Annons:
Etikettparkenzoo
Läst 4173 ggr
[Jimmy.L]
10/14/12, 1:20 PM

Parken Zoo anklagas för dålig djurhållning

I nästa vecka sänds ett granskande tv-program om förhållandena på Parken Zoo. I går höll Parken-ledningen krismöte kring den uppkomna situationen.

http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.1577214-parken-zoo-anklagas-for-dalig-djurhallning

Annons:
medde
10/14/12, 1:26 PM
#1

Såg att det är ett program på G under veckan som som inte lovordar saker och ting. Vilket är trist, men som man säger ingen rök utan eld. Så det blir att vänta och se på progammet och vad som framkommer i det

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Fawo
10/15/12, 10:29 AM
#2

Tråkigt det låter! :/ Men om det är bl.a dålig djurhållning hoppas jag att det kommer bli bättre. Ibland måste ju sådant här ske för att det ska bli förändringar

// Fawo (;

kamera0710
10/15/12, 12:47 PM
#3

Jag har varit ganska kritisk till delar av djurhållningen på Parken Zoo. Bland annat har jag tyckt att de klämmer in fler arter än vad utrymmena egentligen medger.

Jag får dock också säga att jag var väldigt kritisk till Kalla fakta förra gången de granskade djurparker, någon gång på 90-talet.

Bland annat kom då kritiska frågor kring födda djurungar som sedan avlivades. Dåvarande chefen för Skansens zoologiska avdelning, Pelle Palm, svarade väldigt bra. Han påpekade att håller man djur i hägn skall målsättningen vara att de får bete sig så naturligt som möjligt. Och där ingår möjligheten att para sig och föda upp ungar.

Pelle Palms åsikt stämmer väldigt bra med min.

[Jimmy.L]
10/15/12, 12:50 PM
#4

Jag väntar tills jag har sätt programet och lyssnat på både djurparken och motparten det finns ju två sidor, innan jag bildar mig en uppfattning.

medde
10/15/12, 1:01 PM
#5

Programet ska jag se. Absolut.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Jimmy.L]
10/16/12, 9:13 PM
#6

Parken Zoo bemöter redan nu kalla faktas program på facebook. Och kommer även efter programet förklara sig.

Annons:
medde
10/17/12, 9:30 AM
#7

#6 Var? kan du hjälpa med länk till vilken sida på FB

Inte alls bra det som framkommer i detta program. Om nu allt har en grund så är det rent ut sagt en katastof vi kommer få ta del av i kväll under kvällens program. Det finns en bra tyngd bakom det hela. då veterinären och andra kunninga människor är med..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
10/17/12, 9:42 AM
#9

#8 Tack Jimmy.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Fawo
10/17/12, 9:45 AM
#10

Nu är föredetta djurvårdare på ölands Djurpark också igång och säger att djuren skötts fel b.la.

Länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15614438.ab

Tillägg: Upptäckte att det finns en tråd om detta redan!

// Fawo (;

medde
10/17/12, 9:49 AM
#11

#10 Gör inget, bra att det bubblar upp till ytan.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

joheck
10/17/12, 4:22 PM
#12

Mail till faddrarna på Parken Zoo:

Hej,

TV4:s Kalla Fakta kommer på onsdag kväll att sända ett reportage om påstått felaktig djurhållning hos oss på Parken Zoo. Reportaget bygger på uppgifter från före detta anställda som inte delar vår uppfattning om djurparkernas betydelse för att bevara utrotningshotade arter i världen. Den bygger också på en olyckligt felaktig intervju med vår djurparkschef Helena Olsson.

Kalla Fakta har fått filmmaterial som tagits i smyg, bland annat  från vår frysrumsförvaring där vi på grund av vår speciella verksamhet, under ganska lång tid måste förvara avlidna eller avlivade djur. Vi är medvetna att bilderna kan uppfattas som starka, särskilt om man inte arbetar med hantering av döda djurkroppar. Ibland ska dessa djurkroppar vidare till forskningsinstitutioner eller museum, ibland ska de brännas och blir då ofta biomassa som omvandlas till värme.

Vi är övertygade om att vår skötsel inte på något sätt avviker från den i andra djurparker. Vi är därför förvånade över vinklingen då vi står under tillsyn av Länsstyrelsen, Jordbruksverket och den europeiska djurparksorganisationen EAZA och följer alla lagar, regler och praxis som omgärdar vår verksamhet.

Vi har också delgivit redaktionen för Kalla Fakta samtliga de dokument som styrker detta, samt har redogjort för detta i en andra intervju som av allt att döma inte verkar komma med i sändningen.

Vi inser att du som samarbetspartner precis som många andra intressenter är särskild intresserade av vad som händer hos oss och vi kommer att stå till förfogande för att ge all tillgänglig information redan nu och efter sändningen.

Det känns extra jobbigt att bli misstänkliggjorda mot bakgrund av att vi under flera år arbetat hårt för att dels skydda utrotningshotade arter, dels också bli den bästa djurparken i Sverige. Vår djurparkschef Helena Olsson som leder detta arbetet är internationellt erkänd och uppskattad för våra gemensamma insatser. Det finns inget ställe i Sverige som har så många hotade arter som Parken Zoo – arter som trivs så bra att de förökar sig i fångenskap vilket oftast är mycket ovanligt.

Eftersom vi inte har något att dölja så välkomnar vi en granskning av vår och andra djurparkers verksamhet.

Tveka inte att kontakta oss för att ta del av fakta och information kring innehållet i programmet, eller för att dela med dig om dina funderingar.

Med vänlig hälsning,

Jennie Westander

Artikel i svd: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/djur-avlivades-for-att-ge-plats_7588512.svd

[Jimmy.L]
10/17/12, 4:36 PM
#13

Jag är inte förvånad att man på Kalla fakta vinklar det hela, inte första gången dom gör det!

Annons:
kamera0710
10/17/12, 5:35 PM
#14

Ser i SvD-länken i #12 att det varit otydligt huruvida djur i Parken Zoo flyttats eller avlivats.

Jag är inte överraskad. I djurparker i större städer (inte minst Skansen) har jag ofta noterat personalens standardsvar "vi flyttar dem till andra parker" när frågor kommer om vad som händer med djur som inte längre får plats. Detta bland annat när ungar fötts och växt upp.

Detta bottnar nog helt enkelt i att många fjärmar sig allt längre från naturen och ibland inte ens tycks fatta vad köttet vi äter kommer ifrån. Därför tycks det vara alltför infekterat att uppriktigt säga att en del djur kommer att avlivas.

Ett skräckexempel jag såg för några år sedan gällde en isbjörnshona i en tysk Djurpark, som var gammal och hade svårt att gå. Personalen ville avliva henne så att hon skulle slippa lida, men det var tydligen omöjligt att avliva nallebjörnar i Tyskland. Men köpa köttprodukter i korvkiosken intill gick tydligen bra…

Som kontrast kan nämnas ett besök i Lycksele Djurpark när det var dags för generationsskifte i varghägnet. Personalen förklarade lugnt och sakligt att 3 individer kommer att bilda nya alfapar, de övriga måste avlivas. Ingen besökare hade något att invända. 

Avslutar med att upprepa min grundinställning: Håller vi djur i hägn skall de få bete sig så naturligt som möjligt, inklusive para sig och föda upp ungar. Detta även om en del av dessa ungar måste avlivas.

medde
10/17/12, 6:14 PM
#15

KLart dom måste försvara sig till max. Visst smakskar Tv på., men att skylla på fd anställda det låter då som dom haft "dålig" personal.- vilket dom alltid sagt att det är förstklassig personal. Ang frysen. Visst låter det bra och väl troligt. Men  se till den hela Vita tigerna dog för nästan exakt 4 år sedan. Vilket jag personligen anser är en väldigt lång tid. Under den tiden borda man ha hunnit göra beslut ang tigerhonan. Men veterinären är en mycket klok man och hans ord litar jag på till 100 procent

Men som sagt. kvällen är blir viktigt-

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Jimmy.L]
10/17/12, 6:20 PM
#16

Är ju ingen av dom anställda idag på Parken Zoo som anser att djuren far illa? Borde inte varningsklockorna ringa när kalla fakta bygger hela grejen hos en tidigare anställd som är missnöjd med ledningen?

Till skillnad från öland var det ju flera anställda som slog larm om miss skötsel på ölands Djurpark!

joheck
10/17/12, 6:22 PM
#17

#15 Håller med dig!

medde
10/17/12, 6:24 PM
#18

Ölands park var det säsongarbetarna som slog larm.  Men tror inte man i dagensläge kanske inte säger något. Utan man gör det bästa det som är. Man tänker vårdande,.

Då jag jobbade på en Marinpark så gick det helt fel. Jag lover vi personal var tysta som muren. För att vi inte ville få lämna och vara kvar för djuren och göra det vi kunde för dom och ge dom en dräglig tillvaro

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Malinolsn
10/17/12, 9:55 PM
#19

Sitter och kollar på kalla fakta nu, och blir helt mållös!
Finner inga ord för detta! Skrikandes
Var sju resor värre än jag trodde att det skulle vara!

Eliinn
10/18/12, 12:54 AM
#20

Jag reagerade mycket på att djurparkschefen sa en sak till den första "journalisten" från kalla fakta men sen en annan sak när de gick ut att det var från kalla fakta…
Visst kan jag förstå att hon ville att det skulle låta lite bättre än att säga att de avlivat djuren men hon kunde ha sagt de på ett snyggt sätt! inte att Pumorna dog av hög ålder när det i själva verket inte var så värst gamla.

Sen tyckte jag det var upprörande angående dessa två Bongo antiloper som djurparkschefen tydligt sa att alla deras Bongoantiloper fått besked från bevarande föreningen (minns inte vad de hette) att de behövdes som avelsdjur i andra djurparker och som hon utryckte de "bli pappor"
När det i själva verket bara var några få individer och dessa två Bongoantiloper som de inte ansåg att det inte hade plats åt i djurparken sattes i boxar och sedan avlivades dessa vackra hotade djur pga de kunde ta mellan 1-2 år att hitta en lämpligt Djurpark åt dem… (även att den ena bongoantilopen dog innan veterinären ens hann fram pga att den  var så utmärglad och svulit ihjäl eller fått fel kost.)
Det är en djurparks ansvar att göra plats åt de djur de har tills de hittat en nytt hem oavsett hur lång tid det tar enligt min åsikt! Särskilt när det handlar om en sån hotad art som Bongoantilopen.
Min teori är att de förmodligen ville ha in nå "häftigare" djur som lockar fler besökare än vad Bongo antiloperna gjorde.
Sen förstår jag ju att det bara var handjur och att det vill ha ett fungerande avelprojekt, vilket inte funkar med bara handjur såklart. Men ändå….
Hade praktik hos veterinären Göran Sjöström tidigare under min gymnasieutbildning och följde med honom till Parken Zoo. Hörde för ett tag sen att han inte var veterinär på Parken Zoo längre men har undrat varför så var intressant att se honom på kalla fakta och få en förklaring. En mycket duktig veteirnär är intrycket jag fick utav honom!

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
medde
10/18/12, 8:48 AM
#21

#20 Ang veterinären kan jag bara instämma, en bra och yrkeskunnig människa som inte tar ut svängarna för mycket. Så i dom orden tror jag helt och fullt på.

Det är verligen svårt att man ska hålla sig neutral som värd. men  i det här falllet kan jag inte vara det helt enklet- Enlig mitttycket har Parken Zoo gått över alla grännser tycker jag.

Bongoantiloperna är ju ett bevis. pumorma är ett bevis. vita Tiger honen ett bevis. Kylarna är ett bevis angbåde tid vad som fanns där i ang döda djur i tid och fodermaten. . Utsago från fd anställda så ett också. Samt dessa löger som parkchefen gjorde. Det är nog bara toppen på ett isberg tror jag.

Att vidare gå ut och börja sitt försvar på Facebook under gårdagen ser jag ockå som lite väl. Inte så seriöst agerande.

Visst at Tv kan vrida men det här är lite svårt att vrida tillbaka på ett bra och fungerande sätt. för parken del

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Bettan
10/18/12, 9:25 AM
#22

#20-21  Programmet började med att några barn blir intervjuad. Redan där är alltså programmet vinklat. Så intyervjuas djurparkschefen som säkert fått beskedet att det kommer att vara ett familjeprogram och hon får kanske se detta första inslag för att se hur programmet ska bli. Då kan hon ju inte gå ut med att djur avlivas av olika anledningar med tanke på alla småbarn som ska se programmet. Det kommer fram när hon pratar om t ex de kastrerade vilthundshanarna när hon på ett barnsligt sätt förklarar att det behövs en fertil hane. Flera av de andra svaren verkar också vara riktade till barn. Jag har nu tittat på programmet tre gånger .Jag tycker ni är alldeles för snabba att döma djurparkschefen

Allt i programmet kan ändras, klippas, redigeras så att de som gör det får de svar de vill ha. Sådant har jag sett med egna ögon. Det jag inte kan se som ev fejk är etiken bland djurvårdarna när det gäller vördnad och behandling av döda djur. Bara inslängt i ett frysrum.

Om det är sant att friska djur avlivas - vad är det för veterinär som går med på att avliva helt friska djur.

Den här typen av program , framför allt de program med denna programledare, tror jag mindre på än vad jag till och med tror på kvällstidningarna.

Ha en bra dag

Sport iFokus

[Jimmy.L]
10/18/12, 9:38 AM
#23

Jag håller med #22 Många glömmer bort att bara för 6 månader sen fick Kalla fakta väldigt stor kritik när dom sände inslaget om MC jakten i sthlm. Lite förvånad blir man att många anställda och sommarjobbare inte delar samma uppfatning som kalla fakta och som stöder dom tex på facebook.

Visst finns det brister som djurparken behöver förbättra som langring av foder och hanteringen av döda djur.

kamera0710
10/18/12, 12:44 PM
#25

Jag reagerade främst på det veterinären tog upp om den utmärglade bongoantilopen som avled. Enligt honom hade djuren främst haft tillgång till gräs när de behöver lövsly till stor del. Om detta nämns heller inget i länken i inlägg #24.

Jag har förut undrat om Parken Zoo, med alla byten av arter, verkligen hinner skaffa sig kunskap om alla de nya arter som anländer. Denna händelse tyder inte på det.

Jag upprepar också om förra årets nyhet binturongen. Dessa är enligt parkens informationstavla till största delen trädlevande, men i utomhushägnet är det ju knappt några klättermöjligheter alls. Allt prat om att de minsan anpassar anläggningarna efter djurens behov klingar därför väldigt falskt.

Mitt intryck är att det för Parken Zoo är viktigare att ständigt ha nya arter än att skaffa sig kunskap om deras behov vad gäller föda och utformning av deras hägn.

Mantissa
10/18/12, 1:11 PM
#26

Det mest talande partiet i inslaget tycker jag var när kalla fakta först ställde djurparkschefen mot väggen och hon blånekade att hon sagt något liknande. Sedan efter ett privat samtal med VDn så ändrade hon linje helt !?
Att det bara var tidigare anställda som ställde upp på film är väll inte så konstigt. Men de var enligt programmet även nuvarande anställda som medverkade, t.ex släppte in kalla fakta till frysarna. Hade de varit med på bild hade de knappast fått vara kvar, alternativt hade risken funnits att de skulle blivit utmobbade av ledningen.

Men jag tror inte att parken är unik på något sätt i att avliva friska djur. Vad jag har förstått så sker det på rutin i alla parker när flockarna blir för stora. Björnungarna är väll det mest kända här, det finns inte plats eller efterfrågan på alla som föds. Jag ställer mig ganska neutral till detta. Det är som det är. Vill man ha djur som får söta ungar, varesig det är för att de ska "bete sig naturligt" eller för att dra mer sommarpublik, så blir det ett överskott. Att ta bort dem är inte värre än t.ex. älgjakt i mina ögon. Men jag tycker man har ett större ansvar med de djurarter som är akut hotade so t.ex bongon. Där måste koordination av individer till bevarandeprogram få gå före vinstintresse. Annars kanske man inte ska hålla de arterna?
Just Parken Zoo har väll flera gånger tidigare fått kritik för att de har väl många "djurnyheter". Nästan varje år är det ju någon (eller några) ny art på plats. Parken blir ju inte större, så då måste man ju anta att andra arter får flytta på sig. Eller avlivas då om de inte kan omplaceras fort nog. Eller om de anses för gammla för omplacering.

Sedan vad jag anser om deras slogan: "räddar vilda djur" är att den är rätt skrattretande.

anaprincess
10/18/12, 1:44 PM
#27

Det jag reagerade på är att hon sa att dom har djuren förvarade i frysen så där för att ha till forskning bl a. Men hur ska man kunna det när alla kadaver ligger huller om buller och delvis täckt av frost och is? kan inte förstå hur dom inte insett att det ser fruktansvärt illa ut när man förvarar döda djur så där, stackars personalen som fått hantera det där om det nu är sant att vissa konteinrar är foder och andra inte är det.

Annons:
Fawo
10/18/12, 2:42 PM
#28

#20 Bongoantiloperna svalt ihjäl pga att de vägrade äta. De försökte mata med allt möjligt och försökte med nytt foder varenda dag, men ingenting fungerade. De sattes i boxar just för att de försökte tvångsmata dem.

// Fawo (;

kamera0710
10/18/12, 3:31 PM
#29

#28 Intressant upplysning. Om detta sägs ju inte heller något i bemötandet från parken.

kamera0710
10/18/12, 3:52 PM
#30

#26 Instämmer helt i det du tar upp om akut hotade arter. Vill man ingå i ett bevarandeprojekt med en så akut hotad art som bongoantilopen borde deltagandet vara långsiktigt, inte bara att arten får vara "årets nyhet" och sedan dumpas 3-4 år senare.

Fawo
10/18/12, 3:57 PM
#31

#29 nej precis, min klasskamrat som varit praktikant där tyckte det var konstigt att det inte nämndes.

Hon har nämligen varit med då när bongoantiloperna vägrade äta

// Fawo (;

kamera0710
10/18/12, 4:11 PM
#32

Titta också på denna studiodiskussion efter programmet:

http://www.tv4play.se/program/kalla-fakta?video_id=2229896

Fawo
10/18/12, 4:22 PM
#33

#32 kollar på klippet nu. Men vad svårt det ska vara för programledaren att låta honom prata till punkt! lite irriterande.

// Fawo (;

Catwoman
10/18/12, 7:51 PM
#34

Några personer har fel arbete

  • Djurparkschefen för hon verkar inte vara mogen för sitt jobb
  • Veterinären som avlivar friska djur
  • Djurvårdarna som bara kastat in de döda djuren i fyrutrymmet

Försöker komma in på deras hemsida, men det går inte. Har jag fattat rätt så har styrelsen haft möte och ska se till att nya rutiner görs och att en del personer ska ses över

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Annons:
[julatopp7018]
10/18/12, 8:08 PM
#35

#34 Skall ett TV program som inte vågar från början säga att man är från kalla fakta göra att en chef ska få sparken? Kalle anka skulle jag säga om ett program som inte har modet att säga att man är från kalla fakta och ställa från början frågorna i stället för att luras.

Veterinären borde väl veta mer än ett program? H*n var på plats och tog ett beslut som var bäst för djuret, det kan ingen annan avgöra som inte var där.

Dom har ju förklarat varför djuren ligger där, det skulle inte förvåna mig om alla parker i Sverige gör samma sak.

Catwoman
10/18/12, 8:31 PM
#36

#35 Hur det än gått till så klarar hon inte att gå till svaromål. Sitter man på en sådan post bör man klara att hantera situationer hur de än uppkommer. Håller med dig och jag tror som #22 att de sagt de gör ett helt annat program. Inte ens Ekdahl var ju med då. Det jag menar att hon inte är på rätt plats är att hon kom helt av sig sedan.

Om det är som programmet säger att veterinären avlivar friska djur så är det en person på fel arbete. Så jag tycker det är mycket konstigt om det skulle stämma som de säger. För jag tror inte att seriösa veterinärer gör på det sättet. Kan dessutom inte tänka mig att en Djurpark använder oseriösa veterinärer. Så du får tolka mig hur du vill i den punkten.

Att djuren ligger i ett frysrum är en sak, men att vara inslängda huller om buller en anna sak och det är det jag klagar på. Jag tror inte Kalla fakta har hämtat de döda djuren och slängt dem i ett frysrum och sedan filmat.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

[julatopp7018]
10/18/12, 8:39 PM
#37

#36 Alla kan säga fel, och hon har bett om ursäkt. Parken Zoo har ju berättat ett antal gånger nu varför djuren avlivades, hur många gånger måste dom upprepa det?

Visst borde dom ha ett bättre system för djur som har avlivats. Men det finns ju inga regler hur man skall görvara dom. Länsstyrelsen har ju inte påpekat frysen. Det är ju en lagändrig eller klarare regler som behövs..

medde
10/18/12, 8:48 PM
#38

#34 På dina punkter instämmer jag.

Men det med frysen är det jag fastnat för, man förvarar inte djur på det sättet som dom nu låg. Att förvara ett djur i fyra år på det sättet är inte okey-

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mantissa
10/18/12, 8:49 PM
#39

Veterinärer avlivar friska djur hela tiden. Barnen tröttnar på frippe och vet hjälper föräldrarna slippa ta ansvar. Varför skulle det vara annorlunda på zoo? Kunden betalar.

Catwoman
10/18/12, 8:54 PM
#40

#39 På djurparken handlar det väl om fridlysta djur tror jag eftersom det handlar om utrotningshotade djur som ska bevaras och räddas

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Mantissa
10/18/12, 9:08 PM
#41

Långtifrån alla djurparksdjur är fridlysta. Och om inte den aktuelle veterinären har ett eget intresse för bevarandeprojekt så har jag svårt att se varför han skulle tycka mindre om att avliva en bongo (akut hotad) mot en varg (vanlig i park). Och om han skulle vägra är det nog långt ifrån omöjligt att hitta en vet som gör det. Detta är ett ledningsproblem, inte ett vet problem. Blir tyvärr lätt såhär när man har djur i vinstsyfte. Denna park gick ju inte så bra, många miljoner back enl reportaget. Men kanske det är en piska över ryggen på dem att "hotta till" utställningen?

Annons:
Catwoman
10/18/12, 9:22 PM
#42

#41 Jag hade för mig att programmet handlade om bongo, afrikanska vilthundar och pumor. Alla utrotningshotade och ingår i bevarandeprojekt.. Jag tror inte att en seriös veterinär skulle avliva dem om de var friska. Skillnad om de vore sjuka och lidande.

Vi är överens om att mycket är ett ledningsproblem och djurparkschefen tillhör ledningen

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Mantissa
10/18/12, 9:52 PM
#43

Pumor är faktist inte speciellt hotade (finns uppskattningsvis 30.000 individer i västra usa). Om de aktuella puorna inte tillhörde den akut hotade underarten "Florida Panter". Pumor räknas som hotad djurart i vissa av de nordamerikanska staterna, ungerfär som den nordeuropeiska vargen är hotad i norge.
Vildhundarna som hade avlivats var om jag förstod programmet rätt kastrater, vilka hade noll värde i ett bevarandeprogram.

[julatopp7018]
10/18/12, 9:57 PM
#44

Jag kan inte hitta någonstans att denna veterinär inte är seriös. Hur många av oss i denna tråd var på plats när besluten togs? Mycket teorier här men ingen fakta överhuvud taget. Varför inte begära ut handlingen, det borde väl finnas papper på beslut mm istället för att gissa?

Det är ju iaf en annan människa vi pratar om, har inte den känslor som vi andra i den här tråden? Vad hände med kampanjen som nu iFokus har mot mobbing? Så länge det inte går att fast ställa hur besluten togs och hur djuren var bör man va väldigt försiktig att peka ut någon.

Leffe
10/18/12, 9:59 PM
#45

#44 Ingen är vad jag vet utpekad mer än djurparkschefen. Ingen veterinär är väl utpekad att ha gjort något fel

Bettan
10/18/12, 10:02 PM
#46

#44 Jag kan inte heller se att någon veterinär är utpekad att ha gjort något fel. Du kanske ska läsa lite noggrannare.

Ha en bra dag

Sport iFokus

Lasse
10/18/12, 10:15 PM
#47

#44 Kan inte se att det är mobbning här. Ingen är hotad. Ingen klagar på andras åsikter utan allas åsikter respekteras. Ingen har hotat någon


Lasse
10/18/12, 10:18 PM
#48

Nu ska styrelsen agera och se till att rutiner och annat blir bättre. För en sak är klar - hur illa man än tycker om kalla fakta så måste det finnas ett frö någonstans. Allt är inte taget ur tomma intet. Blir det bättre så går det ju åt rätt håll och det är väl det vi alla vill


Annons:
Eliinn
10/18/12, 11:33 PM
#49

Det som sades på TV4 nyheterna var en ren besviskelse….
Visst är Tv duktiga på att vinkla lite för mycket ibland men hur förklarar man det här…

10.000 kronor sägs samlas in och skickas till ALTA Amurleopard trust varje år  säger Helena Olsson i en intervju. Men när Tv4 ringer upp ALTA så kan det inte hitta Parken Zoo i registrets bland de djurparker som donerar pengar….
Helena Olsson ändrar helt plötsligt sin version till:
" Då har väl den utbetalningen inte gått iväg än då i sånafall eller de har inte fått pengarna, jag vet inte."

när hon tidigare sagt att det skickar in 10,000 tals kronor varje år! insamlingsbössan har funnits i parken sen 2008.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Catwoman
10/19/12, 6:23 AM
#50

Varför dolde parken sanningen?

Eskilstuna Kuriren

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

kamera0710
10/19/12, 7:26 AM
#51

Ur Eskilstunakuriren:

"Helena Olsson berättar för TV4 att man även kan välja att bli fadder för amurleoparden genom Parken Zoo.

– De 500 kronor man betalar då årligen som fadder går också till den här amurleoparstiftelsen och pengarna går oavkortat till deras arbete, säger Helena Olsson i inslaget.

Men det visar sig att några årliga 10 000-tals kronor från Parken Zoo har stiftelsen aldrig fått. När TV4 ber stiftelsen att söka bland sina bidragsgivare efter Parkens Zoo hittas ingenting. Och inte heller på stiftelsens hemsida finns Parken Zoo med bland de samarbetspartners man radar upp.

När Helena konfonteras med uppgifterna ändrar hon sin version:
– Då har väl den utbetalningen inte gått iväg än då i sånafall eller de har inte fått pengarna, jag vet inte."

Läs i sin helhet här:

http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.1582848-insamlade-pengar-forsvann-pa-vagen

medde
10/19/12, 9:42 AM
#52

I dag ska det beslutas ang parkchefens framtid. Vilket är bra att det tar tags i det. Ett steg i rätt riktigtning vilket inte är ett utpekande eller mobbing då det säga även av press och Tv nu under morgonen.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Catwoman
10/19/12, 2:08 PM
#53

#52 Hon är dessutom en officiell person.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Catwoman
10/19/12, 4:22 PM
#54

Djurparkschefen på Parken Zoo i Eskilstuna tjänstebefrias tillfälligt, uppger TV 4 News. Osanningar när parken granskades blev för mycket för ledningen. Jordbruksverket kallar nu också alla djurpaker i Sverige till ett krismöte.

SvD

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

[Jag är jag]
10/19/12, 4:55 PM
#55

Å ja trodde de va en bra djurpark

Annons:
medde
10/19/12, 7:49 PM
#56

#54 Tycker nog det är ett bra beslut under det här utreds.

#55 I det stora hela kanske det är en bra park, Lite fel på några några vuxna i ledningen..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Fridaaaa
10/19/12, 9:21 PM
#57

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mantissa
10/19/12, 9:33 PM
#58

Kollade på reportaget igen igår. Det stora felet parkchefen gör (ett av dem i alla fall, och framför kameran, jag utalar mig inte nu om ev felaktiga ledningsbeslut) är att ljuga så fruktansvärt dåligt och uppenbarligen vända kappan efter vinden beroende på hur hon bemöts. Jag har viss förståelse för att man kanske "mjukar till" verkligheten om man riktar sig åt andras barn. Jag hade själv inte blåljugit i samma situation (det är programledarnas upgift att censurera verkligheten, inte min), men ok, vi vet inte vad den första reportens historia var. Men ärligt talat, hur svårt kan det igentligen vara att när kalla fakta knackar på räta på ryggen och säga det i så fall? -Hej vi kommer från kalla fakta och du har uppgivit följande felaktiga uppgifter till vår undersökande reporter. -Jag det gjorde jag, jag ansåg inte det vara lämplig information för målgruppen att lägga fram helt krasst. Jag hade heller inte vid intervjutillfället haft möjlighet att förbereda några för målgruppen lämpliga svar innan intervjun. Programmet skulle ju handla om vårt arbete med utrotningshotade djur och inte vart våra pumor tagit vägen. Till exepel… Det hade i alla fall jag gjort. Kanske jag ska söka till tjänsten som djurparkchef:) jag gör säkert inte ett sämre jobb:P Varför ljuga om man inte har gjort fel? Eller enklare sagt: Om du inte kan ljuga riktigt ruskigt bra så låt bli!

kamera0710
10/20/12, 8:08 AM
#59

Den som vill och orkar kan gå in på denna tråd här på sajten och läsa en liknande diskussion om Parken Zoo, som vi hade för några månader sedan.

http://djurparker.ifokus.se/discussions/4fc74631d3b4fd45bc00451a-fossor-har-flyttat-till-eskilstuna

Jag har hela tiden hoppats att jag hade fel i de funderingar jag framförde redan då om Parken Zoo och huruvida de hinner skaffa sig kunskaper om alla nya arter som "mellanlandar" i 3-4 år och sedan är borta. Tyvärr verkar det vara värre än man kunnat ana. Det gäller ju inte bara djurens förhållanden utan också de svävande svaren om vad som hänt med insamlade pengar till amurleoparden.

Det som framkommit stärker i vilket fall en annan uppfattning jag länge haft om djurparker: Jag känner större respekt för de anläggningar som satsar lite mer långsiktigt på de arter de en gång börjat hålla.

Eskilstuna har nog lite av ett svenskt rekord när det gäller omsättning på arter som hålls. Möjligen i konkurrens med Frösö Zoo för ett par decennier sedan. Den parken är för övrigt den sämsta jag besökt. (Har inte besökt Ölands Djurpark kan jag inflika.)

Monsva
10/20/12, 8:08 PM
#60

Detta är en skandal som hänt i Parken Zoo. Är gammal Eskilstunabo och jag tänker aldrig mer besöka denna park!                                                         Parken Zoo har ju gått med förlust ett antal år. Det är mkt troligt att den höga omsättningen på djur beror på att man vill hela tiden ha nya djur för att locka fler besökare.

kamera0710
10/20/12, 8:35 PM
#61

Här finns flera intressanta blogginlägg från en före detta anställd i Parken Zoo, om den senaste tidens turbulens:

http://www.minplanet.se/blogg/blogger/Sandra%20Jönsson/

Mitt intyck är att hon har belägg för vad hon tar upp om missförhållanden i parken.

medde
10/20/12, 8:39 PM
#62

#61 I den finns ju en hel del mycket intressant saker, Om bland annat Bongoantilopenerna, vildhundarna. pumorna,, Mycket intressant!!

Tack så mycket för den länken..Ska in och läsa vidare..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Maria
10/20/12, 9:41 PM
#63

Jag ska också läsa på.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

medde
10/20/12, 9:43 PM
#64

#63 Det var en hlel del intressanta saker att läsa.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Catwoman
10/21/12, 2:01 AM
#65

#60 Jag kommer inte heller besöka djurparken mer. Har bara frysrummet med pumorna och tigern på näthinnan.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

vallhund
10/21/12, 3:07 AM
#66

Källkritik verkar vara en bristvara:

Pumorna är inte utrotningshotade, de var inavlade o sjuka.

Hu rdöda djur förvaras är ointressant i af om man inte ägnar sig åt Disnifiering.

inlägget redigerat. av medde sajtvärd

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Mantissa
10/21/12, 9:17 AM
#67

Jag tror att Parken zoos lednings idé om att locka folk till parken med diverse djurnyheter är helt felaktig, även om man bortser i det tveksamt etiska i processen. Jag kan i och för sig bara se till mig själv och personerna i min omgivning. Det är sant att jag blev eld och lågor när jag läste att parken skulle få in sveriges första fossor. Jag älskar verkligen just det djuret och en tripp över halva sverige kändes inte uteslutet. Men det stora flertalet har ingen aning om vad en fossa är och bryr sig tyvärr inte så värst mycket heller. Och vi som vet skulle nog inte återvända till en park där till exempel informationen på skyltarna inte stämmer eller där djuren hålls på ett för dem felaktigt sätt. Vi är kräsna på det sättet. Gemene man däremot (där de flesta barnfalmiljer ingår= parkens huvudmålgrupp) vill se vad de förväntar sig att se. De vill se Lejon, BJÖRNAR, VARGAR, ÄLGAR(!) till exempel. De vill se djur som syns mycket (dagaktiva) och djur som är aktiva och "roliga" att titta på (här hamnar nog schimpanserna högt på listan för många) eller djurshower. De klassiska djurparksdjuren helt enkelt. En bongo har de aldrig hört talas om. En antilop har de säkert en ide om vad det är, men tänker nog oftast på något i gasellväg om man frågar dem.

Mer är inte alltid bättre. En hög andel visningsdjur gör att besökarna stannar länge i parken, det är sant. Men ett stort och väl utformat hägn där djuren trivs och beter sig naturligt och kanske leker gör att besökarna stannar längre vid varje hägn istället.
Uppe i mina krokar är Järvzoo och Orsa Björnpark de närmsta parkerna och de enda som jag själv besöker regelbundet. Båda har nischat sig ganska hårt (Järvzoo har bara nordiska djur och Orsa har bara nordliga rovdjur) och det är dessutom oftast samma individer som besökarna ser år efter år. Minskar lockelsen för det? Nej, istället hör man från besökare att "-Ser du Tuva?" 
Djuren blir personliga och besökaren känner igen dem år efter år. Barnen besöker sin favorit och längtar efter att komma igen.

Men åter till ämnet: Namnet på tråden är"Parken zoo anklagas för dålig djurhållning". För det tycker jag inte att vi har sett några tydliga belägg. Bongon svalt ihjäl, det är sant. Men på bilderna med alla individer så såg alla ut att vara i fin kondition. Det borde inte vara så om de fått helt fel skötsel, så det lär inte ha varit därför den svalt. Stress kan orsaka självsvält. Kanske en av individerna som åkte till en ny park var flockens trygga punkt? Ett nytt hägn kan störa lättstressade djur otroligt mycket. Man vet helt enkelt inte. Det var mycket olyckligt men det kan ha varit svårt att undvika. Mer utalar jag mig inte då jag inte sitter inne med fler detaljer än vad so finns tillgängligt på internet.
Att avliva friska djur är ett etiskt problem, inte ett djurhållningsproblem.
Djur i frys KAN tillsammans med foderdjur sprida smittor men det finns inget belägg vad jag kan hitta för att det har skett här. Det är en brist i rutinerna, men sådanna dyker upp ibland och ibland är ledning och/eller skötare inte ens medvetna om att det är en felaktig hantering förän det uppdagas såhär. Igen, jag vet inte om så var fallet på Parken Zoo.

#66 Det om pumorna inte är utrotningshotade har redan tagits upp. Huruvida de var inavlade har jag noll koll på (men hade i så fall parken som tog två av ungarna velat ha dem?), men om det var så att de var så akut sjuka alla tre att man måste avliva dem så borde hägnet ha stått tomt bra mycket längre tid än ett par dagar innan man sätter nya djur i det för att undvika smitta.

Du har för övrigt rätt i att det spelar noll roll för djurhållningen hur man förvarar döda djur, eller hur länge (här handlade det tydligen om ett flertal år då det låg en vit Tiger i högen). Men nu låg de tillsammans med vad som hävdades vara rovdjursmat, och då blir det en sanitär fråga.
Inte heller så taktist snällt att låta djurskötarna (som ju måste hämta mat till sina rovdjur i frysen) måste se sina fd skyddslingar liggandes huller om buller sådär. Som djurvårdare så blir man naturligtvis fäst vid sina djur.

vallhund
10/21/12, 9:39 AM
#68

Pumorna led av återkommande öronsvamp, vilket gjorde att de undergick narkos ett flertal ggr för att kunna medicineras med det mycket toxiska medlet itraconazol, står om det i # 5, i inlägget jag länkade till. Deras vetjournaler finns att läsa på nätet, orkar inte leta reda på det nu, finns länkar i en bauta tråd på buke.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
10/21/12, 9:51 AM
#69

Kan tyvärr inte komma åt din sida så jag kan messa dig buketråden, men du hittar den på amstaff i fokus. Vet inte om jag får lägga in den här.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Erika89
10/21/12, 10:15 AM
#70

#67 Alla pumorna avlivades inte samtidigt, en i maj och de andra i september. 
Och vad jag vet så kom jaugarerna senare än september?

Så stämmer inte riktigt med att det bara var 3 dagar mellan djuren.

Plus att det verkar fysiskt omöjligt att hinna göra om hängnet och få ut allt gammalt och få bort alla "pumabakterier" på 3 dagar.

Men det är så jag tänker. :)

medde
10/21/12, 10:20 AM
#71

#66 Kom man på att dom va inavlade vid ålder 18 och 10 år?

Ointressnat hur man förvarar döda djur ointressant? Det finns något som heter etik?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Velinga1984
10/21/12, 10:30 AM
#72

#70 22 september fanns de 3 jaguarerna i Parken Zoo. Var själv där då och såg dom.

medde
10/21/12, 10:37 AM
#73

,Den ena säger sig ha klara fakta och en annan säger sig ha den rätt klara faktan. Det hänvisas i tråden om att det är "Källkritik verkar vara en bristvara:"

Men vad är källkritik? Från Parken Zoo eller andra som sett saker och ting hända i parken. Vi kan endast spekulera och diskutera vad som är rätt eller fel. Inte kan vi påstå vad som är just det "rätta"

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vallhund
10/21/12, 10:42 AM
#74

# 71, knappast, men de hade varit sjuka länge, formodligen pga nedsatt imunförsvar som ofta kan bli en följd av inavel. Pga inaveln var de inte itressant för avel.

Hur kadaver förvaras kan vara en etisk fråga för parken o de anställda, men knappast för djuren.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

medde
10/21/12, 10:48 AM
#75

#74 Men varför varför då fanns det avkommer i hänget?

Kan vara en etisk fråga för parken? Den frågan ligger högre upp än så..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Erika89
10/21/12, 5:28 PM
#76

#72 Okej, vet du exakt vilket datum dom kom dit? Och bara för att förtydliga så menar jag ju självklart att pumorna avlivades år 2011 :P Ifall någon har tagit fel på årtal. :P
Är det någon som vet vilket datum? Skulle ju vara bra om de gick ut med det.

Iaf så avlivades de två "ungarna" den 12 september 2011.

Annons:
Velinga1984
10/21/12, 6:39 PM
#77

#76 Jag har ingen aning om det, men vet att den svarta jaguareren fanns på deras hemsida redan i mitten av september då jag kollade upp kostnader kring Parken Zoo då vi var i E-tuna i annat ärende.

Catwoman
10/21/12, 7:05 PM
#78

Artikel i Eskilstuna Kuriren 21 april 2012

Första jaguarerna i Sverige till Parken Zoo

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Erika89
10/21/12, 8:04 PM
#79

#77 Okej. :)

kamera0710
10/21/12, 8:31 PM
#80

Angående insamlade medel till amurleoparden (projekt ALTA amurleopard):

"Där står alltså (…) att insamling till ALTA fortfarande pågår. En del frågetecken kvarstår. Varför säger då djurparkschefen att man skickar tiotusentals kronor varje år? Varför presenteras inte hittills insamlad summa? Varför ger djurparkschefen olika historier kring insamlingen? Ljuger hon, eller har hon ingen koll? Varför visas endast redovisning från 2011 och 2012?

Jag undrar även varför inte något projekt kring kycklinggrodor finns med, eftersom det funnits en sparbössa även för dom, inne i amaZOOnas (ingång vid dvärgflodhästarna). Jag har tömt även denna sparbössa, samt amurleopard och sparbössa för gibbonapor och lagt i samma kuvert. Varför finns inte kycklinggroda med på denna lista? 

Som besökare kan man via ett konto sätta in pengar till exempelvis pallaskatt och andra djur - vad händer med dessa pengar? Hur mycket pengar har samlats in? Hur har de använts?

På hemsidan har djurparkschefen berättat, i videon om trädleopard, hur djurparken stödjer vilda trädleoparder i Sydostasien, ingen mer information kring detta ges dock - ingen organisation, ingen redovisning, ingen insamling.

Precis som jag berättar, i nyhetsklippet i TV4, gällande ALTA, så studerar jag bland annat hur några svenska djurparker bidrar till att rädda kattdjuren i det vilda - eftersom detta är en otroligt viktig aspekt av bevarande. Vad jag fann underligt var att de andra två djurparkerna (Borås Djurpark och Nordens Ark) hade klara svar och redovisningar och organisationerna bekräftade dessa. Inga konstigheter. Väldigt lätt att hitta stödjande uppgifter osv. Parken Zoo var dock den park där ingen av de tillfrågade organisationerna kunde bekräfta att de fått bidrag." 

Länk här:

http://www.minplanet.se/blogg/parken-zoo-och-insamlade-pengar.html/blogger/Sandra%20Jönsson/

kamera0710
10/21/12, 8:44 PM
#81

Vad gäller bongoantiloperna (ur blogginlägg från en före detta anställd):

"Även om dessa två hanar kanske inte var populationens mest viktiga avelsindivider - så kan man inte förutspå den faktiska utvecklingen av en population. Det kan hända att hanar dör, och att dessa hanar därmed stiger i rang och därmed blir viktiga avelsdjur i kampen att rädda arten."

Länk här:

http://www.minplanet.se/blogg/parken-zoo-och-bongoantilop.html/blogger/Sandra%20Jönsson/

vallhund
10/22/12, 3:04 AM
#82

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

medde
10/22/12, 9:21 AM
#83

#82 För bland annat tala om etiken, vilket du skrev i #66 Hu rdöda djur förvaras är ointressant i af om man inte ägnar sig åt Disnifiering."

Men nu kallas det till möta då denna fråga om etik anses väldigt viktig, så inte var den ointressant för dom högre upp ang frysen.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
vallhund
10/22/12, 9:35 AM
#84

# 83

Klart man kallar till möte, eftersom det är detta som folk/presumptiva besökare reagerat mest på. Förutom alla rabiata djurrättsaktivister (jag får ju inte använda det ord jag vill enligt dig) som skriver dödshot på Parken zoos FB sida.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

medde
10/22/12, 9:51 AM
#85

Inta kan jag tro att det är enbart för det är det som folk reagerat mest på som görs att mötet hålles. Det finns etik regler.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vallhund
10/22/12, 11:40 AM
#86

Vad finns det för etiska regler för hur kadaver får lagras/hanteras etc?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

medde
10/22/12, 12:03 PM
#87

#86  Etiska regler finns för annat, men måste man ha allt på pränt!! Det finns ju en något som heter suntförnuft då man handar döda djur.

I dag är det fyra år sedan vita Tiger dog, hon lämnade frysen för några dagar sedan vilket är inte okey. Ingen hantering tar fyra år att få klar.

Svenska Djurparksföreningen, SDF, skall se över om vi behöver ett utvecklat regelverk även för döda djur. Som det skrivs. Vilket tydligen då behövs som man inte har den respeten eller kunskpapen att ta hand om döda djur.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vallhund
10/22/12, 12:37 PM
#88

Det var du som påstod att det fanns etiska regler inte jag.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

medde
10/22/12, 8:07 PM
#89

#88 Vad vill du ha sagt? Är inte riktigt med dig., då jag talar om regler. Regler är väl något man på både träffar på dagligen och med all säkerhet även följer

Jag skrev i

#71 Ointressant hur man förvarar döda djur ointressant? Det finns något som heter etik?

#75 Kan vara en etisk fråga för parken? Den frågan ligger högre upp än så..

¤83 För bland annat tala om etiken, vilket du skrev i #66 Hu rdöda djur förvaras är ointressant i af om man inte ägnar sig åt Disnifiering."

Men nu kallas det till möta då denna fråga om etik anses väldigt viktig, så inte var den ointressant för dom högre upp ang frysen.

#85 Inte kan jag tro att det är enbart för det är det som folk reagerat mest på som görs att mötet hålles. Det finns etik regler.

Så i det sista skrev jag regler, men en regel är inte lag än så länge vad jag vet. Etiska regler är väl någon som man har som en vanligt mänskligt individ också. Så vad är det du hakat upp dig på.. Jag pratar inte om lagar vilket jag tror du drar en tankte till.

Så etiksa regler finns även i en Djurpark,. Vilket jag anser att man inte följt då man lät  bland annat att låta vita tigern honan ligga i frysen i sånär på en vecka i fyra år.

Men  nu  om man inte följer etikens regler så är det nu ju pågång att lagstagda det i stället.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

kamera0710
10/23/12, 12:23 PM
#90

#67 Ja, på hemsidan www.barnsmester.se, där allmänheten kan betygsätta turistattraktioner, är Järvzoo den svenska Djurpark som har högst genomsnittsbetyg, se länken. Detta är högst välförtjänt. http://www.barnsemester.se/index.php?option=com_attraktioner&Itemid=36&func=viewcomment&visa=0&id=15

Annons:
Leffe
10/23/12, 1:46 PM
#91

Krismötet med Jordbruksverket är på fredag

Läs här

[dizzytunes]
10/24/12, 5:50 PM
#92

Djurparkschefen kan inte vara den enda som har gjort grova fel i allt detta….,det är henne man gör till syndabock, både från mediahåll och och Parken Zoo…..är inte det lite genomskinligt? Säkert har hon fått sina direktiv "uppifrån", både vad gäller avlivning av djur och vad hon ska säga i offentligheten. Jag tycker nog att vd:n såg lite väl prydligt och tillrättalagd ut i TV……. Skenhelig, det var intrycket som jag fick .

SwedenZoo
10/24/12, 5:50 PM
#93

#89 Vilka etiska regler angående hantering av döda djur refererar du till medde?

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

medde
10/24/12, 6:54 PM
#94

#93 Refererar till??  Men är det ingen som förstår vad jag menar då jag talar om reglerna. Den ena pratar lagar och jag något heltr annat.

De regler jag talat om är dom etiska som finns i det rent ut sagt i det "sunda förnuftet"

Är det så svårt att läsa det som skrivs utan man ska tolka det lite hur man vill eller rättare vill at det ska vara så.

etikensrewgler…. Dvs en frisk och vaken hjärna med sunt förnuft..Måste det finnas pränt bara för det ska vara gilltigt. Jag har regler hemma hos mig och det är sunda regler som gäller, Inte är dom nedskrivna och inne på pränt. Det är ju även det som det talas om etik. och eftersom ingen klarade att hantera  döda djur på efter etik så är det på G att bli lag

Nu orkar jag inte svara på inlägg som inte läst och greppat vad jag talar om.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

SwedenZoo
10/24/12, 7:34 PM
#95

Tack, har inte orkat läsa hela tråden men fick uppfattningen att du läst någon nedskriven regel eller policy från Parken Zoo eller SDF.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

medde
10/24/12, 7:41 PM
#96

Nej men hävdar det sunda i skallen. En god etik är både A och O tycker jag.  Att låta vita tigern Sascha i 4 år i på en hög av döda djur och bara go till spillo.  anser jag är inte god etikregel.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mantissa
10/24/12, 9:09 PM
#97

#96 Kan tänka mig att många hakar upp sig på ordet "regler" då etik är så individuellt.
Själv tycker jag det är synd att en död Tiger som skulle kunnat tas omhand och användas i studiesyfte ska förfaras, men jag ser inget etiskt fel i det. Ingen som lider av det förutsatt att inte djurskötarna berörs av detta. Tigern lider i vilket fall inte av det.

Annons:
medde
10/24/12, 9:30 PM
#98

#97 Det är just vad jag skrev, att det är så synd att Tiger "gick till spillo" och slängdes på hör i 4 år. Ävens kinnet kunde ha gett mycket pengar och kanske en slant till bättre miljö eller jälp till något annat djur. Brahma skinn såldes dyrt. om vem vet om han avlivad just pga dessa värde

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

SwedenZoo
10/24/12, 10:10 PM
#99

#98 Självklart kan de inte sälja tigerskinnet, det låter helt befängt och högst olagligt! Det är mer etiskt fel att sälja skinnet än att förvara tigern i frysrum!

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

Leffe
10/24/12, 11:34 PM
#100

#99 Det kan jag inte hålla med om

vallhund
10/25/12, 4:12 AM
#101

I vilka länder är handel med tigerskinn lagliga? Knappast i Sverige iaf. Men dom kinde stoppat upp den.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

SwedenZoo
10/25/12, 7:43 AM
#102

#100 Så du menar att man borde motverka sitt eget syfte och som, kommunalt bolag, olagligt sälja ett tigerskinn för att få in pengar till verksamheten? Det var det värsta jag hört! Främja inte handel med delar av citeslistade djur. Det är bättre att förvara dem i frysrum så att kroppen bevaras. Dock tycker jag frysen borde varit bättre organiserad, men i övrigt ser jag inga problem med att ha en frys för döda djur.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

medde
10/25/12, 8:55 AM
#103

Inte är det ett problem att använda en frys för döda djur, det finns ju över allt även vi männiksor hamnar en kylrummet en dag. Men det är hu rman använder det, inte en soppstation. Att Tiger kunde användas till någon nytta tycke rjag är helt okey. Hon var något speciellt så det kan för något framåt. Forskning eller om man vill andvända både kropp och skinn ser jag inte som ett fel. Att "sälja" skinnet menar jag inte ut på den alllmäna marknaden. Inom "branchen ska det finnas. Men att bli brännsle efter 4 år. Nåja man kan se och tolka saker som man vill. I denna tråd tolkas det hit och dit, så jag lämnar den.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
10/26/12, 7:01 PM
#104

I dag har det varit möte med Jordbruksverket  med företrädande från  ett tjugotal olika parker i landet-  Enl brancföreträdare finns det brister i komunikationen.

Orförande  i Svenska djuraprkeföreningen Thomas Frisk säger enl press! "Kanske våra etiska regler svåra att ta till sig"

#93 Det jag skrev ovan i mitt inlägg ger även en bra sak till det jag skrivit tidigare

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
ariama
10/28/12, 5:42 AM
#105

Hej alla Glad ! Jag hoppar över diskussionen här, och tar upp det jag har på hjärtat, och det gäller Kalla Fakta.

Jag trodde det var ett trovärdigt program, tills jag såg ett avsnitt som handlade om något som jag själv är väldigt insatt i. Jag blev fullständigt förskräckt!! Och sedan den dagen ger jag inte fem öre för programmet!!

Deras uppgift är att VINKLA. Att visa något från "det andra hållet". Och det gör de med besked, vare sig det är rätt eller inte. "Den motsatta sidan" får yttra sig och får ligga i fokus - som "vinkling". Och dessutom ges TYNGD åt. Ofta där ingen "tyngd" finns …

Det finns alltid människor som är av "motsatt åsikt", även om de i vissa sammanhang är få, och i minoritet.

Den stora massan, majoriteten, bryr man sig inte om. I alla fall inte i det program som jag såg. Det var ett par år sedan, och jag är upprörd fortffarande, för de gjorde ner en person som jag personligen står i tacksamhetsskuld till, för hans forskning och enggagemang och drivkraft. han har hjälpt 1000-tals människor, och är erkänd i hela världen.

Men de letade förstås upp ett par "renommerade" insatta personer (2 av kanske 100) som var av "motsatt åsikt" - för då kunde de "vinkla".

Det är BRA att ifrågsätta!! Det är en nödvändighet!! Men man ska inte göra "ifrågasättandet" till hela sanningen!!!

Tummen ner för Kalla Fakta.

medde
10/28/12, 9:41 AM
#106

Du har rätt till en viss del, Men det med frysen och pumorna samt lögnerna och var djur befanns sig till insamlade pengar  som gått till ändamål som inte alls kommit fram. Vinklar ja men ingen rök utan eld.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

kamera0710
10/28/12, 11:26 AM
#107

#105 Visst får man ta program som Kalla fakta med åtskilliga nypor salt. Men jag måste nog säga att efter programmet tycker jag att förvirringen och inkompetensen i Parken Zoos ledning verkar än värre än när jag såg programmet. Exempelvis när det gäller insamlade medel till olika räddningsprojekt.

Än en gång, läs dessa blogginlägg av biologen Sandra Jönsson, som jobbat på Parken Zoo. Hon verkar inte vilja något annat än att fakta skall upp på bordet. Och detta utan sensationslystnad.

http://www.minplanet.se/index.php?option=com_myblog&blogger=SandraJ&Itemid=66

Upp till toppen
Annons: