Annons:
Etikettsvenskadjurparker
Läst 8510 ggr
bluemary
2010-01-10 13:23

Delfiner i fångenskap

Det har ju varit mycket diskussioner om hur
delfiner i fångenskap egentligen mår.
Vad anser ni om detta ??

Annons:
medde
2010-01-10 20:05
#1

Tycker det är en svår fråga generellt. Då det finns väldigt bra marin parker och även läget är blandar från hav till pool.. Det finns delfiner som är födda i fångenskap med mera. Så för mig en svår fråga. Man får ta marin park var för sig, många djur skulle inte klara sig i det fria, ok det har vi människan sett till men…

Jag har jobbat  i en marin park med delfiner.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

sissie
2010-01-10 22:42
#2

Delfinen är väl den enda av "valarna" som kan bo i fångenskap. Dett givetvis under förutsättning att de har ytor att röra sig på och får leva ett aktivt liv tillsammans med artfränder. Jag är ingen expert på delfiner och lär nog aldrig kunna bli det, men man har sett delfiner som verkar trivas med sitt liv tillsammans med människor.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

bluemary
2010-01-11 00:03
#3

#! Så du har jobbat med delfiner !Glad Mer kärleksfulla djur
finns det väl inte, och så intelligenta. Har haft glädjen att få
bada med dom för några år sedan vid en utlandsresa och blev
så oerhört fäst vid dom.
Och om de inte trivdes så skulle de väl inte få ungar ? ?

Schniigel
2010-01-11 20:57
#4

Späckhuggare finns ju även i fångenskap (?)

sissie
2010-01-11 20:58
#5

Fast jag tycker allt att det är ett allt för stort havsdjur att hålla i fångenskap för att de ska få vara naturliga. Några har ju lyckats i alla fall.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Schniigel
2010-01-11 21:02
#6

Menar bara att det är möjligt… sen hur snällt det är är en annan femma! ;)

Annons:
sissie
2010-01-11 21:05
#7

Det finns säkert några djurparker som kan göra ett utmärkt arbete med dem och förse dem med állt de behöver. Men på något sätt så tycker jag inte att de hör hemma där.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Schniigel
2010-01-11 21:10
#8

Skulle ÄLSKA att på jobba på Sea World med deras Späckhuggare, jag kan också tycka att dom inte riktig "hör hemma" där men sen om dom nu är där så vill jag hjälpa till att ge dom ett så bra liv som möjligt

[090403]
2010-04-08 17:21
#9

Vad glad jag blev att jag äntligen hittat en sida där man kan säga sin åsikt om det här utan att bli "påhoppad" os.v.

Jag tror inte att delfiner och späckhuggare mår bra av att bo i fångenskap, så som det ser ut idag i de flesta "marinparker" (Tänker mest på sånna utomlands med vildfångade delfiner i alldeles för små bassänger)

Men det finns ju parker som tar bra hand om sina djur.

Kolmården har ju större (ser ut så, men jag vet inte säkert) Bassänger för sina delfiner än på t.ex Seaworld. Där har de heller inget skydd mot solen. De kan inte dyka tillräckligt djupt och får brännskador (inte allvarliga men endå) På Kolmården bor de inhomus, vilket är både en för och nackdel. De kan inte få brännskador av solen, men kommer heller aldrig få uppleva den på "riktigt"…

Späckhuggare i fångenskap… tja vad tänkte de människor på som först fångade dem?Rynkar på näsan Men nu är de redan i fångenskap. Det är väldigt få vildfångade späckhuggare som fortfarande kan släppas ut…

Jag kan inte förstå mig på människor som har "fastnat" så vid att de måste va fria, många kan ju inte släppas ut! Några tycker till och med att de som inte kan släppas ut borde avlivas(!) "de har det bättre som döda" Ingen vet vad somhänder efter döden… Ganska idiotiskt argument…

Men jag håller med många om att man ska bojkotta delfinarier över världen, jag skulle aldrig kunna tänka mig att stödja Miami SeaQuarium, eller Kamogawa Seaworld.

Miami SeaQuarium är en ju en katastrof! Jag är förvånad över att Lolita ("Tokitae") fortfarande lever (Äldsta späckhuggaren i fångenskap) i den lilla pölen som varit hennes hem i nästan 38 år(!)Gråter Hon är ju dessutom vildfångad, och kan antagligen släppas ut… men… allt handlar om pengarSkrikandes

Men somsagt, de finns parker som tar bra han om sina djur…

Jag ska till Kolmården i sommar av den anledningen att jag anser att de tar bra hand om delfinerna där. De har inte sånna Kala, tråkiga betongbassänger som annars är vanligt, och i lagunen har de "fake kelp" som de gillar att simma genom, kanske för att de kliar någonstans, och så gillar de att gömma sig där när de leker sin egen version av kurragömma. Sen får de alltid leksaker att leka med, som bollar, ringar och trälister. Det är inte ovanligt att man ser Fenah leka med en boll där. Glad

Av de 8 delfinerna på Kolmården är 5 födda där,resterande 3 (Pichi, Vicky och Nephele) är vildfångade. Pichi är egentligen inte Kolmårdens, han är på lån från Park Asterix… Nephele vet jag inte riktigt, men hon verkar ha väldigt starka band med Ariel, Luna och Vicky. Vicky Har sina döttrar Ariel och Luna, så jag tror det skulle vara mer smärtsamt att skilja dem från varandra. Dvs, ingen av delfinerna på Kolmården tror jag skulle kunna bli utsläppta.

Iallafall… Många påstår ju att delfiner inte kan använda sin ekolokalisering(stavning?) i fångenskap, men det kan de ju bevisligen. Många tester på hur den fungerar hos delfiner har ju gjorts i fångenskap. Dock har de nog ingen användning för den om de lever i en liten betongpool, och aldrig får några nya saker att leka med, eftersom de redan vet hur allt ser ut där, men det är ju en annan femmaObestämd 

Kolmården har delfinerna fått använda sitt ekolod för att välja vilken fisk de vill ha(länkar till en artikel): Expressen

Djurparker för människor närmre djuren, lär ut och bevarar arter. Flasknosdelfiner är inte särskilt utrotade, men många fastnar i fiskenät, och med hjälp av forskning på Kolmården har man lyckats ta fram saker som man sätter på näten, och som skrämmer bort delfinerna så att de inte fastnar.

Jag tycker fördelarna väger upp mot nackdelarna, om att ha delfiner i fångenskap(såklart ifall man tar väl hand om dem)

Iallfall, det är vad jag anser om delfiner i fångenskap,,

Oj, vilket långt inlägg dethär blev!

Hoppas ni orkade läsa igenom alltOskyldig

(allt jag skrev här är inte "fakta" och jag kan självklart ha fel om nått, det är bara den uppfattning jag fått om delfiner i fångenskap som jag har skrivit om, rätta mig gärna för ev. fel)

sissie
2010-04-08 17:39
#10

Hejsan ibiss. Kul att du skriver vad du tycker i frågan. Här får man faktiskt tycka det man vill. Vilket är väldigt skönt.

Håller med dig på massor av punkter. Att döden vore bättre än att leva i fångenskap kan man alltid tvista om. Man får väl se det från delfin till delfin, späckhuggare till späckhuggare och tycka det ena eller det andra i dom enskilda fallen.

Man ska nog inte bestämma sig för det ena eller det andra rakt av och dra alla över en kam. Men jag håller med om i det du skriver att det är ett "idiotiskt argument" att ha döden som enda alternativ.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

JonteL
2010-04-09 02:39
#11

Hur mycket kostar det att bygga ett delfinarium?

Är inte en enklare och bygga som en sjö med uppvärmning?

mer likt deras miljö!

tänkte på att man kunde ju faktiskt starta ett utomhus delfinarium för tumlar för dom lever ju i sverige eller i östersjön:P

Vet nån om det finns kanske redan ett sånt?

Har kanske inget med inlägget och göra!men eftersom ni pratar om valar i fångenskap så tänkt jag att kunde skiva det här=D

Jonathan Lundin

Driver: www.bettasverige.n.nu

SwedenZoo
2010-04-09 02:42
#12

#11 Du kanske har hört om tumlar akvariet "Fjord&Baelt" i Danmark?

Sök i någon sökmotor, jag klarade inte av att lägga in en fungerande länk just nu ;)

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

SwedenZoo
2010-04-09 02:46
#13

Ett delfinarium kostar ju olika hur modernt och stort det är. Kan säkert röra sig om flera hundra miljoner kronor.

Att använda en sjö som delfin anläggning är högst olämpligt då de flesta delfiner lever i salt / bräckt vatten (med undantag för floddelfiner). I en insjö är sötvatten.

Skriv gärna mera detaljer vad du tänker dig så kan vi bolla lite idér , det är alltid roligt ;)

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

Annons:
SwedenZoo
2010-04-09 02:55
#14

#9 Kul att läsa vad du tycker.

Nephele är född i det vilda 1983. Hon kom till Kolmården på 1990 talet. Läs mer om henne på alltomdelfiner.se

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

JonteL
2010-04-09 04:52
#15

Hade tänkt att man bygger en sjö typ 3 gånger större än reglerna=)Sen nån slags uppvärmnings sak så det inte blir frost på vinter sen Kanske man får lägga nån miljon på saltvattens och en stor pumpSkrattandeHar mer idéer!Men tänkt göra en bild med Google SketchUp =)

Jonathan Lundin

Driver: www.bettasverige.n.nu

JonteL
2010-04-09 08:37
#16

#12 Japp har hört om dom!

har sökt på google efter ett svenskt marintforsknings center som hade tumlare eller sälar!Men verkar inte finns…Ganska tråkigt om det inte finns!

#13 Ang delfiner i salt/bräckt vatten…Hittade det här Länk i holland (första bilden)! och vad jag vet så har finns det inte salt/bräcktvatten i holland!Fast är inte så påläst så det kanske finns!?!=)

Jonathan Lundin

Driver: www.bettasverige.n.nu

SwedenZoo
2010-04-09 12:50
#17

Nej, i Sverige finns inget liknande förutom Kolmården som samarbetar med Fjord&Baelt, med forskning kring tumlaren.

#16 Holland , eller Nederländerna angränsar till Atlanten. Harderwijk ligger vid en "flod" som kopplas samman med Atlanten på två ställen. Sök med GoogleMaps/Earth så ser du att det troligtvis rör sig om saltvatten.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

medde
2010-04-09 12:57
#18

Solkydd som det skrev om ovan här i tråden är som jag ser det ett måste i vamare klimat. Vi hade det i parken där jag jobbade. Delfinerna var som gott som endast i "show" poolen då dom jobbade under högsäsongen. Just pga solen och värmen.

Vila och ro i den andra samt även just som skydd för solen.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[090403]
2010-04-09 15:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Kommer ni ihåg den där… äsch jag vet inte vad det heter på svenska..:S.. "Sea pen" iallafall, som Keiko levde i innan han släpptes ut? Skulle det inte vara något att "avgränsa" ett sånt område? (bild) Det är lite svårt att se på den bilden, men det klippväggar på båda sidorna där. Om man typ skulle lägga ut sånt… "nät" eller vad man ska kalla det, så skulle man kunna flytta späckhuggare, som inte kan bli frisläppta (skador, födda i fångenskap) dit. ? Glad

Då får de iallafall uppleva hur det är i havet, kanske tillochmed kan lära sig att fånga levande fisk, och de kommer ha mycket större utrymme att röra sig på.

Jag har faktist målat lite bilder på hur det skulle kunna se ut (XD)

*målade dem för rätt länge sen, ganska slarviga*

(grejen i mitten, med ett "hus" och en späckhuggare som hoppar, visar typ storleken på keikos sea pen)

SwedenZoo
2010-04-09 15:13
#20

Jag har alltid drömt om att släppa ut marina Däggdjur. Men det är tioligtvis inte möjligt, de kan inte lära sig att vara vilda och de får en rad sjukdomar de inte har varit i kontakt med tidigare.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

Annons:
[090403]
2010-04-09 15:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

andra bilden:

den grejen som är inringad med rött är typ som en grej de kan vara i om de blir sjuka eller nått.

Och den som är inringad med blått, är typ som en sån Show Pool som dessutom kan tömmas helt på havsvattnet, och fyllas på med annat (t.ex ifall det skulle bli oljeutsläpp elr nått) Och så har man Shower där med späckhuggarna, fast utan massa ljus och musik. Den ska vara mer "utbildande" 

Anledningen till att jag la till en sån (förutom det jag skrev innan då) är att "parken" (eller vad man ska kalla det) måste ju gå runt för att man ska kunna ha kvar späckhuggarna där, så folk betalar ju för att se showen, men den är somsagt mer utbildande, och pengarna går till späckhuggarna.

haha dåligt förklarat… :S

Vattnadal
2010-04-17 01:02
#22

Jag vägrar se delfinshowen i Kolmården så länge de har viltfångade delfiner där. De lever i familjer precis som vi, och så plockas en från familjen och får bo i en bassäng.

Gick faktiskt in och tittade på dem i somras, när de hade "rast". Fast det gör mig ledsen, måste jag erkänna. Gillar inte viltfångade djur i fångenskap!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SwedenZoo
2010-04-17 03:42
#23

#22 Bland flera viltfångade djur på Kolmården kan nämnas gorillor (en kvar av de viltfångade) och schimpanser.

I Borås finns ju elefanterna, där N´yoka och Dudu är från det vilda. Resten är födda i parken eller i annan anläggning.

(Bara några exempel)

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

medde
2010-04-17 12:06
#24

Så länge det finns parker kommer det att finnas ett och annat vilt fångat där. Men man måste nog med ett tyvärr se det i olika vinklar

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Vattnadal
2010-04-17 12:45
#25

Om det sker program där det avlas fram fler individer seiöst, samt människor kan utbildas av det, är det för en god sak. Fast det gäller ju att själva fångsten sker vettigt, utan att resten av flocken de bor i dör…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

medde
2010-04-17 12:59
#26

Kloka och bra ord vattadal. Intsämmer.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Saga85
2010-04-20 15:52
#27

När det gäller delfiner vill jag inte besöka ställen där delfiner hålls i små (klorerade?) bassänger. En vän var på Curacao förra året och badade med delfiner - där bodde de i en havsbassäng och blev "rastade" i havet med jämna mellanrum (dagligen?). Dit skulle jag gärna vilja åka: Dolphin Academy

Annons:
medde
2010-04-20 16:21
#28

Det finns bra marinparker, visst är det inte alltid bra men jag vill inte dra alla över en kam.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[peter54]
2010-04-22 01:11
#29

Jag tycker inte att man ska ha de större delfinarterna som exempelvis späckhuggare i fångenskap och jag är lite kluven när det gäller de andra delfinerna också.

#28 OT: Jag har aldrig hört uttrycket uttryckt så "dra alla över en kant". Jag har bara hört att "dra alla över en kam". Intressant.

Glad

Vattnadal
2010-04-22 11:08
#30

#29 "Dra alla över en kant" är en felsägning av "dra alla över en kam", som är en felsägning av "skära alla över samma kam", som är ett riktigt gammalt bibilskt uttryck, fick jag lära mig av min filosofi/religionslärare på gymnasiet.

Det handlar ursprunligen om ull i handel för läääänge sen, om jag minns rätt. Det var ju inte igår jag gick på gymnasiet…Skäms

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[peter54]
2010-04-22 11:34
#31

#30 Jaha, det visste jag inte. Jag trodde att det handlade om gamla tiders luskammar.

medde
2010-04-23 13:38
#32

#29 Tror du vet vad jag dock menade ändå

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[peter54]
2010-04-23 23:54
#33

#32 Du behöver inte gå i försvar, självklart vet jag vad du menar, men jag funderade över ursprunget till uttrycket och det vär därför jag la till det som en liten OT-not.

Glad

medde
2010-04-24 11:06
#34

#33 Inget försvar alls, så tolka mig inte fel snälla.Skrattande

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Mantissa
2013-02-25 07:21
#35

Rotade upp denna gammla tråd:)
Jag ser egentligen bara en fördel med at ha delfiner i delfinarium: ekonomiska. Människor älskar delfiner och vill se dem, och gärna smma/ta på de med.
Bevarandemotivet fungerar inte med delfiner då de sällan förökar sig i fångenskap.
Utbildning av besökarna om delfiners hot/bevarandestatus blir ju lite fel då ett av de största hoten för vilda flasknosdelfiner är att de fångas och säljs till delfinarier (alla "the cove")

Nackdelarna jag kan komma på är:
Stress: Ljudnivån i de flesta delfinarier är hög och jag har läst att det är vanligt förekommande med magsår och andra stressrelaterade tillstånd hos delfiner.
Inteligens: delfiner är inteligenta djur, smarta nog att förstå att de hålls i fångenskap. Det är helt enkelt inte moraliskt försvarbart. Detta kan även vara en anledning till depression

Beldt_13
2013-02-25 18:30
#36

#35 Inom den europeiska djurparksföreningen fångas inga delfiner in, de flyttas runt i olika parker för att skapa en god genetisk variation

mackek
2014-12-13 18:52
#37

Kolmårdens Djurpark är nu i färd med att bygga en tortyrkammare för sina delfiner!

Man vill bygga Europas största berg-och dalbana några meter från delfinarium där vibrationer från attraktionen kommer försätta djuren i en situation som inga djur borde utsättas för. Dessa djur är mycket känsliga för vibrationer och förlitar sig på "sonar" för kommunikation och navigation. Parkens egen Zoolog har en partisk situation där hans egen forskning är avhängd till sämja med ledningen och alltså inte är att lita på…..

Om det är någon här som vill vara med och bevara nuvarande status för dessa delfiner så skriv på UPPROPET
Läs mer om saken HÄR

Se Kolmårdens reklam för Wildfire här!

[Pomelo & Gigi]
2015-01-24 19:49
#38

en sak som jag inte fattar är varför har ingen byggt en Djurpark där djuren får stora hägn/bassänger och att de får jaga själva detta låter kanske hemskt men varför kan man inte låta tigrar jag typ kaniner och råttor det är ju deras naturliga beteende att jaga och att delfiner får jaga levande fisk typ strömming. min dröm när jag blir stor är att bygga ett naturlig Djurpark där djur får vara djur inte saker att se på och det ska bar vara djur som behöver vara i fångenskap (utrotningshotade och skadade) det är onödigt att ha vilda djur typ som giraffer som inte är utrotningshotade "bygg" istället naturreservat (stav) där de får leva naturligt.

Mantissa
2015-01-24 20:07
#39

#38 I tex Sverige så är det olagligt att mata med levande föda bland annat.

kamera0710
2015-01-25 11:23
#40

#39 Det går dock att söka dispens. Orsa Björnpark ger levande fisk till sina brun- och isbjörnar, som de får fånga själva.

Upp till toppen
Annons: