Etikettövrigt
Läst 5571 ggr
8/29/11, 2:52 PM

En semester som andra - nästan

Ja nu är sommarens semester över för detta år. Den stora skillnaden mot tidigare var att vi hade husvagn med oss.

Husvagn är något som sitter fastkopplad bakom bilen. Det fick jag höra många gånger när jag körde. Varje gång jag hörde det tittade jag i backspeglarna och fick hjärtat i halsgropen och höll på bita av mig tungen där den stack ut i munnen. Hjulen på husvagnen var ju utanför markeringen i kurvorna!

Tidigare har vi alltid haft tält med oss och det var ju bara att lägga in i kombins lastutrymme och köra vidare till nästa ställe. Nu hade vi både tält och husvagn. Fördelen är mer utrymme för två barn, två vuxna och en stor hund. Nackdelen är att husvagnen tar mer utrymme på¨campingplatsen samt som jag snart lärde mig - den tar större plats på vägen också framför allt i kurvorna.

Tidigare har det bara varit att resa upp tältet på vår plats på campingplatsen. Nu skulle man backa in en klumpig husvagn på plats och det är egentligen ett kapitel för sig. För katten, vagnen svängde aldrig åt det håll jag ville. Det blev nästan så att jag fick husvagnen längs med bilen. Kan inte förstå hur Kjell (sambon) lyckades backa rakt in jämt. Det blev hans stora uppgift under semestern.

Hur hade vi det då? Synd att klaga. Barnen bråkade som vanligt i bilen. Då slog det mig vad bra det kan vara med husvagnen där bak. Det var bara att stänga in de bråkiga barnen i den när vi körde. Vad skönt tänkte jag. Det är toppen med husvagn. När jag föreslog det sa motvalsgubben Kjell att det får man enligt lag inte göra. Jaha - bara för att jag kom på något bra att ha husvagnen till.

Vädret var väl si och så. Ömsom sol och ömsom regn. När det regnade satt sonen och jag i tältet och pluggade uppgifter han fått från skolan. Han var ju sjuk så länge under året som gått. Sedan jobbade vi med hans svenska. Han skriver egentligen inte så dåligt bara han tar det lugnt och långsamt. Så när det regnade var man inte så populär hos ett av barnen. Den saken är helt klart.

Bilden i artikel har jag lånat av medde. Bakom det finns också en historia där jag inte heller var så poppis. Vi hittade inte kamerorna i packningen. Hur vi än letade så hittade vi dem inte. Till slut kunde vi konstatera att de inte var med på semestern. Det fick jag höra varje dag. Gud vad populär jag var. Inte tillät ekonomin att köpa en ny kamera. Jag tyckte att det kunde vara bra att inte ha kamera. Då fick vi tänka oss bilderna istället och komma ihåg dem hemma. Ett minne för livet. Det försvarstalet var tydligen inte så bra för muttrandet fortsatte hela semesterresan. Framför allt från en ung pojke som ville visa bilder på Barnens iFokus när han kom hem. Berätta istället tyckta jag - om blickar kunde döda hade jag bara fallit raklång till marken då.

Var det allt vi gjorde? Nej då. Vi besökte flera av de stora djurparkerna, ett par nöjesfält, en konstutställning.

När det gäller djurparkerna så besökte vi Borås, Eskilstuna, Furuvik och Stockholm. Norrköpings Kolmården skippade vi i år - alldeles för dyrt. Vi gjorde annat för pengarna. Borås blev precis som tidigare år populärast hos familjen, tvåa kom Furuvik, trea Parken Zoo där barnen saknade de vita tigrarna och Fantomenland. Skansen kom sist, för lite djur och för många hus. Kjell och jag försökte förklara för dem att Skansen visar gamla byggnader i Sverige och visar en del av vår historia. Svaret blev att hus är inget söta och är inget roligt att klappa!

Precis som tidigare var djurparken ett perfekt ställe att tappa bort barnen och precis som vanligt fick man oroligt leta reda på dem.

Nöjesfält! Förutom de som fanns i djurparkerna fick barne och sambon leka på Liseberg och Gröna Lund. Vet ni vad. Barn kan försvinna spårlöst även på nöjesfält. Fast nu var det inte jag som skulle ha koll på dem utan sambon. Jag satt och åt en glass på en soffa och då kommer han utan barnen och talade om att han tappat bort dem. Vi letade och letade, men kunde inte hitta dem. Jag började gå upp i atomer. Då plötsligt dånade högtalarna. "Kan mamma till pojken XX och flickan YY komma till informationen för där väntar de". Vi sprang dit och där sitter två glada, tillsynes helt oberörda barn med en varsin glass i händerna.

Ja det var semestern i korthet

Hemma då? Där i sängkammaren mitt på sängen låg två kameror i sina kameraväskor…..

8/29/11, 3:14 PM
#1

Glömde att skriva att vi var på High Chaparall också.

[Lilllufsen]
8/29/11, 4:02 PM
#2

Buu

Kamrorna va dåliig av dej å vi va inte så jåbbiga som du säjer. Vi va snälla å stilla

Leffe
8/29/11, 6:09 PM
#3

Ni verkar haft en spännande semester

8/29/11, 6:36 PM
#4

Men vilken underbar semester det blev för er. Trots det "vardagliga" som alltid händer då man är ute på vägarna.

Tack GittanL för en helt galet bra artikel

8/29/11, 7:10 PM
#5

Var bara tvungen att läsa artiklen igen, det var så mycket glädja och lärdom att läas, så den behövdes läsas återigen. Nu vet även jag vad det innebär med husvagn.. Har inte haft husvagn bak, utan enbart hästar..

Ing-Marie
8/30/11, 3:16 PM
#6

Barnen i husvagnen under färd - dom som är så underbart snälla, men kanske lite livliga.

Förstår nu varför du såg så trött ut när du kom hemSkrattande

8/30/11, 5:35 PM
#7

#6 Vill du ha dem en vecka eller mer….

8/30/11, 7:19 PM
#8

Sitter bara och ler här på andra sidan skärmen…Skrattande

[Jimmy.L]
2/15/12, 8:48 PM
#10

Grym artikel och mycket skratt tack!

2/15/12, 8:57 PM
#11

#10 Visst är den underbar! Gittan har en unik förmåga att få en att känna sig som man finns på plats då hon berättar.

[Jimmy.L]
2/15/12, 8:59 PM
#12

#11 Ja den är mycket bra och man skrattar hel del.

2/15/12, 9:02 PM
#13

#12 Mycket och gott. Men erkännas ska man känner igen sig en hel del

2/15/12, 9:11 PM
#14

Oskyldig

2/16/12, 9:08 AM
#15

#14 Värd sin vikt i guld heter det ju..

Kjelle
2/16/12, 2:01 PM
#16

Det var en semester det och Gittan avskydde köra med husvagnen bakom. Hon bara muttrade om ett behändigt tält.

2/16/12, 5:34 PM
#17

#16 Ja du som är van släp är det en baggis, men du satt bara bredvid och skrattade hela tiden.

2/16/12, 7:35 PM

Kjelle
2/17/12, 11:58 AM
#21

Jag skrattade inte så farligt. Kanske log lite och kanske skakade på huvudet då och då när hon bet sig i tungan i kurvorna.Glad