsskifte minskad genetisk variation och därför vill ju parkerna hålla avelsparen "igång" så länge som möjlligt, när det gäller arter där det är svårt att få in nya obesläktade individer."

Bettan
2013-08-04, 19:54

Att djur växer upp och sedan måste omplaceras är ingen hemlighet. Likaså är det ingen hemlighet att de i en del fall avlivas om de inte får plats någon annanstans

Ha en bra dag

Sport iFokus

kamera0710
2013-08-05, 06:36

#3 Visst är det så. Trots det gör ju ibland massmedia väldigt stora saker av detta. Har ibland undrat om vissa journalister vet att köttbullar inte växer på träd utan kommer från levande djur som avlivats.

Och tyvärr vill nog inte parkerna alltid vara öppna med det faktum att det inte går att behålla alla ungar som föds.

Upp till toppen
Annons: